همه آنچه باید در مورد پرایمر بدانید

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا
09:18، 1401/02/10
همه آنچه باید در مورد پرایمر بدانید
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

همه آنچه باید در مورد پرایمر بدانید


پرایمر از پرفروش‌‌ترین و پرکاربردترین لوازم آرایشی است. پرایمر به‌عنوان یک زیرساز میکاپ کاربرد دارد؛ به عبارت دیگر قبل از استفاده از لوازم آرایشی دیگر از پرایمر استفاده می‌شود و به‌ نوعی مکمل محسوب می‌شود. از پرایمر برای این استفاده می‌شود تا آرایش‌های دیگر بدون نقص و پایدارتر باشند. اهمیت این ماده آرایشی در آرایش‌های بلندمدت‌تر بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که علاوه بر کاربرد آرایشی، خاصیت مراقبتی نیز داشته و فوایدی برای پوست دارد. در ادامه، درباره معرفی انواع پرایمر و نحوه استفاده از آن صحبت خواهیم کرد. در صورتی که می‌خواهید آرایش بی‌نقص داشته باشید تا انتها با ما همراه باشید. علاوه بر این برای آموزش حرفه ای میکاپ می توانید در دوره پیشرفته میکاپ مدرسه زیبایی آدینا شرکت کنید.

پرایمر چیست؟

پوست افراد معمولا منافذی دارد که آن را از حالت یک‌دستی خارج می‌کند. از طرفی، عرق از طریق این منافذ خارج شده و در نهایت، باعث پاک شدن آرایش می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق و افزایش دوام آرایش از ماده‌ای به نام پرایمر استفاده می‌شود. این ماده منافذ پوست را تا حدی می‌پوشاند و باعث می‌شود پوستی یک‌دست داشته باشید. همچنین از عرق کردن جلوگیری کرده و مانع از خراب شدن آرایش خواهد شد. پس می‌توان آن را یک زیرساز آرایشی دانست که قبل از آرایش اصلی از آن استفاده می‌شود.

پرایمر چیست

پرایمر چیست؟

کاربردهای پرایمر

به‌ طور کلی می‌توان کاربرد پرایمر را در موارد زیر دانست:

 • زیرسازی برای میکاپ

 • صاف کردن پوست و پوشاندن منافذ آن

 • کاور کردن چروک‌های پوست

 • مخفی کردن لکه‌های روی پوست، جای جوش و...

 • افزایش ماندگاری آرایش

 • و...

پرایمر صورت

پرایمر صورت انواع مختلفی دارد؛ زیرا قسمت‌های مختلفی از صورت آرایش می‌شود که طبیعتا نیازمند ماده آرایشی مخصوص به خود است. پرایمر چشم یکی از انواع این ماده‌های مخصوص است که بیشترین کاربرد را دارد. انواع مختلفی از این ماده‌های آرایشی برای لب، ابرو و... نیز وجود دارد که البته خیلی ضروری نیستند و می‌توانید از آن‌ها استفاده نکنید.

تفاوت پرایمر و کانسیلر چیست؟

قبل از بیان تفاوت پرایمر و کانسیلر، بهتر است کانسیلر را معرفی کنیم. کانسیلر ماده‌ای آرایشی است که شباهت زیادی به کرم پودر دارد. این ماده آرایشی کمی متراکم‌تر از کرم پودر است. کار اصلی کانسیلر پوشش جای لکه‌های روی صورت، قرمزی جای جوش و به طور کلی مواردی است که پوست را از حالت عادی خارج کرده است. کانسیلر شباهت زیادی به کرم پودر دارد و به جای هم اشتباه گرفته می‌شوند، اما اگر کاربرد مناسبی از آن انتظار دارید، باید موقع خرید به آن دقت داشته باشید.

با وجود اینکه کانسیلر نیز کاربردی شبیه یک زیرساز دارد، اما با پرایمر متفاوت است. برای مشخص شدن تفاوت این دو ماده آرایشی بهتر است ترتیب استفاده از آن‌ها را بیان کنیم. شروع آرایش کردن با پرایمر است و قبل استفاده از هرگونه ماده آرایشی از آن استفاده می‌شود. سپس نوبت به کرم پودر می‌رسد و آرایش اصلی انجام می‌شود. در مرحله آخر نوبت کانسیلر است. مواردی که با کرم پودر به درستی پوشش داده نشده و آرایش مطلوب شما رقم نخورده است با کانسیلر پوشش داده می‌شود. تراکم کانسیلر از کرم پودر بیشتر بوده و در پوشاندن این موارد بهتر می‌تواند عمل کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مداد ابرو

کاربرد پرایمر

کاربرد پرایمر

پرایمر برای پوست چرب

قبل از خرید باید مطمئن شوید که برای پوست شما چه پرایمری خوب است؟ و بعد از آن نوع مناسب را انتخاب نمایید. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که پوست چرب دارید به هنگام خرید این مورد را حتما مدنظر داشته باشید. پوست‌های چرب به نسبت دیگر پوست‌ها ترشحات بیشتری دارند و زودتر آرایش را دچار آسیب می‌کنند؛ از این رو پرایمری که برای پوست چرب استفاده می‌شود باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر مقابله با این شرایط پوستی، آسیب‌هایی از جمله جوش بیشتر به پوست نرساند. از جمله مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان خرید این ماده آرایشی برای پوست چرب مدنظرتان باشد عبارت است از:

 • روی پوست جوش ایجاد نکند.

 • تولید شده بر پایه سیلیکون تا غلظت زیادی داشته باشند و بتوانند تمام منافذ را پوشش دهند.

 • دارای سالیسیلیک اسید باشد تا چربی‌های اضافه پوست را بگیرد و تا حدی درخشش پوست را کم کند.

با دانستن این نکات اساسی می‌توانید یک پرایمر خوب تهیه کنید. دقت داشته باشید که نمونه‌های مختلفی از این ماده در بازار هستند که علاوه بر مزایای اصلی ذکر شده مواردی چون حاوی ویتامین بودن را نیز دارند.

پرایمر برای پوست خشک

استفاده مکرر از زیرسازهای آرایشی، پوست را خشک کرده و به آن آسیب می‌رساند. برای جلوگیری از این آسیب استفاده از مرطوب‌کننده‌ها توصیه می‌شود اما این کار موجب کاهش قدرت این ماده‌های آرایشی شده که روش مناسبی نخواهد بود؛ به همین دلیل امروزه از پرایمر‌های مخصوص پوست خشک استفاده می‌شود. 

پرایمرهایی که برای پوست خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند ترکیبات مختلفی مانند مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌ها را دارند که از آسیب رسیدن به پوست جلوگیری می‌کنند. لازم است تا ماده‌ای که برای این نوع پوست استفاده می‌شود بتواند پوست را تقویت کرده و به رطوبت لازم را به آن برساند.

پرایمر چشم چیست؟

استفاده از پرایمر چشم باعث می‌شود که خطوط دور چشم پوشانده شود و آرایش به شکل بهتری انجام شود. ماندگاری سایه چشم و دیگر آرایش‌های این ناحیه نیز به استفاده از این ماده آرایشی بیشتر خواهد شد. همچنین این ماده که روی پلک و دور چشم کشیده می‌شود، از عرق کردن پشت چشم جلوگیری کرده و آرایش را ثابت نگه می‌دارد.

طرز استفاده از پرایمر چشم مانند دیگر پرایمرها است و تنها کافی است که دقت کنید این ماده وارد چشمتان نشود؛ بدین منظور کافی است مقدار کمی از این ماده را روی انگشتتان گذاشته و یا از برس‌های کوچک و مخصوص استفاده کنید تا به چشم آسیب نرسد.

بیشتر بخوانید: آرایش خلیجی چیست؟

در آخر:

ماندگاری آرایش و زیبایی چهره از دغدغه‌های افراد است؛ همچنین منظم بودن آرایش و عدم به هم ریختگی آن نیز از جمله مواردی است که در آرایش کردن اهمیت دارد. پرایمر ماده آرایشی است که به عنوان یک زیرساز کاربرد دارد و سطح پوست را صاف و یک‌دست می‌کند. از طرفی با پوشاندن منافذ پوست از عرق کردن جلوگیری کرده و ماندگاری آرایش را نیز بالاتر می‌برد. این ماده آرایشی در انواع مختلف در بازار وجود دارد که مهم‌ترین نکته در زمان خرید آن توجه به نوع پوست خودتان است. پوست چرب و یا خشک ماده مخصوص به خود را نیاز دارد. ترکیبات ماده مخصوص مناسب این پوست‌ها با یکدیگر تفاوت دارد که مزیت‌های آن‌ها را شامل می‌شود. در صورتی که از پرایمر استفاده کرده‌اید، تجربیات خود را از طریق بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی