تغذیه چه نقشی در سلامت مو دارد؟

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا
10:02، 1401/04/01
تغذیه چه نقشی در سلامت مو دارد؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تغذیه چه نقشی در سلامت مو دارد؟


دوست دارید موی سالم و پرپشتی داشته باشید اما هربار با مشکلی جدید روبه‌رو می‌شوید؟ آیا تابه‌حال به اصلاح سبک تغذیه خود فکر کرده‌اید؟ تغذیه، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید برای سلامت مو به آن توجه کنید. در بسیاری از موارد، ریزش مو و آسیب به آن، از تغذیه نامناسب و کمبود مواد مغذی در بدن ناشی می‌شود. اگر دوست دارید جزئیات بیشتری از ارتباط تغذیه و سلامت مو بدانید، با ما در ادامه همراه باشید. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری مفاهیم ویتامینه مو به صورت عملی و تئوری می توانید در دوره مراقبت از مو آدینا شرکت کنید.

ساختار مو چگونه است؟

مو ساختار ساده‌ای دارد؛ اما تاثیری که درنهایت روی ظاهر می‌گذارد، آن را به یکی از مهم‌ترین المان‌های زیبایی تبدیل کرده است.

مو از پروتئین سختی به‌نام کراتین ساخته شده است. فولیکول مو، آن را به پوست متصل می‌کند و پیاز، پایه فولیکول مو را تشکیل می‌دهد. پیاز مو محل اصلی ساخت و رشد مو است.

در این قسمت، سلول‌های زنده تقسیم می‌شوند و رشد می‌کنند تا درنهایت ساقه ساخته شود. پیاز مو از رگ‌های خونی تغذیه می‌شوند و با استفاده از گیرنده‌های مخصوص، هورمون‌های موثر در رشد مو را از خون دریافت می‌کنند.

هورمون‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در ساختار و رشد مو دارند. این هورمون‌ها توسط غدد درون‌ریز بدن ترشح می‌شوند و همراه با خون به بخش‌های مختلف بدن حرکت می‌کنند.

می‌بینید؟ مو به این ترتیب از خون و هر آنچه ما می‌خوریم تغذیه می‌کند. فکر می‌کنم همین توضیحات ساده توانسته باشد اهمیت تغذیه و سلامت مو را به شما اثبات کند. اما برای تقویت مو چه بخوریم و نقش تغذیه در سلامت مو آقایان و خانم‌ها چیست؟

برای درک جواب این سوال، بخش بعدی را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: 7 نکته برای مراقبت از موهای بلند

تغذیه و سلامت مو، ساختمان مو

تغذیه و سلامت مو، ساختمان مو

مواد غذایی مورد نیاز برای سلامت مو؛ برای تغذیه موها چی بخوریم؟

افزایش سن، مشکلات زیادی برای سلامت پوست و مو به‌وجود می‌آورد. اگر دقت کرده باشید، با افزایش سن، مشکلات مربوط به پوست و مو هم افزایش پیدا می‌کند.

تغذیه یکی از فاکتورهای تعیین کننده و کلیدی در رشد مو و سلامت آن است. بسیاری از این فاکتورها در حیطه قدرت کنترل ما قرار ندارند و نمی‌توانیم آن‌ها را مدیریت کنیم. وراثت، تغییرات هورمونی و افزایش سن از این دست عوامل هستند.

اما تغذیه، برخلاف بسیاری از عوامل، در کنترل ماست و می‌توانیم با مدیریت آن، سلامت مو را تضمین کنیم. توجه به تغذیه برای تقویت ریشه مو مسئله‌ای اثبات شده و غیرقابل انکار است و با تنظیم رژیم غذایی خواهید توانست پوست و موی سالم‌تری داشته باشید.

مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین B12، D، بیوتین، B1، و آهن نقش زیادی در رشد و یا ریزش مو دارند.

سعی کنید رژیم غذایی خود را از میان موارد تغذیه‌ای انتخاب کنید که منابعی غنی از این مواد غذایی باشند. لیست زیر انواع غذاهایی که باعث باعث رشد مو می‌شوند را شامل می‌شود:

  • تخم‌مرغ

تخم مرغ منبعی غنی از پروتئین و بیوتین است. گنجاندن تخم‌مرغ در برنامه غذایی هم ریشه و هم ساقه مو را تقویت خواهد کرد. بیوتین به ساخت کراتین (اصلی‌ترین ماده در ساختمان مو) کمک خواهد کرد و پروتئین درمان موثری برای ریزش مو محسوب می‌شود.

تخم‌مرغ منبعی غنی از زینک، سلنیوم و سایر ریزمغذی‌های موثر در سلامت مو و پوست است. به همین دلیل این ماده غذایی از بهترین مواد موثر در تقویت مو محسوب می‌شود.

  • اسفناج

فولات، آهن و ویتامین‌های A و C از اسفناج ماده‌ای موثر برای تقویت مو ساخته است. یک فنجان اسفناج می‌تواند بیست‌درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین آ را تامین کند.

همچنین اسفناج منبع گیاهی ایده‌آل برای تامین آهن موردنیاز بدن است. آهن نقش موثری در جلوگیری از ریزش مو  و رشد آن دارد.

  • آووکادو

آووکادو یکی دیگر از منابع غنی از چربی‌های مفید و البته ویتامین E است. ریزمغذی‌های موجود در آووکادو می‌تواند به رشد مو کمک کند.

ویتامین E مانند ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان است که با خنثی‌سازی اثر رادیکال‌های آزاد، از تاثیر مخرب استرس اکسیداتیو روی پوست و مو می‌کاهد. 

مطالعات نشان داده‌اند که افراد پس از مصرف مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه، حدود 35درصد رشد موی بیشتری را نسبت به قبل خود تجربه کردند.

  • آجیل

آجیل‌ها از محبوب‌ترین خوراکی‌ها هستند. آجیل یکی دیگر از مهره‌های کلیدی در ارتباط تغذیه و سلامت مو است. این خوراکی، منبعی غنی از ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، روی و اسیدهای چرب مفید است.

آجیل‌ها با کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، به سلامت بدن کمک می‌کند.

سایر خوراکی‌های موثر در سلامت مو عبارتند از:

  • دانه‌ها و مغزیجات مانند مغز تخمه آفتابگردان
  • فلفل شیرین
  • قارچ
  • حبوبات
  • دانه سویا
  • گوشت قرمز

بیشتر بخوانید: ریزش طبیعی مو در روز چقدر است؟ (همراه با روش های درمان)

تغذیه و سلامت مو

تغذیه و سلامت مو

تاثیرکمبود آهن بر ریزش مو

اگر به خوراکی‌های موثر در سلامت مو دقت کرده باید، متوجه عنصری مشترک در همه آن‌ها می‌شوید: آهن.

نتایج 40 سال تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که کمبود آهن ارتباط تنگاتنگی با ریزش مو دارد. همچنین این تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مکمل آهن می‌تواند کلید بازیابی رشد مو باشد.

تقریبا اکثر مطالعاتی که درزمینه ریزش مو انجام گرفته است، اثبات می‌کند که میان کمبود آهن و این مشکل زیبایی، ارتباطی وجود دارد که باید به‌صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار بگیرد.

البته به یاد داشته باشید که همیشه ریزش مو نشان دهنده کمبود آهن نیست و مکمل آهن باید تحت نظر پزشک و با انجام آزمایشات دقیق خونی تجویز شود.

نقش ویتامین‌ها در سلامت مو

علاوه‌بر ارتباط میان تغذیه و سلامت مو باید به ارتباط میان ویتامین‌ها و رشد مو هم توجه کرد. ویتامین‌های زیر نقش مهمی در سلامت مو بازی می‌کنند:

ویتامین A

همه سلول‌ها برای رشد به ویتامین آ نیاز دارند. مو به‌عنوان یکی از پرسرعت‌ترین سلول‌های درحال رشد بدن، بیش از هرچیزی به ویتامین آ نیاز دارد. ویتامین A محرک اصلی ترشح سبوم است و سبوم باعث ایجاد رطوبت در پوست و حفظ سلامت مو می‌شود.

اگر دوست دارید به ارتباط میان تغذیه و سلامت مو بلند پی ببرید، به ویتامین آ فکر کنید.

ویتامین‌های گروه B

فرقی ندارد برایتان مهم است که به ارتباط میان تغذیه و سلامت مو پسران، تغذیه و سلامت مو آقایان یا تغذیه و سلامت مو کودکان پی ببرید؛ در هر صورت خانواده ویتامین B یکی از کلیدهای درک سلامت مو است.

ویتامین ب در محصولات غذایی متنوعی پیدا می‌شود. از جمله:

غلات کامل

آجیل و انواع بادام

گوشت

ماهی

غذای دریایی

سبزی‌های برگی

علاوه‌براین، انواع فرآورده‌های حیوانی از مهم‌ترین و بهترین منابع ویتامین B12 محسوب می‌شوند. اگر گیاهخوار هستید، استفاده از مکمل این ویتامین را فراموش نکنید.

ویتامین C

ویتامین سی از آنتی‌آکسیدان‌های قدرتمند محسوب می‌شود. این ویتامین با خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد، روند پیری سلول‌های مو را معکوس می‌کند و آسیب‌های ناشی از استرس را به حداقل می‌رساند.

ویتامین سی علاوه‌بر خواص ضدالتهاب، به جذب بهتر آهن هم کمک می‌کند.

سایر ریزمغذی‌ها و ویتامین‌های موثر در سلامت مو عبارتند از:

  • ویتامین دی
  • ویتامین ای
  • آهن
  • زینک
  • پروتئین

مصرف آبزیان و جذب اسیدهای چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون یا قزل‌آلا مواد مغذی دارند که می‌تواند به رشد مو کمک کند. این ماهی‌ها منابعی عالی از اسیدهای چرب امگا3 هستند که مطالعات ثابت‌ کرده‌اند می‌تواند به رشد مو کمک کند.

مطالعه روی 120 زن نشان داد که مصرف مکمل‌های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش ریزش مو و افزایش تراکم آن می‌شود.

البته هنوز هم درزمینه اثرگذاری محصولات حاوی امگا 3 و 6 به مطالعات بیشتر و دقیق‌تری نیاز است، اما نمی‌توان منکر اثرگذاری این ریزمغذی روی سلامت و رشد مو شد.

ماهی چرب و آبزیان، منابعی غنی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین‌های گروه B هستند. این ریزمغذی‌ها هم می‌توانند به تقویت و سلامت مو کمک کنند.

این واقعیت درکنار تاثیر کمبود ویتامین D3 روی افزایش ریزش مو اثبات می‌کند که منابع غنی از این ریزمغذی، درصورت مصرف منظم منجر به افزایش رشد مو و ضخامت آن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: شامپو رنگساژ چیست و چه کاربردی دارد؟

مصرف آجیل و سلامت مو

مصرف آجیل و سلامت مو

در آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا با شما از ارتباط تغذیه و سلامت مو صحبت کنیم. تغذیه یکی از عوامل موثر در افزایش رشد مو است که کنترل آن به دست ماست. می‌توان با اصلاح سبک غذایی و افزودن مواد غذایی سالم و مغذی، علاوه‌بر تضمین سلامت عمومی بدن، سلامت پوست و مو را هم تضمین کرد.

 

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی