تاریخ انقضای لوازم آرایش چقدر است؟

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری
21:48، 1401/02/14
تاریخ انقضای لوازم آرایش چقدر است؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تاریخ انقضای لوازم آرایش چقدر است؟


در زمانی زندگی می‌کنیم که مصرف لوازم آرایش، سیری صعودی دارد. بنابراین، علاوه‌بر توانایی شناخت محصولات باکیفیت، باید قادر باشیم تا لوازم فاسد را به سادگی تشخیص بدهیم. به‌علاوه، در برخی محصولات آرایشی هیچ نشانه‌ای از فساد نمی‌بینیم، ولی با این‌وجود باید آن‌ها را دور انداخت.

نکته اساسی اینجاست که از کجا می‌توان انقضای محصولات آرایشی را تشخیص داد؟ برای این پرسش، تنها یک پاسخ وجود دارد و آن توجه به برچسب PAO (Periof After Opening) است که به ما می‌فهماند زمان انقضای محصول چه موقع است. ولی مشکل اینجاست که بسیاری از محصولات فاقد این برچسب‌اند و در برخی دیگر روی جعبه محصول درج شده‌اند که بسیاری از ما بدون توجه، به سادگی جعبه را دور می‌اندازیم. به‌علاوه، بسیاری از افراد هیچ درکی نسبت به علائم و نشانه‌های درج شده در این برچسب ندارند.

به همین دلیل، قصد داریم در این مطلب از مجله آدینا، درباره انقضای لوازم آرایش سخن بگوییم و شما را با تمام نکات در این خصوص آشنا کنیم. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری مراقبت های پوستی و آشنایی با انواع انواع تونرها، لایه بردارها و ماسک ها می توانید در دوره پیشرفته مراقبت پوست آدینا شرکت کنید.

اهمیت تاریخ انقضای لوازم آرایش 

متاسفانه، بیشتر افراد هیچ توجهی به تاریخ مصرف محصولات آرایشی خریداری شده ندارند. بی‌توجهی به این مهم، در نهایت، عوارض و مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، بهتر است اول با این نکته آشنا شوید که بسته به اینکه محصول داخلی است یا خارجی (البته مورد تایید وزارت بهداشت)، دو نوع تاریخ مصرف وجود دارد:

  • تاریخ اول: همان تاریخی است که نشان‌دهنده مدت زمان انقضای محصول است که به صورت 2015 یا 1400 و غیره روی محصول درج شده است.
  • تاریخ دوم: دوره مصرف را نشان می‌دهد.

برای درک این موضوع، به این مثال توجه کنید:

معمولا در پشت بسته‌بندی یا قوطی محصولات آرایشی عددهایی مانند 3، 9، 12 و غیره درج شده است. این اعداد به این معنا هستند که در صورت باز شدن پلمب محصول، حداکثر می‌تواند 3، 9، 12 ماه آن را مصرف کرد. این یعنی، حتی اگر تاریخ انقضای محصول نیز نگذشته باشد، باید محصول را دور انداخت.

بیشتر بخوانید: 

تاریخ انقضای لوازم آرایشتاریخ انقضای لوازم آرایش

تاریخ مصرف یا تاریخ انقضای لوازم آرایش نشانه چیست؟

تقریبا همه محصولات آرایشی حاوی مواد نگهدارنده هستند که از محصولات در برابر رشد میکروب‌ها، قارچ‌ها و دیگر عوامل آلودگی‌زا محافظت می‌کنند. نکته اینجاست که مواد نگهدارنده تنها قادرند تا مدت زمان مشخصی از رشد عوامل آلودگی‌زا جلوگیری کنند. با گذشت زمان تاریخ مصرف، طبیعتا اثر این مواد محافظ نیز از بین می‌رود و درصورت استفاده از آن‌ها، فرد دچار عوارض و مشکلات زیادی خواهد شد. اکیدا توصیه می‌کنیم که این عوارض را جدی گرفته و محصولات تاریخ مصرف گذشته را استفاده نکنید.

در ادامه، با تاریخ انقضای برخی از پراستفاده‌ترین محصولات آرایشی آشنا خواهیم شد.

انقضای لوازم آرایش لب

معمولا تاریخ انقضای رژلب، خط لب و گلوس (حجم‌دهنده و براق‌کننده)، هر سه تا یکسال است. البته برخی رژلب‌های جامد را می‌توان تا دو سال نیز استفاده کرد.

نشانه‌های فساد: فساد در این محصولات، خود را با تغییر بافت نشان می‌دهد. منظور از تغییر بافت، وجود لکه‌های سفیدرنگ یا قطره‌های رطوبت است که باعث می‌شود عمل پخش شدن محصول را روی پوست سخت کنند. بعلاوه، رژلبی که فاسد شده است ممکن است بویی همچون بوی روغن بدهد.

نحوه نگهداری صحیح از این محصولات: این محصولات باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند. اکیدا توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از آن‌ها، دست‌هایتان را به خوبی بشویید تا میکروب و عوامل آلودگی‌زا را به آن‌ها منتقل نکنید.

انقضای لوازم آرایش چشم 

مداد ابرو و مداد چشم

ماندگاری این محصولات، تا یکسال است.

نشانه‌های فساد: روی چشم یا ابرو ماسیده می‌شوند.

نحوه نگهداری صحیح: به طورکلی، عمر مفید مدادهای آرایشی نسبت به دیگر محصولات، بیشتر است زیرا بارها تراشیده شده و از قسمت تازه‌ آن‌ها استفاده می‌شود. برای آنکه از عمر مفید مدادهای آرایشی نکاهید آن‌ها را در محیط‌های مرطوب و پر بخار مانند حمام قرار ندهید.

ریمل چشم

ماندگاری ریمل‌های چشم تا سه ماه است.

نشانه‌های فساد: به طورکلی، ریمل را باید سه ماه پس از باز شدن دور انداخت. اگر متوجه شدید که ریمل‌تان بوی بدی می‌دهد یا خشک شده، باید بلافاصله آن را دور بیندازید. بزرگ‌ترین اشتباه، آب ریختن در ریمل خشک‌شده و رقیق کردن آن به منظور استفاده دوباره از آن است. این کار برای سلامت چشم‌هایتان به شدت مضر است.

بیشتر بخوانید: آموزش روش درست و اصولی پاک کردن آرایش چشم

تاریخ انقضای ریمل چشمتاریخ انقضای ریمل چشم

روش‌های صحیح نگهداری: از نگهداری ریمل باز شده بیش از سه ماه خودداری کنید؛ زیرا به سادگی می‌تواند باعث عفونت چشم شود. بعلاوه، ریمل همچون مسواک، جزء وسایل شخصی محسوب می‌شود و نباید آن را با دیگران به اشتراک گذاشت.

انقضای لوازم آرایش چشم: خط چشم مایع

ماندگاری این محصول بین 3 تا 4 ماه است.

نشانه‌های فساد: نشانه‌های فساد خط چشم مانند ریمل است که یا خشک می‌شود یا بوی بدی می‌دهد. خط چشم فاسد، نرم و روان روی پوست پخش نمی‌شود.

روش نگهداری صحیح: خط چشم نیز درست مانند ریمل، جزء وسایل شخصی است که نمی‌توان با بقیه به اشتراک گذاشت.

سایه چشم

ماندگاری این محصول بین 3 تا 6 ماه است. ولی سایه‌های پودری معمولا تا دو سال نیز دوام می‌آورند.

نشانه‌های فساد: معمولا فساد در سایه‌های پودری خود را به شکل توده‌ای سفت و چسبیده نشان می‌دهد که ممکن است بوی بدی داشته باشد یا در برخی موارد، تغییر بافت بدهد.

روش نگهداری صحیح: گرچه سایه‌های پودری همانند رژگونه تا دو سال نیز دوام می‌آورند، ولی از آنجا که با چشمانمان در تماس‌اند، بهتر است زودتر آن‌ها را دور بیاندازیم. دقت کنید تاریخ انقضای سایه‌های چشمی که از پودر فشرده ساخته شده‌اند، شش ماه است.

تاریخ انقضای لوازم آرایش چشمتاریخ انقضای لوازم آرایش چشم

انقضای لوازم آرایش چشم: خط چشم‌های ژلی

ماندگاری این محصولات تا دو ماه است.

نشانه‌های فساد: نشانه فساد در این محصول، همانند دیگر محصولات، خود را با تغییر بافت نشان می‌دهد. یک خط چشم ژلی فاسد را نمی‌توان همانند روز اول مصرف کرد.

روش نگهداری صحیح: خط چشم ژلی، جزء محصولاتی است که باید هر دو ماه یکبار عوض شود، زیرا بسیار راحت باکتری‌ها و عوامل آلودگی را به خود جذب می‌کند.

انقضای لوازم آرایش پوست

فوندیشن و کرم‌پودر

ماندگاری این محصولات، بین 6 ماه تا یکسال است.

نشانه‌های فساد: در فوندیشن یا کرم‌پودر فاسد، روغن از رنگدانه جدا می‌شود.

روش نگهداری صحیح: برای آنکه گردنه بطری از باکتری‌ها و عوامل آلودگی دور شود، حتما پیش از استفاده دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. با همین عمل ساده، می‌توان مدت‌ها محصول را عاری از هرگونه آلودگی نگاه داشت.

تاریخ انقضای لوازم آرایش صورت: هایلایتر مایع

تاریخ انقضای این محصول؛ بین 6 ماه تا یکسال است.

نشانه‌های فساد: هایلایتر مایع فاسد دو فاز است، یعنی آنکه روغن آن از رنگدانه‌اش جدا شده است. به شدت توصیه می‌کنیم حتی اگر این علائم را مشاهده نکردید، به موقع آن را دور بیاندازید.

روش‌های صحیح نگهداری: ماندگاری هایلایترهای پودری بیشتر است ولی با این‌وجود، نمی‌توان بیشتر از یکسال از آن‌ها استفاده کرد. برای آنکه از عمر مفیدشان نکاهید، حتما آن‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: با انواع روغن برای موها آشنا شوید

کانسیلر

ماندگاری: بین 6 ماه تا یکسال

نشانه‌های فساد: دو فاز شده و بافتش تغییر می‌کند.

روش‌های صحیح نگهداری: کانسیلرهای جامد تا یکسال دوام می‌آورند. این محصولات، باید دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری شوند و هرگز انگشت خود را مستقیما در آن فرو نبرید زیرا اینکار می‌تواند سبب انتقال آلودگی به محصول بشود.

رژگونه پودری

ماندگاری: دو سال

نشانه‌های فساد: پودر حالت نرمی‌اش را از دست داده و به توده‌ای سخت و سفت تبدیل می‌شود.

روش‌های صحیح نگهداری: رژهای گونه جزء محصولات آرایشی‌اند که عمر مفید نسبتا طولانی دارند و دیرتر از دیگر محصولات فاسد می‌شوند. اکیدا پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از انتقال آلودگی به پودر، براش خود را مرتب تمیز کنید.

تاریخ انقضای رژگونهتاریخ انقضای رژگونه

تاریخ انقضای لوازم آرایش صورت: رژهای گونه کرمی و استیک‌های چندکاره

ماندگاری: بین 12 تا 18 ماه

نشانه‌های فساد: تغییر بافت

روش‌های صحیح نگهداری: استفاده از محصولات با دست‌های تمیز

پرایمر

ماندگاری این محصولات بین یک تا دو سال است.

انقضای لوازم آرایش ابرو

  • ریمل ابرو: 3 تا 6 ماه
  • مداد ابرو: بین 6 ماه تا یکسال
  • ژل ابرو: نهایت تا یکسال
  • صابون ابرو: بین 18 ماه تا سه سال

به طورکلی، بهتر است محصولات آرایش ابرو، حتی در صورت عدم مشاهده نشانه‌های فساد، پس از یکسال دور انداخته شوند.

انقضای لوازم آرایش مو

به طورکلی، اگر پلمپ این محصولات باز نشده باشد، پس از 36 ماه باید دور انداخته شوند. ولی اگر این محصولات باز شده باشند، بعد از 12 تا 24 ماه باید دور انداخته شوند. گرچه، تاکید ما این است در صورت باز کردن محصولات، بیش از یکسال از آن‌ها استفاده نکنید. همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید آلودگی می‌تواند از عمر این محصولات به شدت بکاهد.

حتما به برچسب PAO (Period After Opening) توجه کنید. برای مثال، 6M، 12M یا 24M نشان دهنده این است که در صورت باز شدن محصول، نهایت می‌توان 6، 12 یا 24 ماه از آن‌ها استفاده کرد. اگر محصول دارای هیچ برچسبی نبود، می‌توانید فرض کنید که بین 6 تا 12 ماه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. گرچه این روش، یک روش تضمین نشده است و ممکن است تاریخ انقضای لوازم آرایش بسیاری از محصولات مو زودتر از این زمان باشد.

تاریخ انقضای لوازم آرایش موتاریخ انقضای لوازم آرایش مو

تاریخ انقضای دیگر محصولات آرایشی

  • پودر فیکس: تا 2 سال
  • شامپو و نرم‌کننده: تا 2 سال
  • رنگ مو: تا 2 سال
  • برس‌های آرایشی: تا زمان خراب شدن موهای براش
  • کرم ضدقرمزی: 8 ماه
  • ماسک‌های پاک‌کننده و مرطوب‌کننده: 6 تا 9 ماه
  • اسکراب‌ها و لایه‌بردارها: 6 تا 9 ماه
  • پاک‌کننده‌های میکاپ چشم و صورت: 6 تا 9 ماه
  • کرم پوشاننده سیاهی زیر چشم: 3 تا 6 ماه
  • لاک ناخن: 1 تا 2 سال
  • کرم‌های مرطوب‌کننده کاسه‌ای: 9 ماه در صورت باز شدن و 12 ماه در صورت باز نشدن
  • ژل دوش: 2 تا 3 سال
  • لوسیون بدن: 9 تا 12 ماه
  • کرم روز و شب: 6 ماه

راه‌های تشخیص تاریخ انقضای لوازم آرایش  

  • بررسی برچسب PAO
  • بوی نامطبوع
  • تغییرات در بافت و رنگ محصول
  • تغییر محصول مایع به شکل توده‌ یا برآمدگی
  • وجود لایه‌های گچی یا خاکستری روی محصولات پودری
  • وجود لکه‌های سفید روی لوازمی مانند مداد چشم یا خط لب
  • بررسی تاریخ انقضای محصول در وبسایت Checkcostemic

بیشتر بخوانید: بهترین روغن‌ها برای ماساژ صورت و فواید آن

تشخیص تاریخ انقضای لوازم آرایشتشخیص تاریخ انقضای لوازم آرایش

عوارض استفاده از لوازم آرایش تاریخ گذشته

  • التهاب
  • آکنه و عفونت
  • کدر شدن پوست

پرسش‌های متداول

معمولا تاریخ انقضای رژلب چه قدر است؟

رژهای لب معمولا بین 6 تا 12 ماه و برخی دیگر تا 24 ماه نیز دوام می‌آورند.

دوام ریمل‌ها چه قدر است؟

به طورکلی، محصولات آرایش چشم، تاریخ انقضای زودتری دارند. ریمل‌ها سه ماه پس از باز شدن باید دور انداخته شوند و خط چشم‌های ژلی را باید هر دو ماه یکبار تعویض کرد.

علامت اختصاری تاریخ انقضای لوازم آرایش چیست؟

PAO که نشان‌دهنده مدت زمان مجاز مصرف محصول آرایشی است.

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری

در دانشگاه فیزیک خوندم و اون را تا ارشد ادامه دادم. علاقه من به نویسندگی از اونجایی کلیک خورد که شروع کردم به نوشتن اولین مقاله‌ام در دانشگاه. سرچ کردن در گوگل، یادگیری و به روز بودن اطلاعات، نه تنها بخشی از کاریه که انجام می‌دم، بلکه تبدیل شده به یک سرگرمی بی‌نظیر؛ طوری‌که خیلی وقت‌ها متوجه گذر زمان نمی‌شم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی