تفاوت آبرسان و مرطوب کننده چیست؟

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا
18:35، 1401/03/17
تفاوت آبرسان و مرطوب کننده چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تفاوت آبرسان و مرطوب کننده چیست؟


پوست ما روزانه با عوامل طبیعی و شیمیایی زیادی در تماس است که باعث می‌شود آب پوست از دست برود. برای جبران این تاثیرات منفی باید از کرم‌های مناسب استفاده کنیم. اما واقعا چه نوع کرمی برای پوست ما مناسب است؟ اصلا تفاوت آبرسان و مرطوب کننده چیست؟ برای پافتن پاسخ این پرسش‌ها باید ابتدا با مکانیزم عملکرد کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده آشنا شویم، مطلبی که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری مراقبت های پوستی و آشنایی با انواع انواع تونرها، لایه بردارها و ماسک ها می توانید در دوره مراقبت از پوست آدینا شرکت کنید.

مرطوب کننده چیست؟

در اکثر منابع ذکر شده است که تنها تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده در عنوان تجاری است که شرکت‌ها برای محصولات‌شان انتخاب می‌کنند. اما حقیقت این است که هرچند نتیجه نهایی که از عملکردن هر دو این کرم‌ها به دست می‌آید تقریبا یکسان است، اما مواد تشکیل دهنده و نوع عملکرد آن‌ها با هم تفاوت دارد.

کرم مرطوب کننده معمولا از ترکیبات روغنی مسدود کننده با پایه روغنی مانند روغن‌های معدنی یا وازلین، به اضافه مواد نرم کننده از قبیل روغن‌های گیاهی و استرها ساخته می‌شود. ترکیب این مواد روی پوست لایه‌ای محافظ تشکیل می‌دهد که رطوبت را در پوست گیر انداخته و مانع از خروج آن می‌شود.

آبرسان چیست؟

آبرسانی از ضروری‌ترین موارد برای داشتن پوستی سالم است.

آبرسانی از ضروری‌ترن موارد برای داشتن پوستی سالم است.

حال که بطور مختصر با مرطوب کننده آشنا شدیم بهتر است بدانیم کرم آبرسان چیست. هومکتانت‌ها، که مواد پایه تشکیل دهنده کرم‌های آبرسان هستند، را می‌توان به عنوان مواد جاذب رطوبت معرفی کرد. ترکیبات دیگر هومکتانت شامل گیلیسیرین و هیالورونیک اسید است. به این دلیل به این مواد جاذب رطوبت می‌گویند که آن‌ها رطوبت را از هوا یا لایه‌های زیری پوست جذب کرده و در سطح پوست نگه‌می‌دارند. البته نحوه عملکرد هر نوع هومکتانت با انواع دیگر متفاوت است پس پیش از استفاده باید به ترکیبات کرم‌ها و محصولات آبرسان دقت کنیم.

حال ببینیم تفاوت آبرسان و مرطوب کننده چیست و هریک چه خواصی دارند.

کدامیک برای پوست شما مناسب‌تر است؟

یکی از موارد تفاوت آبرسان و مرطوب کننده کاربرد آن‌ها است. از آنجا که مرطوب کننده‌ها از موادی با پایه مواد ورغنی تشکیل می‌شوند، باید گفت این کرم‌ها بیشتر برای پوست‌های خشک که چربی کافی ندارند، یا در سفر به مناطقی که هوا در آنجا سرد و خشک است، یا در طول فصل‌هایی که هوا سرد است و پوست بیشتر خشک می‌شود، کاربرد دارند. اما کرم‌های آبرسان به دلیل داشتن مواد جاذب آب بیشتر مناسب پوست‌های دی‌هیدراته‌ای هستند که آب از دست داده‌اند.

مرطوب کننده مناسب پوست‌های خشک

برای انتخاب کرم مرطوب کننده صورت مناسب، باید ابتدا بدانیم چه عواملی باعث خشکی پوست ما می‌شود.

خشکی پوست اغلب به دلایل ساده محیطی اتفاق می‌افتد. اولین و ساده‌ترین دلیل کم نوشیدن آب است. در بیشتر مواقع ما فقط زمانی آب می‌نوشیم که کاملا احساس تشنگی می‌کنیم. غافل از اینکه بدن ما وقتی شروع به دادن هشدار تشنگی می‌کند که به شدت کم آب شده است. در واقع ما مدت‌ها پیش از آنکه احساس تشنگی بکنیم باید آب می‌نوشیدیم. کم شدن آب بدن اغلب باعث خشکی و کدر شدن پوست می‌شود. استفاده زیاد از شوینده‌های شیمیایی مانند صابون و پاک کننده‌ها هم، به دلیل از بین بردن چربی پوست، باعث خشکی آن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: روش‌های خانگی آبرسانی پوست

پوست خشک بسیار آسیب‌پذیرتر خواهد بود.

پوست خشک بسیار آسیب‌پذیرتر خواهد بود.

آلودگی هوا یکی دیگر از عوامل خشکی پوست است. گاهی هم علت خشکی پوست شما بخاطر استفاده از کرم مرطوب کننده در زمان نادرست است. بهترین زمان برای استفاده از کرم‌های مرطوب کننده زمانی است که پوست تازه شسته و هنوز بطور کامل خشک نشده است. گفتیم کرم‌های مرطوب کننده با ایجاد سدی روی پوست مانع از تبخیر و خشک شدن آب روی آن می‌شوند. اگر پوست بیش از حد خیس باشد کرم از وری آن سر می‌خورد و جذب پوست نمی‌شود. اما اگر پوست کاملا خشک باشد عملا آبی وجود ندارد که کرم مرطوب کننده بخواهد مانع از تبخیر آن بشود.

اگر شما هم پوست خشکی دارید می‌توانید با استفاده صحیح از کرم مرطوب کننده به راحتی این مشکل را برطرف کنید. تفاوتی ندارد کرم مرطوب کننده صورت خارجی باشد یا ایرانی، در هر حال یک کرم مرطوب کننده خوب از پوست شما دربرابر آلودگی، عوامل محیطی و نور مضرر خورشید محافظت می‌کند. عملکرد دفاعی و ترمیی پوست را بهبود می‌بخشد. خاصیت کشسانی پوست را افزایش می‌دهد. از آنجا که حاوی مواد نرم کننده هم هست به پوست لطافت بیشتری می‌بخشد.

گفتیم اصلی‌ترین تفاوت آبرسان و مرطوب کننده در این است که مرطوب کننده‌ها معمولا برای پوست‌های چرب توصیه نمی‌شوند. اما اینطور نیست که مرطوب کننده پوست چرب اصلا وجود نداشته باشد. اما باید در انتخاب این نوع کرم‌ها دقت و حوصله کافی بخرج داد.

استفاده از آبرسان برای پوست‌های چرب

استفاده از آبرسان برای پوست‌های چرب هم ضروری است.

 استفاده از آبرسان برای پوست‌های چرب هم ضروری است.

برای کسانی که پوست چرب دارند بهتر است از محصولاتی با پایه آب استفاده کنند. محصولاتی که پایه روغنی دارند چربی اضافی به پوست تحمیل می‌کنند، منافذ پوستی را مسدود می‌کنند و باعث ایجاد جوش می‌شوند.

اما مگر پوست‌های چرب هم نیاز به آبرسانی دارند؟ باید بگوییم وجود چربی اضافی روی پوست به معنای داشتن آب کافی در سلول‌های پوستی نیست. اغلب افرادی که پوست چرب دارند فکر می‌کنند این مشکل با شستن زیاد صورت رفع خواهد شد. اما این کار آب موجود درسلول‌های پوستی را از بین می‌برد. اگر پوست چربی دارید بهتر است روزی دوبار، یکبار با مواد شوینده و یک بار تنها با آب، صورتتان را بشویید.

آب و چربی پوست دو عنصر متفاوت هستند. هرچقدر هم که چربی روی پوست شما انبار شده باشد، بازهم اگر آب کافی به سلول‌ها نرسد پوست شما، خسته، پیر، چروکیده، بد رنگ و کدر دیده خواهد شد. بهترین راه حل آن است که به اندازه کافی آب بنوشید، از خوردن سبزیجات تازه غافل نشوید، تا جای ممکن استرس نداشته باشید، پوستتان را در برابر عوامل طبیعی چون آفتاب حفظ کنید و از یک کرم آبرسان مناسب استفاده کنید. از فواید کرم آبرسان این است که معمولا به جای روغن‌های طبیعی دارای سیلیکون‌هایی مانند دایمتیکون هستند. این مواد مزایای آبرسانی را دارند ولی معایب وجود چربی و روغن برای پوست‌های چرب را ندارند.

اگر پوست شما خشک باشد هم می‌توانید از کرم آبرسان برای بهبود و تقویت آن استفاده کنید. اما پیش از انتخاب بهترین کرم آبرسان برای پوست خشک، پوست خودتان را خوب بشناسید، مراقب محرک‌های پوستی موجود در کرم‌ها باشید و تا حد امکان از کرم‌های مغذی‌تر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع روش های پاکسازی صورت یا فیشال

نحوه تشخیص آبرسان از مرطوب کننده

برای حفظ سلامت و شادابی پوستتان روزانه هشت لیوان آب بنوشید.

 برای حفظ سلامت و شادابی پوستتان روزانه هشت لیوان آب بنوشید.

پیش از این گفتیم که مرطوب کننده‌ها پایه روغنی دارند، ولی آبرسان‌ها کرم‌هایی برپایه آب هستند که به جای روغن در آن‌ها از سیلیکون‌های طبیعی استفاده شده است. مهم‌ترین تفاوت آبرسان و مرطوب کننده هم همین است. در کرم‌هایی که پایه آب دارند، چربی بصورت معلق یافت می‌شود. برعکس کرم‌هایی که پایه روغنی دارند ترکیب آب در آن‌ها معلق است. اگر مقداری از کرم را در آب ولرم بریزید و کرم سریع حل شود یعنی پایه آن آب است. اگر کرم دیر در آب باز شود یعنی پایه آن روغن است. هرچند اغلب مواد تشکیل دهنده و موارد استفاده کرم‌ها روی آن‌ها نوشته می‌شود اما اگر اطمینان نداشتید  که کرم‌تان برای پوست‌های چرب مناسب است یا خیر می‌توانید از این راهکار هم استفاده کنید.

مواد تشکیل دهنده آبرسان و مرطوب کننده

به طور کلی علی‌رغم عملکرد تقریبا یکسان تفاوت آبرسان و مرطوب کننده در مواد تشکیل دهنده آن‌ها است. ترکیباتی که عموما در مرطوب کننده‌ها بکار می‌رود شامل:

  • روغن دانه‌های گیاهی مثل شاهدانه، بادام و نارگیل
  • روغن شی باتر
  • روغن‌های گیاهی مثل جوجوبا، رز هیپپ، روغن درخت چای، اسکوآلن
  • روغن معدنی
  • لانولین
  • موم عسل
  • اسید استئاریک

در حالی که مواد به کار رفته در ترکیبات کرم‌های آبرسان شامل موارد زیر است:

  • اسید هیالورونیک
  • گلیسیرین
  • آلوئه ورا
  • عسل
  • موسین حلزون
  • اسید لاکتیک و اسید سیتریک
  • سدیم لاکتات
  • اوره

بیشتر بخوانید: ۱۵ ماسک خانگی همه کاره برای از بین بردن انواع جوش

کلام آخر

آبرسانی و مرطوب کنندگی از ضروریات تمام پوست‌ها محسوب می‌شود. چه پوست شما چرب باشد، چه خشک یا معمولی حتما باید از این محصولات استفاده کنید. تفاوت آبرسان و مرطوب کننده در مواد تشکیل دهنده و موارد مصرف آن‌ها است. کرم‌های آبرسان معمولا برای کسانی که پوست چربی دارند توصیه می‌شوند، در حالی که کرم مرطوب کننده بیشتر مناسب پوست‌های خشک است. اما اگر شما پوستی معمولی دارید می‌تواند از هر دوی این محصولات به صورت مکمل استفاده کنید. اما روش صحیح استفاده از کرم آبرسان و مرطوب کننده را فراموش نکنید. ابتدا کرم آبرسان را به پوست بزنید و سپس برای حفظ رطوبت و تاثیر بیشتر از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی