هر آنچه باید راجع به رژلب بدانیم

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری
17:24، 1401/01/10
هر آنچه باید راجع به رژلب بدانیم
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

هر آنچه باید راجع به رژلب بدانیم


رژ لب مهم‌ترین مواد آرایشی در کیف خانم‌ها که جلوه‌ای بسیار زیبا به چهره می‌بخشند. جالب است بدانید اولین اقوامی که به رنگ لب‌هایشان برای آرایش چهره‌یشان اهمیت زیادی می‌دادند، مردم ساکن در بین‌النهرین (در 5 هزار سال پیش) بودند. انواع مختلف رژهای لب از موادی همچون الکل، موم، مواد خوشبوکننده، رنگدانه‌ها، مواد نگهدارنده، آنتی‌اکسیدان‌ها و غیره ساخته می‌شوند.  با ما تا ادامه همراه باشید تا شما را با هر آنچه را که باید درباره این ماده آرایشی بدانید، آشنا کنیم. برای آموزش و آشنایی با مباحث گریم و خودآرایی می توانید در دوره خودآرایی مدرسه زیبایی آدینا شرکت کنید.

تاریخچه رژ لب

جالب است بدانید قدمت استفاده از این ماده به حدود 5 هزار سال پیش باز می‌گردد. مطابق با گفته پژوهشگران زنان در تمدن بین‌النهرین ظاهرا اولین افرادی بودند که از رژ برای آرایش لب‌هایشان استفاده می‌کردند. آن‌ها برای ساخت این ماده از جواهرات نیمه گران‌بها و خرد شده استفاده می‌کردند و از آن علاوه‌بر آرایش لب‌ برای زینت قسمت‌های مختلف بدن نیز استفاده می‌کرده‌اند.

مصریان باستان نیز دیگر مردمانی بودند که ظاهرا به آرایش لب‌های خود اهمیت زیادی می‌دانند. گفته می‌شود آن‌ها برای رنگ بخشیدن به لب‌های خود از قارچی با نام فوکوس الگین استفاده می‌کردند. جالب است بدانید کلئوپاترا، مشهورترین ملکه مصر، از سوسک‌های کارمین برای رنگ بخشیدن به لب‌ها و از نوعی مورچه برای دوام و ماندگاری رنگ آن استفاده می‌کرده است. باید بدانید سوسک‌های کارمین به شدت سمی‌اند و می‌توانند سبب بیماری‌های خطرناکی شوند.

 با گذشت زمان، از موادی مانند فلس ماهی برای براق شدن و جلوه بیشتر لب‌ها استفاده می‌شده است.

گرچه در قرون وسطی، استفاده از رژ لب از طرف کلیسا کاملا ممنوع شد ولی استفاده از آن در قرن 16 میلادی، دوباره از سر گرفته شد، گرچه لب‌های قرمز و استفاده از مواد آرایشی مرسوم آن دوره تنها برای بانوان با طبقه اجتماعی بالا و بازیگران اختصاص داشت.

گفتنی است در دوران ملکه الیزابت، لب‌های قرمز و صورت سفید از استانداردهای مهم زیبایی شناخته می‌شده است. در آن زمان برای قرمز کردن لب‌ها از ترکیب موم و برخی گیاهان استفاده می‌شود.

تا اینکه در سال 1884 اولین کارخانه تجاری رژ لب توسط عطرسازان فرانسوی در پاریس احداث شد. آنان برای تهیه این ماده از چربی گوزن، موم و روغن کرچک استفاده می‌کردند و آن را در ورقه‌های ابریشمی پیچیده و به فروش می‌رساندند.

تولید انبوه این ماده آرایشی در پایان قرن 19 میلادی و توسط شرکت فرانسوی به نام گرلن آغاز شد.

در اواسط قرن 20 میلادی پس از پایان جنگ جهانی استفاده از رژهای لب تقریبا عالم‌گیر شد و همه بانوان صرفنظر از جایگاه اجتماعی و بضاعت مالی توانستند برای آرایش لب‌هایشان از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: نکات آرایشی در هنگام سفر که باید به آن آگاه باشید

مواد تشکیل دهنده رژ لب  

  • موم: موم به دلیل خاصیت حالت‌پذیری‌اش از مهم‌ترین عنصر در تشکیل این ماده آرایشی است. معمولا از ترکیب موم عسل، موم گیاه کندلیلا و موم کارنابا (تهیه شده از برگ‌های نخل برزیلی) استفاده می‌شود. رژهایی که حاوی مقادیر زیادی موم کارنابا هستند معمولا گران قیمت‌ترند.
  • رنگدانه‌ها: بسته به رنگ رژها، از مواد گیاهی یا صنعتی برای پیگمنت بخشیدن به این ماده آرایشی استفاده می‌شود.
  • انواع روغن‌ها: معمولا از روغن‌های کرچک، روغن نبانی، لانولین، کره کاکائو و روغن معدنی در انواع رژها استفاده می‌شود.
  • مواد خوشبوکننده: از این مواد صرفا برای بوی خوش و دلپذیر استفاده می‌شود.
  • نگهدارنده و آنتی اکسیدان‌ها: برای جلوگیری از زود فاسد شدن رژها از انواع نگهدارنده‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده می‌شود.
  • الکل: معمولا از الکل به عنوان حلالی برای موم و روغن در ساخت انواع رژ استفاده می‌شود.

مواد سمی موجود در انواع رژهای لب

یکی از مواد سمی به کار رفته در انواع رژهای لب، سرب است که امروزه قوانین سختگیرانه‌ای از طرف FDA برای عدم استفاده از آن اعمال شده است. ولی متاسفانه همچنان شاهده استفاده از سرب در انواع نامرغوب رژها هستیم. گفتنی است سرب می‌تواند سبب ناباروری، عقب‌ماندگی ذهنی در جنین و انواع سرطان‌ها شود.

دیگر ماده مخرب کارمین است. انواع بی‌کیفیت رژلب با جوشاندن سوسک‌های کارمین، برای به دست آوردن رنگ طبیعی استفاده می‌کنند. کارمین عامل اصلی انواع ناراحتی‌های پوستی و آلرژی‌هاست.

قطران زغال سنگ نیز یکی دیگر از مواد خطرناک در تهیه رژ است. از این ماده برای رنگ بخشیدن به رژهای لب استفاده می‌شود که در صورت بلعیده شدن سبب سوزش شدید پوست و در صورت بلعیده شدن سردردهای شدید و تهوع شود.

رنگ‌های دریاچه‌ای نیز از دیگر مواد تشکیل دهنده خطرناک در انواع رژهای لب است. رنگ‌های محلول در آب دریاچه‌ها در اثر واکنش‌های شیمایی و یا گیاهان و سنگ‌های موجود در آب رودخانه‌ها و دریاچه‌هاست که به شدت سرطان‌زاست و سبب حساسیت‌های شدید پوستی نیز می‌شوند.

انواع رژلب

رژ لب چه انواعی دارد؟ بیایید ببینیم:

رژلب مات

این نوع رژهای لب یکی از محبوب‌ترین انواع رژها در میان همه بانوان در همه سنین است. پوشش‌دهی کامل، ماندگاری بالا و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها از مهم‌ترین مزایای آن‌ها به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: آموزش شش ترفند زاویه سازی صورت با میکاپ

رژلب ماترژلب مات

رژ کرمی

پوشش‌دهی خوب و براق، ماندگاری بالا و برجسته نشان دادن لب‌ها از جمله ویژگی‌ این دسته از رژهاست که باعث استفاده از آن‌ها در موقعیت‌های مختلف می‌شود.

رژ لب پالتی

اگر تمایل دارید تا رنگ‌های متوعی از رژ همراه خود داشته باشید و از طرفی هزینه زیادی نیز متحمل نشوید، بی‌شک پالت رژ بهترین گزینه خواهد بود. پالت رژ تنوعی از انواع رنگ‌های کلاسیک و شیک در یک پالت سبک و قابل‌حمل در کیف آرایشی است

رژ لب مایع و جامد

رژهای مایع و جامد نیز یکی دیگر از انواع رژهای لب است. رژهای مایع تقریبا در اوایل 2000 میلادی به بازار معرفی شد که به دلیل درخشش خیره‌کننده و ماندگاری نسبتا طولانی سریعا طرفداران زیادی در سراسر دنیا به سوی خود جلب کرد.

رژهای جامد نیز هنوز هم از پرطرفدارترین رژها در میان بانوان است که خود انواع گوناگونی دارند: رژهای مدادی، پالت رژ و رژهای لب معمولی و پیچی.

رژلب حجم‌دهنده

این رژها با افزایش گردش خون در لب‌ها، باعث حجیم‌تر نشان دادن آن‌ها می‌شود. در ساخت این دسته از رژها از موادی مانند زنجبیل، کلاژن، اسید هیالورونیک، منتول و گیاه وینترگرین استفاده می‌شود. گیاه وینترگرین معمولا باعث ایجاد سوزش حفیفی در لب‌ها می‌شود که به زودی از بین می‌رود. این دسته از رژها، به دلیل مواد تشکیل‌دهنده مرغوبی مانند اسید هیالورنیک، کلاژن یا زنجبیل هیچ منع مصرفی نداشته و می‌توان با خیال راحت و به صورت روزانه از آن‌ها استفاده کرد.

رژلب حرارتی

رژهای حرارتی در ابتدا بی‌رنگ هستند و با توجه به PH پوست و دمای بدن به تدریج تغییر رنگ می‌دهند. هرچه حرارت بدن بالاتر باشد، رنگ آن‌ها نیز تندتر خواهد شد. این رژها معمولا در رنگ‌های صورتی، هلویی و مرجانی و در دو حالت مایع یا جامد در بازار وجود دارند و هرکدام از حالت‌های مایع و جامد ویژگی‌های مخصوص خود را دارند. خوبی این رژها آن است که رنگ بسیار طبیعی به لب‌ها می‌بخشند و باعث براق شدن آن می‌شود. بعلاوه از این رژها می‌توان به عنوان بالم لب، سایه چشم و رژگونه نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: برنزر چیست؟

رژ لب بدون سرب 

بیشتر رژهای موجود در بازار در ساختار خود از مواد حاوی سرب مانند فلزات سنگین استفاده می‌کنند؛ گرچه میزان سرب در آن‌ها به حدی کم است که در بیشتر مواقع جای نگرانی وجود ندارد.

برای تشخیص رژ سرب‌دار از نوع بدون سرب، یک راه ساده وجود دارد و آن‌هم استفاده از طلاست. برای این منظور، مقداری رژ را به پوست دستتان بکشید و سپس یک حلقه طلا روی آن بمالید، اگر رنگ رژ تغییر کرد و سیاه شد یعنی آنکه حاوی سرب است.

حساسیت به رژلب

رژها از موادی مانند چسب، نرم‌کننده، حلال رنگ، آنتی‌اکسیدان‌ها، عطرها، طعم‌دهنده‌ها، رنگ‌ها، مواد نگهدارنده و غیره ساخته‌ شده‌اند. معمولا رژهایی که حاوی درصد بالایی از مواد معطر و مواد فلزی هستند بیشتر موجب حساسیت می‌شوند. در ادامه با برجسته‌ترین مواد حساسیت‌زا موجود در انواع رژهای لب اشنا خواهید شد:

  • اسید ریزینولئیک: این اسید از ترکیب‌های اصلی روغن کرچک است که در برخی باعث حساسیت‌های شدید پوستی می‌شود.
  • عطرها و طعم‌دهنده‌ها: این مواد معمولا ترکیبی از رایحه‌هایی همچون بلسان پرو، سینامالدهید (سبب ایجاد بوی دارچین)، سیترال (به دست آمده از نوعی مرکبات)، وانیل، گرانیول، روغن نعنا فلفلی و غیره است که برخی آلرژی‌های شدیدی به آن‌ها دارند.
  • نرم‌کننده‌ها: معمولا از موادی مانند لانولین، روغن زیتون، روغن بادام، روغن نارگیل، استرهای اسیدهای چرب با زنجیره شاخه‌دار، روغن کرچک، اولیل الکل و غیره به عنوان نرم‌کننده در انواع رژلب استفاده می‌شود که در برخی باعث ایجاد آلرژی و حساسیت می‌شود.

دیگر مواد حساسیت‌زا عبارت است از: رنگ‌ها، حلال‌های رنگ، نیکل، نگهدارنده‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، رنگدانه‌ها، فلزات سنگین و مواد معدنی نفتی.

حساسیت به رژهای لب انواع مختلفی دارد، مانند سوزش، خارش، قرمزی لب و جوش که در برخی‌ها موارد موقتی و در برخی دیگر مزمن است؛ به طوری‌که چند ساعت پس از تماس رژ، خود را به صورت جوش‌های ریز و متورم اطراف لب نشان می‌دهد و تا صورت و گردن ادامه می‌یابد.

حساسیت به رژلبحساسیت به رژلب

رژلب دخترانه

معمولا برای رژلب دخترانه از رنگ‌های ملایم مانند کالباسی، صورتی، نود، گوشیتی، قرمز، مرجانی استفاده می‌شود.

برای انتخاب بهترین رنگ دخترانه برای رژ، دقت به توناژ پوستی بسیار مهم است. برای مثال، بهترین رنگ‌های رژ برای دخترخانم‌هایی با پوست تیره و زیتونی، رنگ‌های ملایم است و رنگ گرم برای دختر خانم‌هایی با پوست روشن به شدت اغواکننده به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درمورد میکاپ اسموکی

جمع‌بندی

به یاد داشته باشید مراقبت از لب‌ها همچون مراقبت از پوست مهم است. لب‌ها درست برعکس پوست غدد چربی ندارند؛ بنابراین به طور طبیعی هیدارته نخواهند شد. به همین دلیل مراقبت از آن‌ها و استفاده از رژلب باکیفیت و حاوی مواد اولیه مغذی بسیار مهم است.

در آخر توصیه ما این است که اگر سلامتی و زیبایی‌ برایتان در اولویت است، از خرید رژهای ارزان و بی‌‌کیفیت جدا خودداری کنید.

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری

در دانشگاه فیزیک خوندم و اون را تا ارشد ادامه دادم. علاقه من به نویسندگی از اونجایی کلیک خورد که شروع کردم به نوشتن اولین مقاله‌ام در دانشگاه. سرچ کردن در گوگل، یادگیری و به روز بودن اطلاعات، نه تنها بخشی از کاریه که انجام می‌دم، بلکه تبدیل شده به یک سرگرمی بی‌نظیر؛ طوری‌که خیلی وقت‌ها متوجه گذر زمان نمی‌شم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی