همه چیز درباره دکوپاژ مو

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا
00:03، 1401/02/11
همه چیز درباره دکوپاژ مو
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

همه چیز درباره دکوپاژ مو


آیا دنبال روشی برای عوض کردن رنگ موهای رنگ‌شده خود هستید و می‌خواهید تغییری اساسی در ظاهرتان ایجاد کنید؟ اسم تکنیک دکوپاژ مو زیاد به گوشتان خورده است، اما دقیقا نمی‌دانید که این عمل چیست و چه کارایی خاصی دارد؟ این مقاله مخصوص شماست. ما تلاش کرده‌ایم تا هرآنچه که باید درباره دکوپاژ مو بدانید را با شما به‌اشتراک بگذاریم. در ادامه با ما همراه باشید. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری انواع هایلایت و دکلره مو به صورت عملی می توانید در دوره آموزش رنگ مو آدینا شرکت کنید.

دکوپاژ مو چیست؟

شاید برایتان زیاد پیش آمده باشد که بخواهید رنگ موهایتان را عوض کنید و فکر کنید که رنگ جدید، روی رنگ موهای فعلی‌تان زیاد ترکیب جالبی نخواهد شد.

اگر در چنین شرایطی به آرایشگر مراجعه کنید، احتمالا به شما پیشنهاد دهد که تکنیک دکوپاژ را امتحان کنید. اگر نمی‌دانید که دکوپاژ برای مو چه کارکردی یا چه عوارضی دارد، این مقاله را تا انتها بخوانید.

دکوپاژ مو تکنیکی است که آرایشگران برای تخلیه رنگدانه‌های مصنوعی از مو انجام می‌دهند. این تکنیک بیشتر از هرچیزی مخصوص کسانی است که موی رنگ‌شده دارند. برای تخلیه رنگدانه‌های طبیعی، بیشتر از روش دکلره استفاده می‌شود تا دکوپاژ.

 اما دکوپاژ مو چگونه است؟ دکوپاژ از ترکیب پودر دکلره، اکسیدان (معمولا 6درصد) و همینطور شامپو یا نرم‌کننده است. آرایشگران با ترکیب این مواد موهای شما را از هر رنگدانه مصنوعی تخلیه می‌کنند تا برای رنگ جدید آماده شود.

نکته مهمی که باید درنظر داشته باشید این است که دکوپاژ با دکلره تفاوت دارد و آسیب آن از دکلره کمتر است؛ چون نسبت به دکلره مواد رقیق‌تر هستند.

نکته بعدی این است که دکلره برای روشن کردن مو و تخلیه پیگمنت‌های طبیعی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما دکوپاژ موهای شما را روشن نخواهد کرد و به پایه نخواهد رساند.

دکوپاژ مو چیست

دکوپاژ مو چیست

مزایای دکوپاژ

  • حتما می‌دانید که موهای حنا شده هنگام رنگ کردن دردساز خواهند شد. دکوپاژ مو یکی از راه‌های است که می‌توانید برای تخلیه رنگ حنا از مو و آماده کردن آن برای رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دکوپاژ برای موی تیره هم کاربرد دارد. اگر موهایتان را با رنگ‌های تیره سیاه کرده‌اید، برای رنگ کردن یا دکلره آن مشکل خواهید داشت. در این شرایط هم دکوپاژ مو انتخاب بهتری برای تغییر رنگ خواهد بود.
  • شما می‌توانید از تکنیک دکوپاژ برای اصلاح رنگ مو و تغییر رنگ موی رنگ شده خود استفاده کنید. این روش موهایتان را برای رنگ جدید آماده خواهد کرد..
  • اگر قصدتان این است که صرفا موهایتان خوش‌رنگ شوند و رنگ مو به خوبی روی آن بنشیند و نمی‌خواهید که آن را روشن کنید، تکنیک دکوپاژ انتخاب بهتری نسبت به دکلره است. این تکنیک نهایتا یک درجه موهایتان را روشن‌تر می‌کند و آسیب کمتری به آن خواهد رساند.

آیا دکوپاژ برای مو ضرر دارد؟

البته این واقعیت غیرقابل انکار است که دکوپاژ علی‌رغم عوارض کمتر نسبت به دکلره، همچنان به موها آسیب خواهد رساند.

 دکوپاژ مو با خشک کردن ساقه‌ها ریسک موخوره را افزایش می‌دهد. این تکنیک روی موهای خشک و مجعد می‌تواند به‌صورت بالقوه موجب ایجاد خشکی بیشتر و وز شدن موها شود.

اگر نتوانید دکوپاژ را به‌خوبی انجام دهید، امکان دارد که موهایتان آسیب جدی ببیند و ساقه‌ها کاملا خورد شوند. به‌همین دلیل مهم است که از مواد باکیفیت برای دکوپاژ استفاده کنید و اگر دفعه اولتان است که چنین کاری را انجام می‌دهید، حتما از آرایشگر کمک بگیرید.

علاوه‌براین، ممکن است پوست سرتان به مواد دکوپاژ حساسیت نشان دهد و علائم آلرژیک داشته باشید. این علائم از خارش و سوزش تا زخم‌های سطحی پوست سر متغیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد خواص آب برنج برای مو

دکوپاژ مو با دکلره

دکوپاژ مو با دکلره

دکوپاژ مو با دکلره

آموزش دکوپاژ مو در خانه هم از آن موضوعاتی است که بسیاری از افراد به آن علاقه نشان می‌دهند. اگرچه ما توصیه می‌کنیم که برای دفعه اول این کار را خودتان در منزل انجام ندهید، اما اگر دوست دارید خودتان در خانه دکوپاژ مو را انجام دهید، باید دستورالعمل زیر را انجام دهید.

  • ظرف مخصوص رنگ را بردارید و این سه قلم ماده را با نسبت‌های ذکر شده در آن بریزید: یک پیمانه پودر دکلره، سه‌برابر پودر دکلره اکسیدان 6درصد و مقداری نرم کننده.
  • این سه ماده را با برس رنگ به‌خوبی با هم مخلوط کنید تا غلظت ترکیب نهایی به کرم روان شباهت پیدا کند. مواد را به‌خوبی مخلوط کنید تا تخلیه رنگ در موهایتان یک‌دست انجام شود.
  • از این مرحله به بعد درست مانند رنگ کردن موها انجام می‌شود. با براش رنگ، مواد دکوپاژ مو را روی تمام قسمت‌های مویتان پخش کنید و ماساژ دهید.
  • بعد از آنکه احساس کردید موهایتان تغییر رنگ داده و دیگر رنگدانه‌ای نمی‌بینید، مواد را با آبکشی بشویید.
  • اگر احساس کردید بعد از گذشتن زمان زیادی، همچنان رنگدانه‌های قبلی را روی موهایتان می‌بینید، آن را آبکشی و بعد از چند روز دوباره دکوپاژ را تکرار کنید. مواد دکوپاژ نباید بیش از نیم ساعت تا چهل دقیقه روی موهایتان بماند. یادتان باشد که هر چند دقیقه موهایتان را چک کنید تا حس کشیده شدن یا پوسیدن نداشته باشد.
  • حتما بعد از آبکشی از نرم‌کننده و روغن‌های تقویت مو استفاده کنید تا میزان آسیب وارده به فولیکول را تا کمترین حد ممکن کاهش دهید.

دکوپاژ مو با مواد طبیعی

دکوپاژ مو با مواد طبیعی

دکوپاژ موی رنگ شده

همانطور که می‌دانید دکوپاژ صرفا برای تخلیه رنگدانه‌های مصنوعی از مو انجام می‌شود. برای دکوپاژ موی رنگ شده همان مراحلی که در قسمت قبل توضیح دادیم را انجام دهید.

یکی از سوالات متداولی که درزمینه دکوپاژ مو در خانه پرسیده می‌شود، امکان استفاده از کرم دکلره به‌جای پودر آن است. شما می‌توانید از روش دکوپاژ مو با کرم دکلره هم استفاده کنید.

البته این روش بیشتر برای خانم‌هایی کاربرد دارد که قبلا موهایشان را مشکی یا شرابی کرده‌اند. برای این کار کافیست از ترکیب کرم دکلره و اکسیدان استفاده کنید. دقت کنید که اکسیدان 6درصد باشد.

البته ناگفته نماند که گاهی می‌توانید برای دکوپاژ از مواد طبیعی هم استفاده کنید. طبیعتا ضرر مواد طبیعی بسیار کمتر از مواد شیمایی است؛ اما نباید انتظار داشته باشید که کارایی یکسانی با آن‌ها داشته باشد.

اگر تمایل دارید موهایتان را با مواد طبیعی دکوپاژ کنید باید چندین بار کار را تکرار کنید تا نتیجه بگیرید. برای دکوپاژ مو با مواد طبیعی هم می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • ترکیب جوش شیرین و آب

برای این کار کافیست یک لیوان آب جوشیده و 4 قاشق جوش شیرین را ترکیب کنید و به موهایتان بمالید. بعد از چند دقیقه موهایتان را آبکشی کنید.

  • ترکیب عسل و سرکه سیب

یک لیوان آب و یک قاشق عسل را ترکیب کنید و بجوشانید. بعد از آنکه جوشید به آن سرکه سیب اضافه کنید و اجازه دهید این مخلوط روی سرتان بماند. پس از نیم ساعت موهایتان را آبکشی کنید.

  • ترکیب لیمو و بابونه

چند گل بابونه را در آب بجوشانید و بعد از آنکه خوب جوشید، آب را با چند قاشق لیمو ترش ترکیب کنید و آن را روی موهایتان ماساژ دهید. پس از چنددقیقه موهایتان را آبکشی کنید.

دکوپاژ موی سفید

یکی دیگر از کاربردهای دکوپاژ مو، حذف رنگدانه از موی سفید و آماده کردن آن برای رنگ‌گیری مجدد است. به این منظور می‌توانید از همان ترکیبی که ابتدا آموزش دادیم استفاده کنید.

اگر موهای سفیدی دارید، این شانس را خواهید داشت که با استفاده از تکنیک دکوپاژ، موهایتان را حتی تا پایه‌های هفت و هشت برسانید. دکوپاژ به شما کمک می‌کند تا رنگدانه‌ها به‌خوبی از مویتان تخلیه شوند و موهایتان به‌سادگی رنگ بگیرند.

دکوپاژ موی مشکی

حتما دیده‌اید که همیشه آرایشگران از دکلره کردن موهایی که رنگ مشکی دارند می‌نالند. البته حق هم دارند! دکلره کردن مویی که با رنگ‌های شیمایی مشکی شده است، کاری بسیار سخت است و حتی احتمال دارد که موهایتان حین کار بسوزد.

یکی از کارهایی که می‌توانید برای حذف رنگدانه‌های مصنوعی سیاه از موهایتان انجام دهید، دکوپاژ مو است. دکوپاژ موی تیره به شما کمک می‌کند تا موهایتان را به‌خوبی از رنگدانه خالی کنید و به‌سادگی به پایه برسانید.

برای این کار لازم است از همان فرمول ابتدایی استفاده کنید. اما یادتان باشد که دکوپاژ موی مشکی کمی وقت‌گیرتر و سخت‌تر از باقی انواع مو است. به‌همین دلیل شاید نیاز باشد که این کار را چندبار تکرار کنید.

پس هرگز اجازه ندهید مواد دکوپاژ بیش از نیم ساعت روی موهایتان باقی بمانند و اگر احساس کردید رنگدانه‌ها به‌خوبی از موهایتان تخلیه نشده‌اند، بعد از چند روز، مجددا این کار را تکرار کنید تا به نتیجه مناسب برسید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با پلکس تراپی مو

دکوپاژ موی مشکی

در آخر

  • حتما قبل از کار دکوپاژ مو، مواد را به‌صورت آزمایشی روی یک رشته نازک از مو بمالید تا از میزان تحمل ساقه‌ها و نتیجه نهایی مطمئن شوید. سپس اقدام به کار کنید.
  • می‌توانید برای اینکه موهایتان آسیب کمتری ببینند و درگیر موخوره یا وزشدگی موها نشوید، چند قطره اولاپلکس به مواد دکوپاژ اضافه کنید.
  • تمام تلاشتان این باشد که مواد دکوپاژ با کف سرتان تماس پیدا نکنند. این مواد می‌توانند به پوستتان آسیب برسانند و مشکلاتی ایجاد کنند.
  • مراقبت از موهایتان بعد از دکوپاژ را جدی بگیرید. همیشه در حمام از ماسک مو استفاده کنید و بعد از شستشوی موهایتان، از یک نرم‌کننده کمک بگیرید. بعد از حمام هم اسپری یا ماسک را فراموش نکنید. لازم است که حتما موهایتان را با باد سشوار خشک کنید تا شکننده نشوند.
  • سعی کنید بین دفعات دکوپاژ مو فاصله ایجاد کنید. حداقل زمانی که باید میان دو دفعه دکوپاژ ایجاد شود، شش ماه است. موی شما حداقل به شش ماه زمان و استراحت نیاز دارد تا بتواند خود را بازسازی کند. جدا از این، مواد شیمیایی استفاده شده در این ترکیب می‌توانند برای سلامتی شما خطرناک باشند و بهتر است زیاد از آن‌ها استفاده نشود.
تحریریه آدینا
تحریریه آدینا

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی