همه چیز در مورد خواص آب برنج برای مو

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا
07:19، 1401/02/29
همه چیز در مورد خواص آب برنج برای مو
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

همه چیز در مورد خواص آب برنج برای مو


شاید برای شما جالب باشد که بدانید بسیاری از زنان کشورهای جنوب شرق آسیا مانند چین و ژاپن، سال‌ها و البته شاید بتوان گفت قرن‌هاست که از آب برنج برای موهای خود استفاده می‌کنند. در واقع استفاده از آب برنج برای سلامتی پوست و مو بسیار مفید است. آب برنج همان آب سفیدرنگ و سرشار از نشاسته‌ است که پس از آبکش‌ کردن یا خیس کردن برنج همچنان باقی می‌‌ماند.

اما آیا شما در مورد خواص آب برنج برای مو و یا پوست چیزی می‌دانید؟ آیا تا کنون از آب برنج برای موهای خود استفاده کرده‌اید؟ یکی از اعتقادات چینی‌ها در خصوص خواص آب برنج برای مو این است که این آب، موهای سر را نرم و براق کرده و به رشد سریع‌‌تر آن کمک می‌کند. ما در این مقاله قرار است به طور جامع‌تری در خصوص خواص آب برنج برای مو نکاتی را بیان کنیم. پس همراه ما باشید. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری مفاهیم ویتامینه مو به صورت عملی و تئوری می توانید در دوره مراقبت از مو آدینا شرکت کنید.

آب برنج برای مو چه تاثیری دارد؟

همان‌طور که گفته شد بر اساس باور چینی‌ها آب برنج موهای سر را نرم و براق کرده و به رشد سریع‌‌تر آن کمک می‌کند. در ادامه برخی دیگر از خواص آب برنج برای مو را برای شما خواهیم گفت.

ریزش مو را کاهش و سرعت رشد آن را افزایش می‌دهد

یکی از خواص مهمی که آب برنج با خود به همراه دارد این است که رشد موهای شما را زیاد خواهد کرد. به عبارتی بسیاری معتقدند هیچ ماده‌ای بهتر از آب برنج نمی‌تواند به کاهش ریزش مو و افزایش رشد آن کمک کند. آب برنج برای موی سر همانند عامل اصلی احیای ‌موها است، زیرا در این آب، آمینو اسیدهای زیادی وجود دارد و همچنین حاوی ویتامین‌‌هایی همچون B، C و E است که وجود این ویتامین‌ها باعث می‌شود آب برنج برای پرپشتی مو موثر باشد. 

بهترین ماده برای شستشو مو

یکی دیگر از خواص آب برنج برای مو این است که می‌توان از آب برنج به عنوان یک نرم‌کننده طبیعی استفاده کرد. به عبارتی استفاده از آب برنج به عنوان یک ماده شوینده مانند شامپو باعث بهبود بافت موها شده و حجم آن را نیز افزایش می‌دهد. به علاوه این آب طبیعی بوده. این ویژگی باعث صافی و نرمی موها نیز خواهد شد و آن‌ها را محکم و سالم نگه می‌دارد. استفاده از آب برنج طرز خاصی ندارد و لازم است آن را با اسپری روی موی خود اسپری کنید. 

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ماسک موی خانگی

خواص آب برنج برای مو

خواص آب برنج برای مو

ترمیم موهای آسیب دیده

شاید بهتر باشد که بدانید آب برنج اصطکاک سطح مو را کاهش داده و انعطاف‌پذیری آن را بهبود می‌بخشد. این به این معناست که یکی دیگر از خواص آب برنج برای مو، ترمیم موهای آسیب دیده است. در واقع این ماده حاوی کربوهیدراتی به نام اینوزیتول است که موهای آسیب دیده را ترمیم کرده و از آن محافظت می‌‌کند. به همین دلیل شما می‌توانید موهای آسیب دیده خود را به وسیله این آب و مواد مغذی‌ای که در آن وجود دارد ترمیم کنید.

همچنین لازم به ذکر است که وجود اینوزیتول در آب برنج یکی از ویژگی‌هایی است که این آب را از هر ماده دیگری جدا می‌کند، چراکه حتی پس از شستن، آب برنج در مو باقی مانده و از آن در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند.

تقویت ریشه و ایجاد حالت ابریشمی در موها

در عناوین قبلی ذکر کردیم که آب برنج سرشار از آمینو اسید است و این ماده علاوه بر افزایش رشد مو باعث تقویت ریشه‌ی موها شده و آن‌ها را درخشان، نرم و ابریشمی می‌کنند. از این رو شما می‌توانید برای داشتن موهایی زیبا و ابریشمی از این آب استفاده کنید.

نرم‌کننده طبیعی مو

یکی دیگر از خواص آب برنج برای مو، نرم‌کنندگی است. در واقع آب برنج همانند نوعی نرم‌کننده طبیعی، مناسب و مقرون‌به‌صرفه است و شما می‌توانید آن را به راحتی در خانه خود تهیه کنید. شما می‌توانید برای اثربخشی بهتر کمی اسانس روغن رزماری، اسطوخودوس یا گل شمعدانی به آن اضافه کنید، تا نرم‌کننده‌ موهای شما آماده شود.

درمان شوره سر

شوره سر یکی از تهدیدهای جدی است که موها را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. شوره مانند آفتی است که به موهای سر حمله کرده و بارشی از غبار سفید را روی لباسها و موها باقی می‌گذارد. اما در این زمینه هم نباید از خواص آب برنج برای مو غافل شوید، چرا که این آب قادر است شوره سر شما را نیز درمان کند.

طرز تهیه آب برنج برای مو

برای تهیه آب برنج سه روش وجود دارد که می‌توانید بر اساس آن، آب برنج را تهیه و برای موهای خود استفاده کنید. برای ساخت آب برنج برای مو طرز تهیه‌ای وجود دارد که مبتنی بر روش خیساندن، جوشاندن و تخمیر است.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد بوتاکس مو

روش خیساندن

روش خیساندن آسان‌ترین و سریع‌ترین روش برای تهیه آب برنج است. به عبارتی در این روش تمام آنچه نیاز دارید نصف پیمانه برنج خام و ۲ تا ۳ پیمانه آب گرم است. می‌توانید برای اثربخشی بیشتر آن از روغن‌های گیاهی هم استفاده کنید.

برای به دست آوردن آب برنج از روش خیساندن بهتر است ابتدا برنج‌ها را با آب گرم درون یک کاسه بریزید و بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه خیس بخورد. پس از آن برنج‌ها را از صافی عبور دهید و آب صاف‌شده را درون یک بطری بریزید. اکنون آب برنج شما آماده است می‌توانید آن را روی موهای تمیز بمالید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند، سپس موهای خود را آبکشی کنید.

روش جوشاندن

روش جوشاندن روش دیگری است که می‌توانید برای به دست آوردن آب برنج از آن استفاده کنید. این روش هم شبیه خیساندن است، اما گرما در آن دخیل است. به عبارتی به دست آوردن آن همانند زمانی است که شما برنج را برای مصرف خوراکی دم می‌کنید. به همین دلیل نیاز است ابتدا نصف فنجان برنج نپخته را درون قابلمه ریخته و حدود ۱ تا ۲ فنجان آب به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب بجوشد و برنج شروع به پختن کند. در این مرحله آب اضافی بالای برنج را برداشته و درون بطری بریزید. همانند مرحله قبل، اضافه کردن چند قطره روغن رزماری، اسطوخودوس یا بابونه خالی از لطف نیست و می‌تواند به تقویت‌ موهای شما کمک کند.

روش تخمیر

روش تخمیر روش دیگری است که می‌توانید از آن برای به دست آوردن آب برنج استفاده کنید. اما نکته مهم این است که برخلاف دو روش اول که بسیار آسان و کارآمد هستند، روش تخمیر به وقت و حوصله بیشتری نیاز دارد. اما به عقیده برخی‌ها این روش اگر چه زمان‌بر است اما خواص بیشتری دارد.

برای تهیه آب برنج تخمیرشده ابتدا برنج نپخته و آب گرم را در یک کاسه بریزید و بگذارید حدود ۳۰ دقیقه خیس بخورد. حال این ترکیب را از صافی عبور داده و درون بطری شیشه‌ای بریزید، سپس به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای اتاق بگذارید. با بلند شدن بوی ترشی از شیشه، تخمیر را متوقف و شیشه را به یخچال منتقل کنید. بعد از گذشت ۲ تا ۳ روز می‌توانید از آن استفاده کنید.

آب برنج برای موی خشک

موهای خشک اغلب از نمونه موهایی هستند که شکنندگی بیشتری دارند و بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند. از این رو نیاز است بیشتر از سایر موها به آن توجه شود. خواص آب برنج برای مو نیز بسیار است و همان طور که گفته شد با وجود آمینو اسیدها و همچنین املاح و ویتامین‌های دیگر برای خشکی مو بسیار مناسب می‌باشد. 

آب برنج برای موهای چرب

موهای چرب اگرچه کمتر دچار وزشدگی و یا شکنندگی می‌شوند، اما بازهم نیازمند تقویت هستند. نشاسته طبیعی موجود در آب برنج می‌تواند به کاهش چربی مو و یا تنگ‌شدن منافذ پوست و جذب چربی‌های اضافه کمک کند. به همین دلیل استفاده از این محصول حتی به عنوان یک شوینده خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید: آشنایی با روش‌های تراپی مو

عوارض آب برنج برای مو

عوارض آب برنج برای مو

آب برنج برای موخوره

قطعا همگی شما با موخوره آشنا هستید و می‌دانید که چه آفت بزرگی است. این آسیب‌ جدی مو باعث قطع مو از ساقه خواهد شد و به مرور تمامی موها را درگیر خواهد کرد. موها به پروتئین نیاز دارند تا در مقابل موخوره مقاوم شوند، آب برنج سرشار از پروتئین است و به همین دلیل به کاهش موخوره کمک می‌کند. از این رو می‌توان گفت یکی دیگر از خواص آب برنج برای مو درمان و پیشگیری از موخوره است.  

آب برنج برای مو فر

موهای فر پیچ و تاب زیادی دارند و نیاز است تا تقویت آن‌ها به صورت منظم انجام شود. خواص آب برنج برای مو فر نیز زیاد است و آن‌ها را آبرسانی می‌کند. این عمل ساقه و ریشه موی شما را تقویت خواهد کرد.

 آب برنج برای تقویت مو

همانطور که در مطالب قبلی نیز گفته شد، موها نیازمند تقویت شدن هستند. آب برنج دارای ویتامین‌‌های زیادی است که این وجود هر یک از آن‌ها برای تقویت مو بسیار مهم است. همچنین نشاسته و آمینواسید موجود در این آب برای رشد و همچنین پرپشتی موها موثر است.

آیا آب برنج برای مو عوارض دارد؟

به طور کلی آب برنج سمی نیست و عوارض خاصی را نیز به دنبال ندارد. همچنین آب برنج پوست را تحریک نمی‌کند و حتی برای افرادی که پوست سر حساسی دارند نیز مناسب است. اما توجه داشه باشید که برخی از افراد دارای پوست بسیار حساسی هستند. چنانچه آب برنج را بر روی موهای خود استفاده کردید و با پوست سر شما برخورد داشت، ممکن است عوارض جانبی مانند خارش، قرمزی، افزایش خشکی و... را در خود مشاهده کنید. در این صورت استفاده از آب برنج را برای مدتی متوقف کنید.

بیشتر بخوانید: با انواع روغن برای موها آشنا شوید

در آخر

همان‌طور که گفته شد موها یکی از اعضای مهم بدن است که نیازمند توجه و رسیدگی است. بر اساس باور چینی‌ها آب برنج خواص بیشماری برای مو دارد. در ایران نیز این باور مورد بررسی قرار رفته و مهر تایید و صحت بر آن زده شد. از این رو ما در این مقاله در خصوص خواص آب برنج برای مو نکاتی را بیان کردیم. اما آیا شما تا کنون آب برنج را بر روی موهای خود امتحان کرده‌اید؟ چه نتیجه‌ای گرفتید؟ شنیدن نظرات شما ما را خوشحال می‌کند.

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی