ویتامینه مو چیست؟

محبوبه معصوم نیا
09:47، 1401/01/14
ویتامینه مو چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

ویتامینه مو چیست؟


اگر اخیرا موهایتان ضعیف و شکننده شده‌اند یا احساس می‌کنید که ریزش آن‌ها بیشتر از حد طبیعی شده است، باید به فکر تقویتشان باشید. یکی از دلایل ضعف موها، کمبود مواد مغذی مو است و ویتامینه مو با تقویت ریشه و ساقه موها، به احیای آن کمک خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با ویتامینه و پروتیینه مو با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری مفاهیم ویتامینه مو به صورت عملی و تئوری می توانید در دوره مراقبت از مو آدینا شرکت کنید.

ویتامینه مو چیست؟

حتما می‌دانید که ریزش و یا شکنندگی مو دلایل زیادی دارد. از مشکلات هورمونی تا مسائل مربوط به تغذیه و مسائل محیطی یا حتی مشکلات مربوط به وراثت و ژنتیک.
یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود موهای شما کیفیت سابق را نداشته باشند و به‌مرور دچار ریزش شوند، کمبود مواد مغذی در ساقه و ریشه‌های آن‌هاست. خوشبختانه و به لطف متخصصان زیبایی، روش‌های زیادی برای حل این مشکلات ابداع شده‌اند که ویتامینه مو یکی از آن‌هاست.


ویتامینه مو

ویتامینه کردن مو روشی نسبتا جدید در دنیای زیبایی است و باعث می‌شود تا موهایتان از طریق مواد مخصوص، تمامی ویتامین‌ها و املاح موردنیاز خود را دریافت کند و سالم و شاداب باقی بماند.
در این روش متخصصین مواد ویتامینه را روی پوست سر و موهایتان ماساژ می‌دهند تا مواد مغذی به خورد موهایتان برود. این کار درنهایت باعث بهبود سلامت مو می‌شود و به‌صورت موقت لایه‌ای محافظتی اطراف مو ایجاد خواهد کرد که از آن دربرابر آلودگی‌های محیطی و عوامل مخرب محافظت می‌کند.

ویتامینه مو چه فایده‌ای دارد؟

اصلا ویتامینه مو برای چیست؟ ویتامین‌ها باعث تغذیه اساسی موها می‌شوند. ویتامینه مو نه‌تنها به سلامت موهایتان کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود حالت موهایتان از قبل هم بهتر شود و ظاهر زیباتری به خود بگیرد.
حتی گاهی برندهای تولیدکننده پکیچ ویتامینه مو ادعا می‌کنند که محصولاتشان این قابلیت را دارند که به افزایش درخشش، رشد، ضخامت و استحکام موها کمک کنند.

موارد زیر از مهم‌ترین فواید ویتامینه مو هستند:


افزایش سرعت رشد مو

ویتامین آ یکی از مواردی است که در در پکیچ ویتامینه مو وجود دارد. این ویتامین به افزایش رشد موهایتان کمک می‌کند و با تقویت اکسیژن‌رسانی در خون به شما این شانس را می‌دهد که رشد سریع‌تری را در موهایتان تجربه کنید.
ویتامین آ همچنین با کمک به تولید سبوم در سطح پوست، به حفظ رطوبت و شادابی ریشه و ساقه مو هم کمک زیادی خواهد کرد.


جلوگیری از ریزش مو

ویتامین ب 7 یا بیوتین یکی دیگر از گزینه‌هایی است که در ویتامینه مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویتامین نقش موثری در جلوگیری از ریزش مو دارد و به شما کمک می‌کند که از ریزش مو پیشگیری یا آن را متوقف کنید.
همچنین ویتامین ب5 یا اسید پانتوتنیک نقش مهمی در توقف ریزش مو دارد. این ویتامین با تقویت کراتین، باعث تحریک رشد مو خواهد شد و حتی کمک می‌کند تا موهای ازدست‌رفته سرتان را دوباره احیا کنید.
ویتامین ب9 یا همان اسید فولیک هم که در ویتامینه مو مورد استفاده قرار می گیرد، با پشتیبانی از فرآیند تقسیم سلولی به تولید فولیکول‌های سالم مو کمک می‌کند و باعث کاهش ریزش مو و جلوگیری از نازک شدن موها خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تغذیه چه نقشی در سلامت مو دارد؟

ویتامینه کردن مو

خنثی کردن عوارض ناشی از اثرات رادیکال‌های آزاد

رادیکال‌های آزاد به‌صورت طبیعی در محیط وجود دارند. آلاینده‌های محیط زیست، تشعشعات ناشی از تابش خورشید، داروهای مصرفی، دود، آلودگی هوا و... همگی باعث ایحاد رادیکال‌های آزاد می‌شوند که می‌تواند سلول‌های ما را در خطر جدی قرار دهد.
یکی از عوارض رادیکال‌های آزاد در بدن، ایجاد اثر استرس اکسیداتیو است که منجر به ریزش مو خواهد شد. ویتامینه مو با اضافه کردن آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین سی و ای، عوارض ناشی از اثر رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و به شما کمک می‌کند که با آن مبارزه کنید.

تحریک فولیکول مو

شاید برایتان این تجربه پیش آمده باشد که علی‌رغم نداشتن ریزش مو، احساس کنید که حجم موهایتان کم شده است. این مشکل به دلیل ضعف در فولیکول مو اتفاق می‌افتد.
درواقع اگر فولیکول‌های موی شما کار خود را به‌درستی انجام ندهند و به اندازه کافی تحریک نشوند، رشد مو کاهش پیدا خواهد کرد یا حتی متوقف خواهد شد.
روی یکی از مواد مغذی است که می‌تواند این مشکل را برطرف کند. کافیست کمی روی به رژیم غذاییتان اضافه کنید تا نتیجه آن را در بهبود ظاهر موهایتان ببینید.
این ریزمغذی، نقشی مهم در چرخه رشد مو بازی می‌کند و با کمک به ترمیم و رشد بافت مو، ظاهری پرپشت‌تر و شاداب‌تر ایجاد خواهد کرد.
کمبود روی علاوه‌بر ایجاد ضعف در موها، باعث شکنندگی ناخن هم خواهد شد. ویتامین‌های گروه ب، مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، منگنز و... به افزایش میزان جذب روی در بدن کمک می‌کنند.
به همین دلیل، اضافه کردن کمی روی به بسته ویتامینه مو کمک می‌کند تا موهایتان پرپشت‌تر و زیباتر شوند.

تقویت مو

مجموعه همه مواد ریزمغذی که در پکیج ویتامینه مو مورد استفاده قرار می‌گیرند، درنهایت باعث تقویت موهای شما خواهد شد و می‌تواند منجر به معکوس کردن جریان ریزش مو شود.
درعین‌حال، کمک می‌کنند تا موهایتان نسبت به سابق قدرتمندتر و ضخیم‌تر به‌نظر برسند و دربابر عوامل محیطی آسیب‌زننده به موها، مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.
پس اگر دوست دارید موهای مقاوم‌تر و بهتری داشته باشید، احتمالا باید یک‌بار این عمل مراقبتی را انجام دهید.

ویتامینه مو بهتر است یا کراتینه؟

یکی از سوالات مهم و البته پرتکرار دیگری که در زمینه ویتامینه مو پرسیده می‌شود این است که میان ویتامینه و کراتینه مو، کدام‌یک روش بهتری محسوب می‌شوند؟
در جواب باید بگوییم که هر دو روش، درنهایت منجر به تقویت و احیای موهای آسیب دیده خواهند شد.
در کراتینه مو، پروتئین به‌صورت مصنوعی به موها اضافه می‌شود تا درنهایت ظاهری زیباتر، براق‌تر و صاف‌تر ایجاد کند. یکی از مهم‌ترین اهداف کراتینه، بازسازی ساقه مو و جبران پروتئین ازدست‌رفته آن است.
اما ویتامینه مو، بدون تمرکز روی بهبود ظاهر و شکل موها، صرفا سعی در ترمیم و احیای مو دارد و نقش درمانی آن نسبت به کراتینه، پررنگ‌تر است.

ویتامینه مو برای جلوگیری از ریزش

مو در بسیاری از موارد به‌خاطر استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی موجود در شامپوها یا رنگ‌ و دکلره بسیار شکننده و ضعیف می‌شود. ضعف مو درنهایت منجر به ریزش آن خواهد شد و می‌تواند تراکم موی سر را به‌شدت کاهش دهد.
ویتامینه مو به شما کمک می‌کند تا جلوی ریزش مو را بگیرید و درعین‌حال با حفظ رطوبت آن، طراوت را به مو برگردانید.

بیشتر بخوانید: 7 نکته برای مراقبت از موهای بلند

ویتامینه مو

ویتامینه مو چقدر ماندگاری دارد؟

از آنجایی که عمل ویتامینه کردن موها، صرفا مواد مغذی را از بیرون از بدن به موها می‌رساند و روی ساقه تاثیر می‌گذارد، روشی موقتی است. به همین دلیل نباید انتظار داشته باشید که مو به‌صورت دائمی احیا شود و هرگز به تکرار این عمل نیاز پیدا نکنید.
شما نهایتا تا 6 ماه شاهد تاثیر آن روی مو خواهید بود.
ویتامینه موهای خشک
موی خشک یکی از مهم‌ترین کاندیدای ویتامینه مو است. اگر موی خشکی دارید، حتما می‌دانید که باید به‌صورت ویژه‌ای مراقبت آن باشید تا از آسیب‌های دائمی به مویتان جلوگیری کنید.
وقتی موی سر خشک می‌شود، ظاهر زبری پیدا می‌کند و گاهی هم خشکی باعث وز شدن موها می‌شود. در این وضعیت، حالت‌پذیری و فرم‌گرفتن مو کار بسیار سختی خواهد بود و بسیاری از خانم‌ها از ظاهر ناخوشایند موهایشان که دراثر خشکی ایجاد شده است شکایت دارند.
خوشبختانه ویتامینه کردن موهای خشک با مواد مخصوص و متناسب با جنس این نوع از مو، می‌تواند کمک بزرگی برای حفظ زیبایی و سلامت مو باشد.
ویتامینه موی خشک سلامت و شادابی را به مو بازخواهد گرداند و از آن دربرابر عوامل مخرب، محافظت خواهد کرد.

نکات مهم در نگهداری از مو

مراقبت از مو به یکی دو مورد ختم نمی‌شود و شامل روش‌های متعددی است که از سبک زندگی تا مواد آرایشی و بهداشتی مصرفی را دربرمی‌گیرد.
اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و مصرف سبزیجات رنگی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند را فراموش نکنید، می‌توانید مطمئن باشید که موهایتان تا حدود زیادی سالم باقی خواهد ماند.
درکنار همه روش‌های مراقبتی، استفاده از ویتامینه مو هم می‌تواند روش مکملی در بازسازی و احیای موهایتان باشد.
البته فراموش نکنید که ویتامینه مو انتهای مسیر نیست؛ برای آنکه بتوانید نتیجه کار را به بیشترین حد ممکن افزایش دهید و مدت‌زمان بیشتری از نتیجه آن لذت ببرید، خواب کافی، نوشیدن آب به میزان لازم و همچنین مدیریت استرس را هم در برنامه خود قرار دهید.
قیمت ویتامینه مو بسته به آرایشگاه، مهارت آرایشگر، برند و نوع مواد مصرفی متغیر خواهد بود. نکته قابل توجه این است که تحت هیچ‌ شرایطی کیفیت را فدای کمیت نکنید و با مراجعه به مراکز معتبر و افراد متخصص، سلامت موهایتان را تضمین کنی

محبوبه معصوم نیا

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی