میکاپ آرتیست خودتان باشید {آشنایی با هنر خودآرایی}

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری
21:43، 1401/02/07
میکاپ آرتیست خودتان باشید {آشنایی با هنر خودآرایی}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

میکاپ آرتیست خودتان باشید {آشنایی با هنر خودآرایی}


تقریبا هیچ خانمی را پیدا نخواهید کرد که به هنر خودآرایی علاقه‌ای نداشته باشد. آنچه در این هنر مهم است، کسب مهارت کافی است که نیازمند تمرین، تکرار، تجربه و صبر و حوصله فراوان است. گرچه برای کسب مهارت‌های لازم، گذراندن دوره‌های تخصصی مانند دوره خودآرایی مدرسه زیبایی آدینا لازم و ضروری است؛ ولی یک ترتیب کلی وجود دارد که همه‌چیز را منسجم‌تر نشان می‌دهد.

در ادامه سعی کردیم یک راهنمای جامع گام‌به‌گام خودآرایی صورت در منزل ارائه دهیم تا سطح آرایشی‌تان را به جلو هدایت کند.

خودآرایی چیست؟

شاید از خود بپرسید که خودآرایی یعنی چه؟ منظور از این هنر، شناختن صورت و زوایای آن به بهترین و عیمق‌ترین شکل ممکن و آراستن خود به زیبایی هرچه بهتر است؛ خوبی این هنر آن است که شما را از رفتن به آرایشگاه و هزینه‌ کردن زمان و پول زیاد معاف می‌کند.

چگونه صورت خود را برای خودآرایی آماده کنیم؟

نکته‌ مهم قبل از آرایش صورت، زیرسازی صحیح پوست است. بنابراین، باید روتین مراقبت‌های پوستی‌تان را به صورت جدی دنبال کنید. در ادامه، به سه نکته در مورد روال آماده‌سازی آسان و سریع مراقبت اشاره کرده‌ایم:

گام اول: تمیز کردن پوست

همیشه باید میکاپ را روی پوستی کاملا تمیز انجام داد. به همین منظور، سعی کنید از پاک‌کننده‌های روزانه‌ صورت که حاوی ترکیباتی مانند اسید گلیکولیک‌اند، استفاده کنید. این اسید، یک لایه‌بردار ملایم است و به شما در داشتن پوستی درخشان‌تر و صاف‌تر کمک می‌کند.

گام دوم: استفاده از مرطوب‌کننده یا آبرسان مناسب

هر خودآرایی با زدن یک آبرسان یا مرطوب‌کننده آغاز می‌شود؛ زیرا زدن کرم پودر روی یک پوست خشک و پوسته‌پوسته، ظاهری نازیبا می‌آفریند. اگر قرار است میکاپی برای تمامی روز داشته باشید، حتما باید قبل از میکاپ، از ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده کنید.

به یاد داشته باشید پوستی که به خوبی آبرسانی شده، به اندازه کافی مرطوب است و در برابر پرتوهای مضر خورشید، یک سد محافظ قوی دارد، از چین‌وچروک فاصله نسبتا دوری دارد.

گام سوم: استفاده از پرایمر

استفاده از پرایمر، بهترین روش برای پوشاندن عیوب پوست و در نهایت ساختن یک بیس صاف، یکدست و بی‌عیب‌ونقص است.

اگر پوست خشکی دارید، توصیه می‌کنیم از پرایمرهای درخشان استفاده کنید؛ زیرا بدون آنکه در پوستتان ایجاد سنگینی کنند، یک درخشندگی زیبایی به آن می‌بخشند. اگر پوست چربی دارید، از پرایمرهای مات‌کننده را پیشنهاد می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: میکاپ آرتیست خودتان باشید {آشنایی با هنر خودآرایی}

چگونه برای خودآرایی ساده آماده شویم؟چگونه برای خودآرایی ساده آماده شویم؟

آموزش خودآرایی ساده صورت

وقتی پوست شما تمیر، مرطوب و آماده شد، زمان استفاده از محصولات آرایشی فرا می‌رسد. برای این منظور باید گام‌های زیر را بردارید:

خودآرایی کرم پودر

فوندیشن (کرم پودر) یکی از معدود وسایل آرایشی است که به هیچ وجه نمی‌خواهید دیگران متوجه آن روی پوستتان شوند. پس بهتر است محصولی انتخاب کنید که علاوه‌بر اینکه رنگی متناسب با رنگ پوستتان داشته باشد، کاملا هماهنگ با نیازهای پوستتان نیز باشد.

برای مثال، اگر پوست چربی دارید، از یک فوندیشن مات‌کننده و سبک استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید، فوندیشن‌های مایع با پوشانندگی بالا و فرمولاسیون سبک بهترین انتخاب هستند.

استفاده از کانسیلر در جاهایی که مورد نیاز است

کانسلیر را اطراف چشم و در مناطقی از پوست صورت استفاده می‌کنند که لک دارد. فوندیشن برای یکنواخت کردن پوست استفاده می‌شود؛ ولی کانسیلر، عیوب صورت را مورد هدف قرار می‌دهد.

برای پوشاندن سیاهی دور چشم، سعی کنید از کانسیلرهایی استفاده کنید که آبرسانی 24 ساعته را فراهم می‌کنند. این محصولات، به لطف هیالورونیک اسید، باعث تازه‌تر و روشن‌تر شدن پوست دور چشمتان می‌شوند.

زوایه دادن صورت

حال که بیس آرایشتان را ساخته‌اید، نوبت به زاویه دادن صورتتان می‌رسد. برای یک خودآرایی طبیعی، بهتر است برنزر را تنها زیر استخوان گونه و اطراف صورتتان (با کمک یک برس بزرگ) بزنید.

به یاد داشته باشید برای کانتور کردن استخوان‌های گونه و بینی، باید از توناژی تیره‌تر از رنگ پایه پوست استفاده کنید.

رژگونه

بهترین راه برای رنگ بخشیدن به صورت، استفاده از رژگونه است. برای این منظور، به برس بزرگی نیاز دارید تا باکمک آن، رنگ دلخواهتان را روی سیب گونه‌ها بزنید. سپس آن را به آرامی به سمت شقیقه‌ها محو کنید تا ظاهری زیبا برای خود خلق کنید.

درخشان کردن پوست

آخرین مرحله از خودآرایی صورت، برجسته‌تر نشان دادن گونه‌هاست. برای این منظور باکمک نوک انگشت یا اسفنج مقداری هایلایتر را روی استخوان گونه بزنید.

خود آرایی چشم

برای خودآرایی چشم و ابرو به یک مداد ابرو، سایه و ریمل نیاز دارید:

خودآرایی ابرو

اگر ابروهای کم‌پشتی دارید، بهتر است در ابتدا با مداد ابرو (متناسب با رنگ ابرو)، یک قاب زیبا برای آن تعریف کنید و داخل آن را پر کنید. سپس با استفاده از ژل ابرو، هریک از مویک‌های ابرو را در راستایی که می‌خواهید، فیکس کنید.

 سایه چشم

هنگامی که نوبت به سایه چشم می‌رسد، بهتر است در ابتدا رنگ پایه موردنظرتان را با کمک براش مخصوص سایه یا انگشت روی پلک چشم بمالید. سپس، یک توناژ متوسط از همان رنگ به قسمت گوشه‌ چشم (باکمک برش مخصوص) زده و در امتداد خط چشم، آن را به زیبایی هرچه تمام‌تر محو کنید.

پیشنهاد می‌کنیم کار خود را با زدن هایلایتر در امتداد خط استخوان ابرو تکمیل کنید. این تکنیک، زیبایی چشم‌هایتان را دوچندان می‌کند.

خودآرایی خط چشم

بهتر است قبل از ریمل و بعد از سایه زدن، از خط چشم استفاده کنید. بنا به سلیقه خود، می‌توانید خط چشمتان را پهن یا باریک بکشید. اگر می‌خواهید چشمانی فوق جذاب داشته باشید، پیشنهاد ما به شما استفاده از خط چشم‌های مایع است. با این اپلیکاتورها می‌توانید خط چشمی بسیار نازک و زیبایی بکشید.

ریمل زدن

در نهایت، میکاپ چشمانتان را با کمک یک ریمل حجم‌دهنده کامل کنید؛ این ریمل‌ها، حجم و بلندای زیبایی به مژه‌ها می‌بخشند.

معمولا ریمل‌های حجم‌دهنده دارای دو سر هستند که سمت کوتاهشان، مژه‌ها را از ریشه می‌گیرد و سمت بلندشان کمک می‌کند تا بتوانید مایع ریمل را به صورت یکنواخت روی مژه‌های بلند پخش کنید.  

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید راجع به کرم پودر بدانید

خودآرایی چشم و ابروخودآرایی چشم و ابرو

خودآرایی چشم پف‌دار

برای میکاپ چشم‌های پف‌دار، ابتدا همان کرم‌پودری که برای صورتتان استفاده کردید، به اطراف چشمانتان بزنید تا رنگی متناسب با دیگر نواحی صورتتان داشته باشد.

در مرحله بعد، نوبت به سایه زدن می‌رسد. پیشنهاد ما استفاده از یک سایه تیره برای پشت پلک بالاست. سعی کنید سایه را دنباله‌دار بکشید تا چشمانتان کشیده‌‌تر به نظر بیاید. بهتر است خط چشم را پهن بکشید. خط چشمتان را از گوشه داخلی چشم شروع کنید و هرچه به سمت انتهای چشم می‌روید، آن را پهن‌تر کنید.

برای پلک پایینی دو انتخاب دارید:

  • یکی با فاصله کم از خط چشم پلک بالا، طوری‌که که از گوشه داخلی کمی به سمت بیرون برود.
  • یک خط چشم کامل زیر پلک بکشید و با انگشت یا برس، سعی کنید آن را پخش کنید.

با این روش، پف چشم‌ها کمتر به نظر می‌رسد. در آخر با کمک ریمل حجم‌دهنده، میکاپتان را کامل کنید.

نکته: به یاد داشته باشید بهترین فرم ابرو برای چشم‌های پف‌دار، ابروهای کمی صاف و بلند است.

 خود آرایی برای عروسی

در ادامه با مراحل خودآرایی برای عروس آشنا می‌شویم:

مرحله اول: آماده‌سازی پوست

در مرحله اول، بهتر است موهای صورت اصلاح شود. اگر پوست حساسی دارید، از تیغ استفاده کنید. توصیه ما این است اینکار را یک روز قبل از جشن عروسی انجام دهید.  

پاکسازی پوست بسیار مهم است؛ زیرا یک پایه تمیز و صاف برای میکاپ فراهم می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از یک ماه قبل، حداقل 4 مرتبه، پوستتان را عمیقا پاکسازی کنید.

برای پاکسازی:

  • ابتدا کمی شیرپاک‌کن روی صورتتان زده و 10 دقیقه صورتتان را ماساژ بدهید.
  • سپس پوستتان را باکمک یک لوسیون تمیز کنید.
  • با کمک یک لایه‌بردار سطحی، یک پیلینگ سطحی انجام بدهید.
  • در نهایت صورتتان را بشویید.

مرحله دوم خودآرایی صورت: برطرف کردن اشکالات صورت

پس از پاکسازی و انجام زیرسازی مناسب، نوبت پوشاندن عیوب صورت (مانند جای جوش، بخیه، ماه‌گرفتگی، سوختگی، کک‌ومک، منافذ بسیار باز و غیره) است. می‌توان برای این مهم، از فن خشک (یک درجه تیره‌تر از رنگ پوست صورت) استفاده کرد. اگر پوست گندمی دارید، بهتر است از فن خشکی استفاده کنید که توناژ زردرنگ یا بژ دارد و برای پوست‌های سفید متمایل به زرد، توناژهای صورتی عالی است.

مرحله سوم: استفاده از فوندیشن یا کرم پودر

حال باید فوندیشین یا کرم پودر (با رنگی متناسب با رنگ پوست) به صورت ضربه‌ای روی پوست بزنید.

مرحله چهارم: کانتور کردن صورت

این مرحله، کانتور کردن صورت است تا چهره به فرم ایده‌ال نزدیک بشود.

مرحله پنجم: آرایش لب‌ها

استفاده از کانسیلر برای دور لب، باعث برجسته‌تر و زیباتر نشان دادن لب‌ها می‌شود. بعلاوه، از پخش شدن رژ در اطراف لب‌ها نیز جلوگیری می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم با کمک مداد روشن‌کننده چشم، دو سوم لب پایینی را روشن کنید. این تکنیک باعث برجسته‌تر نشان لب‌ها می‌شود.

روی خطوط خنده را کانسیلر بزنید، این تکنیک باعث محوتر نشان دادن آن‌ها می‌شود. اگر برایتان امکان‌پذیر است از پوشانننده مخصوص چین‌وچروک برای این ناحیه استفاده کنید. دقت کنید رنگ این پوشاننده باید یک درجه روشن‌تر از رنگ فوندیشن‌تان باشد؛ برای محو کردن آن، از پد آرایشی کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: فیبروز ابرو چیست؟

خود آرایی بافت مو

دراینجا قصد داریم برای خودآرایی مو، سه روش بافت مو را شرح دهیم:

بافت کلاسیک

  • بعد از شانه زدن موها، از سمتی که تمایل به بافت دارید، شروع کرده و آن را به 3 قسمت مساوی تقسیم کنید تا سه رشته مو داشته باشید.
  • رشته سمت راست را به صورت ضربدری روی رشته وسطی قرار داده و سپس رشته سمت چپ را روی رشته سمت راست قرار دهید.
  • با تغییر جهت دادن دست‌های خود، رشته سمت چپی را روی رشته وسطی قرار داده و همین رویه را تا بافت کامل موها ادامه بدهید. در نهایت، با یک روبان یا کش انتهای بافت را ببنندید.

بافت سادهبافت ساده

بافت فرانسوی

  • موها را از فرق وسط یا فرق کج کرده و یک طرف را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید.
  • قسمت جلویی را از قسمت وسطی رد کنید (طوری‌که رشته جلویی و وسطی باهم جابه‌جا شوند)و سپس قسمت عقبی را با قسمت وسطی جابه‌جاکنید.
  • حال یک دسته از رشته مو جلویی را جدا کرده و به قسمت جلویی یا عقبی بافت اضافه کنید. دوباره قسمت جلویی و وسطی را باهم جابه‌جا کنید. همین پروسه را تا بافته شدن موها تا بالای گوش ادامه بدهید.
  • پایین موها را به صورت ساده ببافید و انتهای آن را با یک روبان یا کش محکم ببندید.
  • همین رویه را برای طرف دیگر ادامه داده و سپس موهای بافته شده را به هم وصل کنید.

بافت فرانسویبافت فرانسوی

بافت هلندی

  • پس از تقسیم موها به سه رشته مساوی، هم رشته سمت چپی و هم رشته سمت راستی را از میان رشته میانی عبور دهید.
  • حال مقدار موی بیشتری به بافت اضافه کنید. برای این منظور، مقداری موهای سمت چپ را گرفته و به رشته سمت چپی (رشته اول) اضافه کنید و آن را از رشته میانی عبور دهید.
  • برای سمت راست نیز، همین روش را دنبال کنید.
  • بعد از اینکه بافت مو، نزدیکی گردنتان رسید، رشته موها را به سمت جلو بیاورید و بافتنشان را تا انتها دنبال کنید.

در آخر:

به یاد داشته باشید آخرین مرحله میکاپ، فیکس کردن آن است. برای این منظور می‌توانید از اسپری یا پودر فیکس استفاده کنید. اگر پوست چربی دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از پودر فیکس است. در آخر، باید تاکید کنیم از آراستن موهایتان غافل نشوید. خودآرایی مو در زیبایی کلی شما تاثیر شگرفی دارد. سعی کنید حداقل در چند روش بافت مو مهارت کسب کنید.

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری

در دانشگاه فیزیک خوندم و اون را تا ارشد ادامه دادم. علاقه من به نویسندگی از اونجایی کلیک خورد که شروع کردم به نوشتن اولین مقاله‌ام در دانشگاه. سرچ کردن در گوگل، یادگیری و به روز بودن اطلاعات، نه تنها بخشی از کاریه که انجام می‌دم، بلکه تبدیل شده به یک سرگرمی بی‌نظیر؛ طوری‌که خیلی وقت‌ها متوجه گذر زمان نمی‌شم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی