نکاتی برای جلوگیری از تاثیر آلودگی هوا بر پوست شما

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا
23:49، 1401/03/16
نکاتی برای جلوگیری از تاثیر آلودگی هوا بر پوست شما
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

نکاتی برای جلوگیری از تاثیر آلودگی هوا بر پوست شما


آیا برایتان سوال پیش آمده است که چرا با وجود رعایت نکات مراقبت از پوست، همچنان پوستتان جوش می‌زند یا منافذ آن بزرگ شده‌اند؟ اگر ساکن کلان‌شهرها یا مناطقی هستید که هوای آلوده‌ای دارند، جوابتان اینجاست. در این مقاله با تاثیر آلودگی هوا بر پوست آشنا خواهیم شد. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری مراقبت های پوستی و آشنایی با انواع انواع تونرها، لایه بردارها و ماسک ها می توانید در دوره مراقبت از پوست آدینا شرکت کنید.

تاثیر آلودگی هوا بر پوست ما

بیایید اثرات آلودگی هوا بر سطح پوست را بررسی کنیم. درصد زیادی از ما در شهرها زندگی می‌کنیم. آلودگی محیطی یکی از مهم‌ترین عوارض زندگی در محیط شهری است. آلاینده‌های هوا که ناشی از فعالیت کارخانه‌ها، خودروها و سوخت خانه‌ها است، می‌تواند به‌صورت عمیقی پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد.

تاثیر آلودگی هوا بر پوست، غیرقابل انکار است. دوده، گرد و غبار و ذرات معلق می‌تواند لایه‌های سطحی پوست را تحت تاثیر قرار دهد و کارتان را در مراقبت از آن سخت کند.

مطالعات نشان داده‌اند که زنان ساکن در محیط‌های شهری، علی‌رغم مراقبت بیشتر از پوست و داشتن سبک زندگی سالم‌تر، پوست خشک‌تری نسبت به زنان ساکن در محیط‌های تمیزتر روستایی دارند.

هوای محیط شهر، حاوی بیومارکرهایی هستند که می‌توانند علاوه‌بر سلامتی کلی بدن، پوست را هم تحت تاثیر قرار دهند و آبرسانی پوست را مختل سازند.

رادیکال‌های آزاد که در اثر آلودگی هوا افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند باعث سرطان پوست و تیرگی آن شود. زمانی که پوستتان درمعرض آلودگی قرار دارد، تولید کلاژن آن مختل شده و باعث می‌شود پوستتان زودتر پیر و چروک شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع فیشال صورت

تاثیر آلودگی هوا بر پوست

تاثیر آلودگی هوا بر پوست

در ادامه با مهم‌ترین موارد تاثیر آلودگی هوا بر پوست آشنا خواهید شد:

التهابات پوستی

 بیومارکرها، می‌توانند به لایه‌های پایین‌تر پوست نقوذ کنند و با ایجاد استرس اکسیداتیو، باعث ایجاد التهاب‌های پوستی شوند.

اگر به‌مدت طولانی درمعرض آلودگی قرار بگیرید، پوستتان دچار التهابات متعددی مانند اگزما، جوش و خارش و سوزش خواهد شد.

اگر به‌صورت طبیعی پوست خشک و اگزمایی دارید، ریسک آسیب پوست در شما بالاتر است. چون به‌صورت طبیعی، لایه محافظتی کمتری در آلودگی خواهد داشت.

از طرفی آلودگی هوا و کهیر ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. واکنش‌های اکسیداتیو در بدن بر پوست تاثیر می‌گذارند و آن را مستعد کهیر و سایر حساسیت‌های پوستی خواهد کرد.

خشکی و تغییر رنگ پوست

همانطوری که قبلا هم گفتیم، آلودگی هوا تولید کلاژن را مختل می‌کند. کلاژن پوست، نوعی پروتئین سخت و فیبری است که در تمام قسمت‌ها بدن، از بافت‌های عضلانی تا پوست پیدا می‌شود.

این پروتئین نقش مهمی در ساخت اجزا بدن ما دارد. اما همه ما تاثیر آن روی پوست را با چشم می‌بینیم.

 کلاژن، کمک می‌کند تا پوستمان خاصیت ارتجاعی داشته باشد و آبرسانی به سلول‌های پوست، به‌صورت موثر و مناسبی انجام شود.

اختلال در تولید کلاژن، موجب خشکی می‌شود و با کاهش خاصیت کشسانی آن، روند پیری و چروک پوست را تسریع خواهد کرد.

تاثیر آب و هوا بر رنگ هم یکی دیگر از مسائل اثبات شده در حوزه زیبایی و سلامت است. پوست در هوای آلوده دچار تغییر رنگ می‌شود و شفافیت خود را ار دست می‌دهد.

جوش، قرمزی و خارش پوست

آلودگی سطحی روی پوست، باعث بسته شدن منافذ و کاهش امکان تنفس آن خواهد شد. زمانی که منافذ پوست شما مسدود شوند و توان تنفس از آن گرفته شود، پوست خودبه‌خود برای افزایش امکان تنفس، مجبور به انبساط بیشتر منافذ خود خواهد شد.

منافذ باز در کنار آلودگی سطحی، باعث ایجاد آکنه و سایر التهابات پوستی می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد ساکن در مناطق شهری آلوده از مشکلات پوستی مانند آکنه رنج می‌برند.

از طرفی از آنجایی که آلودگی هوا باعث خشکی می‌شود، پوست تلاش می‌کند تا با ترشح سبوم، فقدان آبرسانی درست و رطوبت را جبران کند. ترشح سبوم و چرب شدن پوست، باعث تشدید مشکل آکنه خواهد شد.

مراقبت از پوست دربرابر آلودگی هوا

اما چاره کار چیست؟ چطور می‌توانیم از پوستمان دربرابر آلودگی هوا مراقبت و از بروز مشکلات پوستی پیشگیری کنیم؟

خبر خوب اینکه می‌توان با اتخاذ اقدامات موثری، از تاثیر عوارض آلودگی هوا بر پوست کاست. پیشگیری از مشکلات ناشی از آلودگی هوا به‌سادگی امکان‌پذیر است و شما می‌توانید صرفا با اتخاذ روتین پوستی ساده‌ای، آن را اجرایی کنید.

ما در ادامه با شما از اقدامات موثری که می‌توانند مشکلات پوستی ناشی از آلودگی را کاهش دهند، صحبت خواهیم کرد. کافیست موارد زیر را اجرایی کنید.

مصرف آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها یکی از مهم‌ترین منابعی هستند که می‌توانند بدن شما را از داخل دربرابر آلودگی‌های محیطی و آسیب‌های ناشی از آن، واکسینه و مقاوم کنند.

آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در مهار رادیکال‌های آزاد دارند. با مصرف منابع غنی از آنتی‌اکسیدان، علاوه بر سم‌زدایی از بدن، می‌توانید از بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان پیشگیری کنید.

آنتی‌اکسیدان‌ها علاوه بر ارتقا سطح سلامت بدن، به بهبود پوست کمک می‌کنند. با مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها قادر خواهید شد که بدون هیچ کمک دیگری، دربرابر آلودگی‌ها مقاوم شوید و اثرات ناشی از آن را به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید: 10 خاصیت روغن درخت چای و شیوه صحیح استفاده از آن

جلوگیری از تاثیر آلودگی هوا بر پوست

جلوگیری از تاثیر آلودگی هوا بر پوست

منابع زیر، مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

  • زالزالک
  • تمشک وحشی
  • شکلات تلخ
  • لوبیا
  • گشنیز
  • انار
  • جعفری
  • توت فرنگی
  • ریحان
  • دارچین
  • گیلاس
  • کلم قرمز

ماسک‌های پاکساری پوست

یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که باید در مراقبت از پوست در هوای آلوده مدنظر قرار دهید این است که پوستتان را همیشه به‌صورت عمیق پاکسازی کنید.

راحت‌ترین و در دسترس‌ترین ابزار برای پاکسازی پوست، استفاده از شوینده مناسب پوست در انتهای روز و بعد از هربار بازگشت به خانه است. استفاده درست از شوینده مناسب می‌تواند کمک کند تا پوستتان را از آلودگی سطحی پاک کنید و اثری از باقی‌مانده مواد آرایشی به همراه ذرات معلق در هوا باقی نگذارید.

اما شست‌وشوی پوست همه کار نیست.

شما باید هرچند‌وقت یک‌بار از ماسک‌های پاکسازی مناسب پوستتان استفاده کنید. به‌این‌ترتیب مطمئن خواهید شد که پوستتان به‌صورت عمیقی از هر آلودگی پاک می‌شود و اثری از آن در لایه‌های عمیق‌تر باقی نخواهد ماند.

می‌توانید هم از ماسک‌های ورقه‌ای آماده، انواع ماسک‌های پیلاف و یا ماسک‌های آبرسان استفاده کنید یا خودتان در خانه، ماسک پاک‌کننده بسازید. خاک رس، ذغال فعال و پاک‌کننده‌های طبیعی و موثری مانند لیمو ترش، عسل و آلوئه‌ورا از مهم‌ترین و موثرترین موادی هستند که می‌توانند مورد استفاده شما بگیرند.

استفاده از آبرسان‌ها

حتما یادتان هست که گفتیم آلودگی هوا تاثیر زیادی بر سطح رطوبت پوست خواهد گذاشت. یکی از مهم‌ترین اقدامات مراقبت از پوست دربرابر آلودگی هوا آبرسانی منظم و موثر به آن است. با آبرسانی به پوست مطمئن خواهید شد که هرگز مشکلات ناشی از خشکی بیش‌ازحد که درنهایت منجر به تولید سبوم بیش از حد می‌شود، برایتان پیش نخواهد آمد و پوستتان سالم باقی خواهد ماند.

برای آبرسانی به پوست، اقدامات زیر را فراموش نکنید:

  • به میزان کافی آب بنوشید.
  • حتما بعد از هر بار شست‌شوی پوست، از ماسک‌های آبرسان و یا روغن مناسب پوستتان استفاده کنید.
  • مرطوب‌کننده‌ها را فراموش نکنید.
  • از ماسک‌های آبرسان خانگی که ترکیباتی از آلوئه‌ورا، خیار، ماست، عسل و روغن‌های طبیعی در خود دارند غافل نشوید.

آنتی اکسیدان و تاثیر آلودگی هوا بر پوست

آنتی اکسیدان و تاثیر آلودگی هوا بر پوست

بیشتر بخوانید: 10 نکته برای تشخیص لوازم‌آرایش اصل از تقلبی

تاثیر مخرب آلودگی هوا بر پوست بر کسی پوشیده نیست. ممکن است درگیر حساسیت به آلودگی هوا شوید و پوستتان بیش‌از اندازه به آن واکنش نشان دهد.

تاثیر آلودگی هوا بر پوست چرب، بیشتر از سایر انواع پوست است. از آنجایی که پوست چرب مستعد بروز آکنه است و منافذ بازتری دارد، باید مراقبت بیشتری از آن صورت بگیرد.

کلام آخر

برای جلوگیری از تخریب پوست در اثر آلودگی هوا، اقدامات مراقبتی را فراموش نکنید. نیاز نیست که حتما از راهکارهای کلینیکی و هزینه‌های سنگین استفاده کنید تا پوست خوبی داشته باشید؛ گاهی با رعایت نکات ساده‌ای که در همین مقاله اشاره شد، خواهید توانست به خوبی از پوستتان مراقبت کنید.

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی