تفاوت آمبره با بالیاژ و سامبره چیست؟

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا
13:30، 1401/01/09
تفاوت آمبره با بالیاژ و سامبره چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تفاوت آمبره با بالیاژ و سامبره چیست؟


آمبره مو یکی از روش‌های نبستا جدید و البته محبوب برای رنگ کردن موهای بانوان است که با ترکیب رنگ روشن و رنگ تیره پس‌زمینه موهای شما، ظاهری زیبا به آن می‌بخشد. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک و تفاوت آن با سامبره و بالیاژ مو با ما در ادامه همراه باشید. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری انواع هایلایت مو به صورت عملی می توانید در دوره پیشرفته رنگ و لایت مو آدینا شرکت کنید.

آمبره مو چیست؟

بعید است اهل رنگ کردن مو باشید و اسم تکنیک آمبره مو به گوشتان نخورده باشد. آمبره، یکی از زیرمجموعه‌های تکنیک بالیاژ است و در آن، طیف رنگ مو هرچه از ریشه به ساقه پیش بروید، روشن‌تر خواهد شد.

طبیعتا اجرای آمبره موی کوتاه نسبت به آمبره موی بلند سخت‌تر است، چون دست آرایشگر برای تغییر طیف رنگ زیاد باز نیست و نمی‌تواند روی رنگ‌ها مانور دهد. درعوض هرچقدر موی بلندتری داشته باشید، تکنیک‌های بالیاژ، آمبره و سامبره نمای زیباتری روی موهایتان خواهد داشت.

آمبره موی مشکی هم از آن روش‌هایی است که می‌تواند برای کسانی که تمایلی به دکلره ندارند گزینه مناسبی باشد. درواقع شما می‌توانید بدون دکلره و روی موهای مشکی‌تان هم تکنیک آمبره مو را اجرا کنید.

البته بدون دکلره نباید انتظار زیادی از تغییر و تفاوت رنگ میان ریشه و ساقه داشته باشید.

احتمالا حالا مشکل دوتا شده است! با شنیدن اسم سامبره، آمبره و بالیاژ نترسید! ما قرار است معنای هر سه تکنیک را به‌خوبی برایتان توضیح دهیم تا هم این تکنیک‌ها را بشناسید و هم تفاوت میان آن‌ها را درک کنید.

آمبره مو چیست

آمبره مو چیست

بیشتر بخوانید: اکسیدان چیست و چه اکسیدانی مناسب موی شماست؟

تکنیک بالیاژ

فرانسه خاستگاه تکنیک رنگ مو بالیاژ است. به همین دلیل نام این تکنیک هم فرانسوی و به‌معنای جارو کردن یا قلمو کشیدن است. احتمالا بهترین اسمی که می‌شد برای این تکنیک انتخاب کرد، همین کلمه بود. چون دقیقا اسم آن، این روش جذاب را به‌خوبی تعریف می‌کند.

آرایشگران با تکنیک بالیاژ رنگ را با قلمو روی موهای شما می‌کشند و شبیه به نقاشی کشیدن روی مو، به آن رنگ می‌دهند. در این تکنیک ریشه مو، رنگ طبیعی خود را دارد و هرچه از ریشه به سمت ساقه‌ها حرکت می‌کنیم، رنگ روشن‌تر می‌شود. بنابراین می‌توان بالیاژ روی موی مشکی را هم اجرا کرد، البته یادتان باشد که درست مانند تکنیک آمبره، اگر تمایلی به دکلره مو ندارید، انتظار زیادی برای روشن کردن مو نداشته باشید.

تکنیک سامبره

سامبره مو هم عضو دیگری از این خانواده محسوب می‌شود. سامبره ترکیبی از تکنیک بالیاژ و آمبره مو است و موها همچنان در این روش از ریشه به سمت ساقه، روشن‌تر می‌شوند. اما این روش تفاوتی با دو تکنیک دیگر دارد که در بخش بعدی از آن صحبت خواهیم کرد.

تفاوت آمبره مو و سامبره و بالیاژ

خب! تا اینجای کار متوجه شدید که هر سه تکنیک بالیاژ، آمبره و سامبره موهای شما را با ترکیب رنگ روشن و پایه رنگ موهای خودتان، زیباتر خواهند کرد. اما تفاوت این سه تکنیک، همان نقطه‌ای است که همه را گیج می‌کند.

البته نگران نباشید! درک این تفاوت کار ساده‌ای است و کافیست کمی دقت به خرج دهید.

تفاوت تکنیک آمبره با سامبره و بالیاژ

در تکنیک آمبره، رنگ ریشه مو تفاوت زیادی با ساقه آن دارد. درواقع وقتی موهایتان را آمبره می‌کنید، ممکن است ناگهان از ریشه مشکی به ساقه بلوند با درجات بالا برسید. معمولا این اختلاف از 4 پایه شروع می‌شود.

در این روش علاوه‌براینکه تفاوت میان رنگ ریشه و ساقه زیاد است، می‌توان مرز رنگ‌ها را هم تشخیص داد متوجه تغییر رنگ از بالا به پایین مو شد و رنگ‌ها نسبت به دو تکنیک‌ دیگر، نسبتا قابل تمایز هستند. ضمن اینکه در این روش دسته‌های مو کاملا دقیق و مشخص انتخاب می‌شوند و دسته‌های رنگ شده مو، کاملا مرتب هستند.

تفاوت تکنیک بالیاژ با آمبره و سامبره

تکنیک بالیاژ درست مانند آمبره مو از رنگ موی تیره به روشن حرکت می‌کند، بااین تفاوت که شما نمی‌توانید مرز بین رنگ‌ها را درست تشخیص دهید. تفاوت رنگ بین ریشه و ساقه در تکنیک بالیاژ نسبت به آمبره کمتر است و برای کسانی که رنگ‌های تیره‌تر را می‌پسندند، انتخاب بهتری خواهد بود. می‌توان بالیاژ را نوعی هایلایت هنرمندانه مو دانست.

تفاوت تکنیک سامبره با بالیاژ و آمبره

تکنیک سامبره هم همانطور که قبلا اشاره کردیم، ترکیبی از تکنیک بالیاژ و آمبره است. در این روش موها از ریشه به ساقه روشن‌تر می‌شوند، می‌توانید در این تکنیک اختلاف بین رنگ ریشه و ساقه محسوس است، اما شما نمی‌توانید مرز موها را تشخیص دهید و دسته‌های مو به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شوند و آرایشگر درست مانند نقاشی با قلمو، موهای شما را رنگ خواهد کرد.

البته نباید از این نکته هم غافل شد که تکنیک آمبره معکوس، دقیقا برعکس آمبره معمولی است که در آن مو از روشن به سمت تیره حرکت می‌کند. اما به‌خاطر مسئله رشد ریشه‌ها و دردسرهای رنگساژ و نگهداری آن، چندان محبوب نیست.

تفاوت آمبره مو با سامبره و بالیاژ

تفاوت آمبره مو با سامبره و بالیاژ

بیشتر بخوانید: شامپو رنگساژ چیست و چه کاربردی دارد؟

نحوه انجام آمبره مو

در ادامه با نحوه انجام آمبره مو آشنا می‌شوید:

تقسیم‌بندی و پوش دادن مو

برای انجام تکنیک آمبره مو نیاز دارید که قبل از هرچیزی موها را به‌خوبی شانه و تقسیم‌بندی کنید تا کارتان راحت‌تر و تمیزتر پیش برود.

بعد از آنکه مو را به بخش‌های کوچکتری تقسیم‌بندی کردید، نوبت به پوش دادن آن می‌رسد. در این تکنیک موها پوش داده می‌شوند تا هنگام دکلره و رنگ، مرز میان رنگ‌ها چندان مشخص نباشد.

هرچقدر که پوش دادن مو را درست‌تر و اصولی‌تر اجرا کنید، درنهایت سایه‌روشن مو زیباتر و طبیعی‌تر خواهد شد. اگر می‌خواهید موهایتان را دکلره کنید، مرحله بعد را به‌دقت انجام دهید و اگر قصد این کار را ندارید، می‌توانید از آن بگذرید.

دکلره کردن مو

دکلره مو مرحله‌ای مهم در آمبره مو محسوب می‌شود. شما باید این کار را اصولی و درست انجام دهید  تا هم به موهایتان آسیب نرسد و هم در نهایت نتیجه کارتان زیباتر شود.

اگر دوست دارید آمبره مو زیباتر و جذاب‌تر از آب دربیاید، نیاز دارید که قبل از شروع کار رنگ، حتما موهایتان را دکلره کنید. برای به‌دست آوردن رنگ‌های جذابی مانند آمبره دودی، کاراملی، ماهگونی و یا آمبره با رنگ‌های فانتزی به دکلره مو نیاز پیدا خواهید کرد.

برای این کار مقداری مساوی از اکسیدان شماره 2 و پودر دکلره را مخلوط کنید تا بافت کرمی ایجاد شود و بعد از تقسیم مو، کار را با کشیدن مواد دکلره با اپلیکاتور رنگ رو مو، شروع کنید.

اصل در آمبره مو این است که مواد دکلره را برای موهای بلند از چانه و برای موهای کوتاه از میانه، به موها بزنید.

یادتان باشد که حتما اپلیکاتور را به‌صورت نامنظم روی موهایتان بکشید که خطی افقی ایجاد نشود. بین 10 تا 45 دقیقه صبر کنید تا موهایتان به پایه موردنظر برسد.

هرچند دقیقه یک‌بار هم موهایتان را چک کنید تا مطمئن شوید که آسیب ندیده‌اند. برای این کار کافیست بخشی از موهایتان را در دستتان بگیرید و دو طرف آن را بکشید. اگر حس کردید که موهایتان در حال کش آمدن است، فورا دکلره را بشویید.

بعد از آنکه مو به پایه موردنظرتان رسید، کار شستشو را با آب یا شامپوی بدون سولفات آغاز کنید. دقت کنید که حتما همه مواد دکلره از موهایتان پاک شود.

سپس موهایتان را به‌خوبی خشک کنید تا هیچ رطوبتی در آن باقی نماند و وارد مرحله بعد، یعنی رنگ کردن موها شوید.

رنگ کردن

در این مرحله از آمبره مو، مجدد موهایتان را تقسیم و رنگ موردنظرتان را آماده کنید. دقت کنید که حتما رنگ مو با اکسیدان مناسب به‌خوبی مخلوط شود تا نتیجه بهتری بگیرید. می‌توانید از یک رنگ یا مخلوطی از چند رنگ استفاده کنید. همه‌چیز به سلیقه و انتخاب شما بستگی دارد.

اگر می‌خواهید تفاوت میان ریشه و نوک موهایتان زیاد باشد، می‌توانید ریشه موهایتان را رنگ نکنید و کار رنگ را از بخش‌های پایین‌تر آغاز کنید. البته در این حالت باید بلد باشید که به خوبی از طیف تیره به روشن بروید تا جلوه موهایتان زیبا باشد و کار خراب نشود.

نکته مهمی که باید در این مرحله از آمبره مو به‌یاد داشته باشید این است که بخش بدون دکلره مو مدت زمان بیشتری برای رنگ گرفتن نیاز دارد. از طرفی رنگ نباید بیش از ده دقیقه در قسمت دکلره شده مو باقی بماند.

به همین دلیل بهتر است ابتدا بخش بدون دکلره را رنگ و فاصله زمانی بین 20 تا 30 دقیقه‌ای میان پروسه رنگ‌گیری  بخش بدون دکلره و بخش دکلره شده ایجاد کنید.

اپلیکاتور رنگ را از بالا به پایین بکشید و قبل از رسیدن به بخش دکلره شده، کمی صبر کنید. سپس کار رنگ کردن بخش‌های دکلره شده را آغاز کنید و پس آنکه موهایتان به رنگ مورد نظر رسید، آن‌ها را مجدد با آب یا شامپوی بدون سولفات بشویید.

مراقبت از موی آمبره شده

مراقبت از موی آمبره شده

بیشتر بخوانید: ریزش طبیعی مو در روز چقدر است؟ (همراه با روش های درمان)

مراقبت از موی دکلره شده

شامپوی بدون سولفات بهترین گزینه برای شستشوی مو بعد از رنگ و دکلره است. در درجه بعد، می‌توانید از شامپوی مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.

نکته دیگر اینکه موی شما بعد از رنگ و دکلره بیش از هر زمان دیگری به آبرسانی نیاز پیدا خواهد کرد. به همین دلیل از استفاده از نرم‌کننده مو غافل نشوید.

دقت کنید که موی دکلره شده نباید خیس بماند. به همین دلیل بعد از حمام، اول با حوله آب موهایتان را خشک کنید و فورا سشوار بکشید.

می‌توانید حین یا بعد از سشوار از سرم‌های محافظت کننده یا آبرسان مو استفاده کنید تا لایه‌ای محافظتی دور ساقه موهایتان ایجاد شود.

با این کار می‌توانید مطمئن باشید که هرگز موهایتان پس از دکلره آسیب نخواهید دید و باطراوت باقی خواهد ماند.

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی