10 خاصیت روغن درخت چای و شیوه صحیح استفاده از آن

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری
01:45، 1401/01/04
10 خاصیت روغن درخت چای و شیوه صحیح استفاده از آن
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

10 خاصیت روغن درخت چای و شیوه صحیح استفاده از آن


روغن درخت چای از برگ‌های درختی با نام Melaleuca alternifolia تهیه می‌شود. این درخت کوچک بومی استرالیاست. بومیان استرالیایی قرن‌ها با له کردن برگ درخت و استخراج روغنش، از آن به عنوان دارو برای درمان سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا و بهبود جراحات استفاده می‌کردند. این روغن حاوی ترکیباتی است که در کشتن برخی باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها موثر است. در ادامه‌ی این مقاله از مدرسه زیبایی آدینا با خاصیت روغن درخت چای بیشتر آشنا می‌شویم. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری مراقبت های پوستی و آشنایی با انواع انواع تونرها، لایه بردارها و ماسک ها می توانید در دوره مراقبت از پوست آدینا شرکت کنید.

کاربردهای روغن چای

در ادامه با رابج‌ترین کاربردهای روغت درخت چای آشنا خواهید شد:

ضدعفونی‌کننده دست

از جمله خاصیت روغن درخت چای، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی‌اش است. مطابق با پژوهش‌ها، این روغن قادر به کشتن ویروس‌ها و باکتری‌هایی است که دلیل اصلی بیماری‌هایی همچون آنفولانزا، سرماخوردگی، کولیت، ذات‌الریه و غیره هستند.

مطابق با پژوهش‌های معتبر، افزودن روغن درخت چای به ضدعفونی‌های دست، باعث اثربخشی بهتر آن‌ها در برابر کولیت شده و بدون نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک باعث کشتن باکتری‌ها می‌شود.

دافع حشرات

یکی دیگر از خاصیت روغن درخت چای آن است که باعث کشتن حشرات شده و یا آن‌ها را از شما دور می‌کنند. در برخی موارد، حتی از حشره‌کش‌ها نیز بهتر عمل می‌کنند.

دئودورانت طبیعی

این روغن به دلیل خاصیت ضدباکتری‌اش، با باکتری‌های موجود در پوست (که دلیل بوی ناخوشایند بدن‌اند) مبارزه می‌کند. به همین دلیل آن را یک دئودورانت طبیعی می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد خواص آب برنج برای مو

ضدعفونی کننده برای بریدگی‌ها و خراش‌های جزئی

تنها با ترکیب چند قطره از این روغن با روغن نارگیل و اعمال آن روی خراش‌ها و بریدگی‌های جزئی، می‌توان از عفونی شدن آن‌ها جلوگیری کرد.

افزایش سرعت بهبودی زخم‌ها

از جمله خاصیت روغن درخت چای این است که با کاهش التهاب و افزایش فعالیت سلول‌های سفید خونی، باعث سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی زخم‌ها می‌شود.

مبارزه با آکنه

روغن درخت چای، به دلیل داشتن بنزوئیل پراکسید، یکی از قوی‌ترین سلاح‌های طبیعی برای مبارزه با آکنه است. براساس یک پژوهش علمی،  این روغن در فاصله زمانی بین 4 تا 6 ساعت، باکتری‌های موثر در ایجاد آکنه را تقریبا از بین می‌برد.

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای درمان آکنه:

برای این منظور، یک قسمت روغن درخت چای را با 9 قسمت آب ترکیب کرده و روی محل آکنه قرار دهید. این درمان را یک یا دوبار در روز انجام دهید.

خلاصی از قارچ ناخن

از جمله خاصیت روغن درخت چای، خاصیت ضدقارچی‌اش است و به نظر می‌رسد به اندازه داروهای ضدقارچی موثر باشد.

خاصیت روغن چای: دهان‌شویه طبیعی

روغن درخت چای، در از بین بردن باکتری‌هایی که سبب پوسیدگی دندان می‌شود، بسیار مفید است.

برای تهیه یک دهان‌شویه طبیعی، کافی است چند قطره از این روغن را با یک فنجان آب گرم ترکیب کرده و به مدت 30 ثانیه یا بیشتر قرقره کنید.

توجه کنید بلعیدن آن سبب مسمومیت می‌شود.

روغن درخت چای برای چه خوبه: درمان پای ورزشکاران

یکی دیگر از خاصیت روغن درخت چای، درمان پای ورزشکاران است. این عفونت قارچی مسری است و می‌تواند به ناخن‌های پا و دست‌ها نیز سرایت کند. علائم آن عبارت است از: لایه‌خوردن پوست، ترک برداشتن، تاول و قرمزی.

بعلاوه، مطابق با پژوهش‌ها، ترکیب این روغن با درما‌ن‌های سنتی، فرایند بهبودی را سریع‌تر می‌کند.

خاصیت روغن درخت چای در درمان پای ورزشکاران خاصیت روغن درخت چای در درمان پای ورزشکاران

بیشتر بخوانید: با انواع روغن برای موها آشنا شوید

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای درمان پای ورزشکار:

  • یک چهارم فنجان پودر arrowroot را با یک فنجان جوش شیرین ترکیب کرده و سپس به آن 20 تا 25 قطره روغن درخت چای بیافزایید.
  • ترکیب بالا را هم بزنید و در یک ظرف دربسته قرار دهید.
  • این ترکیب را روزی دوبار روی پای خشک و تمیز بمالید.

از بین برنده کپک میوه و سبزیجات

از جمله خاصیت روغن درخت چای، ضدکپک بودن آن است.

برای جلوگیری از رشد و تکثیر کپک در میوه و سبزی، 5 تا 10 قطره از این روغن را به آب اضافه کرده و سپس با این آب، میوه و سبزی‌ها را بشویید و در پایان آن‌ها را کاملا خشک کنید.

روغن درخت چایخاصیت ضدکپک بودن روغن درخت چای

خواص روغن درخت چای برای پوست و مو

  • برطرف کننده التهاب پوست: درماتیت یک مشکل رایج پوستی است و هنگام تماس پوست با یک ماده حساسیت‌زا مانند نیکل رخ می‌دهد. مطابق با مطالعات، روغن درخت چای تا 40% در بهبودی موثر است. بعلاوه، باعث کاهش قرمزی، تورم، خارش و سوزش ناشی از نیش حشرات می‌شود. همچنین از این روغن برای بهبودی بلفاریت دمودکس (بیماری التهاب اطراف چشم به دلیل کنه دمودکس) استفاده می‌شود.
  • کنترل موخوره: خاصیت ضدقارچی، از جمله خاصیت روغن درخت چای است که در کنترل موخوره بسیار موثر است. برای این منظور مقداری از این روغن را به شامپوی خود اضافه کنید.
  • کمک به بهبودی پسوریازیس: پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که علائم آن پوست قرمز، خارشناک و پوسته‌پوسته شده است. متاسفانه، درمان قطعی برای این بیماری مزمن وجود ندارد؛ ولی روغن درخت چای به دلیل خاصیت ضدالتهابی‌اش، می‌تواند مفید باشد. برای این منظور، 10 تا 15 قطره از این روغن را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کرده و روزی 2 تا 3 بار روی موضع آسیب‌دیده بمالید.
  • روغن درخت چای بعد از اصلاح: التهاب پوست بعد از اصلاح کاملا رایج است. از آن‌جا که این روغن خاصیت ضدالتهابی دارد می‌توان چند قطره از آن را به طور مستقیم روی پوست قرار داد و یا در صورت دلخواه با مقداری ژل آلوئه‌ورا ترکیب کرده و سپس روی پوست ملتهب خود بمالید.
  • تقویت رشد مو: مطابق با پژوهش‌ها، روغن درخت چای با تغذیه فولیکول‌ها و ریشه‌های مو، باعث رشد موهای ضخیم‌تر و قوی‌تری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع مراقبت از موی اکستنشن شده

عوارض روغن درخت چای

  • گرچه عموما این روغن برای پوست بزرگسال، کاملا ایمن است ولی ممکن است در برخی از افراد باعث واکنش‌های آلرژیک شود. بهتر است پیش از مصرف، تست پچ پوستی را انجام دهید.
  • همچنین خوردن آن باعث مسمومیت می‌شود.
  • این روغن برای کودکان و حیوانات خانگی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

روغن درخت چای برای لک صورت

از جمله خاصیت روغن درخت چای، خاصیت روشن‌کنندگی‌اش است. برای این منظور، به دو قاشق خاک رس سبز، 4 تا 5 قطره این روغن و مقداری آب بیافزایید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه روی پوستتان بماند. سپس با آب ولرم صورتتان را بشویید. استفاده مداوم از این دستورالعمل، باعث کاهش چشمگیر لک‌های صورت می‌‌شود.

روغن درخت چای و خواص آنروغن درخت چای برای لک صورت

مکانیسم اثر روغن درخت چای چیست؟

از جمله خاصیت روغن درخت چای، خاصیت ضدباکتری‌، ضدقارچی، ضد التهابی و ضد اکسیدانی‌اش است. همه این‌ها در بهبود موارد زیر موثر است:

  • التهاب
  • افزایش سرعت بهبود زخم‌ها و خراشیدگی‌ها
  • درمان آکنه، قارچ ناخن و دیگر عفونت‌های قارچی
  • مبارزه با پلاک‌های دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان
  • کنترل شوره سر، تقویت مو
  • بهبود پسوریازیس و غیره

اثرگذاری روغن درخت چای چه شرایطی دارد؟

از ترکیب این روغن با مواد فعالی مانند بنزوئیل پراکسید، رتینول، ترتینوئین، رتین-A، اسید سالیسیک، اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک و ویتامین C جدا خودداری کنید.

نباید بیش از روزی دوبار استفاده شود.

بیشتر بخوانید: کامل‌ترین روتین مراقبت از مو

چند پرسش و پاسخ

آیا روغن درخت چای برای مو مفید است؟

بلی، معمولا در تقویت رشد مو، درمان ریزش مو و کنترل موخوره بسیار مناسب است. برای تقویت و درمان ریزش مو، بهتر است نصف فنجان آب مقطر را با سه قاشق غذاخوری از این روغن ترکیب کرده و هر روز روی موهایتان اسپری کنید.

برای درمان موخوره نیز بهتر است چند قطره از آن را به شامپویتان اضافه کنید.

روغن درخت چای را با چی ترکیب کنیم؟

ترکیب روغن درخت چای، تا حدی بسته به هدفتان دارد. برای مثال، برای تهیه یک ضدعفونی کننده طبیعی دست، آن را با عصاره اسطوخودوس، عصاره فندوق و ژل آلوئه‌ورا ترکیب می‌کنند؛ یا برای کاهش التهاب پوستی، بهتر است با چند قطره روغن نارگیل ترکیب شود.

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری

در دانشگاه فیزیک خوندم و اون را تا ارشد ادامه دادم. علاقه من به نویسندگی از اونجایی کلیک خورد که شروع کردم به نوشتن اولین مقاله‌ام در دانشگاه. سرچ کردن در گوگل، یادگیری و به روز بودن اطلاعات، نه تنها بخشی از کاریه که انجام می‌دم، بلکه تبدیل شده به یک سرگرمی بی‌نظیر؛ طوری‌که خیلی وقت‌ها متوجه گذر زمان نمی‌شم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی