معرفی مش مو و انواع آن

محبوبه معصوم نیا
11:06، 1401/01/18
معرفی مش مو و انواع آن
1 رای    میانگین 3.5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

معرفی مش مو و انواع آن


دیگر دوره مش‌های زرد و سوزنی یک‌‌شکل و یک‌دست گذشته است. امروزه وقتی اسم مش مو را می‌شنویم، طیف مختلفی از رنگ‌ها و تکنیک‌های مختلف به ذهنمان می‌رسد که هرکدامشان جلوه زیبایی به صورت می‌بخشند.
اما آیا همه تکنیک‌های مش و هایلایت را می‌شناسید؟ برای آشنایی بیشتر با انواع مش مو در این مقاله با ما همراه باشید. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری مبانی رنگ مو و نحوه رسیدن به رنگ مورد نظر به صورت عملی می توانید در دوره مبانی رنگ مو آدینا شرکت کنید.

مش مو چیست؟

مش مو تکنیکی به‌خصوص از رنگ کردن مو است که در آن به‌جای تغییر رنگ تمام مو، تنها بخشی از مو رنگ می‌گیرد. در این روش، معمولا دسته‌های مو از رنگ زمینه‌ای روشن‌تر هستند و با ایجاد سایه‌روشن در نمای ظاهری موها، جلوه‌ای زیبا به آن می‌بخشد. مش مو را سعی کنید از فروشگاه های معتبر محصولات مراقبت از پوست و مو تهیه کنید.

مش مو

مش روی موی مشکی

از آنجایی که در تکنیک مش مو، تنها دسته‌ای محدود از موها به‌جای تمام مو تغییر رنگ می‌دهد، این کار بهترین انتخاب برای بانوانی است که موی مشکی دارند.
اگر موهای سیاهی دارید و دوست دارید بدون آنکه تمام موهایتان تغییر رنگ دهند، در ظاهرتان تنوع ایجاد کنید، مش موی مشکی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

انواع روش‌های مش مو

مش مو با گذر زمان دچار تغییرات زیادی شد و آرایشگران تکنیک‌های متفاوتی در این عرصه ابداع کرده‌اند که هرکدام جذابیت‌های مخصوص به خودشان را دارند. تکنیک‌های زیر، انواع مختلفی از مش مو هستند که می‌توانید با سلیقه خودتان، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

بیشتر بخوانید: ماسک مو چیست و چه کاربردی دارد؟

مش مو

  • آمبره

آمبره یکی از متدهای محبوب مش مو است. در این روش موها به‌تدریج از تیره به روشن یا بالعکس تغییر رنگ می‌دهند. تفاوت بین رنگ پایه مو و رنگ آمبره، از 4 درجه شروع می‌شود.
نقطه مثبت آمبره مو، عدم نیاز به تغییر رنگ موی پایه است و کسانی که دوست ندارند به ریشه موهایشان آسیب برسانند، می‌توانند از این روش برای ایجاد تغییر در ظاهر خود استفاده کنند.
نوع کلاسیک و محبوب‌تر آمبره، همان متدی است که در آن ریشه رنگ طبیعی خود را دارد و ساقه مو به تدریج روشن‌تر می‌شود.

  • بالیاژ

درواقع بالیاژ، یکی از تکنیک‌های مش مو و سرگروه آمبره و سامبره محسوب می‌شود. این تکنیک اولین‌بار توسط آرایشگر فرانسوی ابداع شد و معنای لغوی آن هم قلمو است.
علت نامگذاری بالیاژ روی این تکنیک مش این است که آرایشگران در انجام بالیاژ و مشتقات آن، درست مثل یک تابلوی نقاشی با موها رفتار می‌کنند.
تغییر رنگ موها با استفاده از قلمو و به‌صورت نامنظم و به شکل نقاشی از مشخصه‌های اصلی بالیاژ است. مشخصه دیگر این تکنیک، شیب ملایم تغییر رنگ مو از تیره به روشن یا بالعکس است.

  • سامبره

سامبره تکنیک مش موی جذاب دیگریست که روش اجرای آن شبیه به آمبره است؛ بااین تفاوت که در آمبره تفاوت زیادی بین رنگ پایه مو و رنگ انتهایی آن وجود دارد، اما شیب تغییر رنگ در سامبره ملایم‌تر بوده و نهایتا 3 تا 4 درجه تفاوت ایجاد می‌شود.
سامبره نسبت به آمبره ظریف‌تر است و نمی‌توان مرز رنگ‌ها را تشخیص داد. مثلا سامبره بلوند از بلوند خاکستری به بلوند پلاتینی تغییر رنگ می‌دهد.

تفاوت آمبره، سامبره و بالیاژ چیست؟

بالیاژ بیشتر از هرچیزی به روش رنگ کردن مو گفته می‌شود؛ همان کاری که آرایشگران در آمبره و سامبره انجام می‌دهند. البته ناگفته نماند که در روش بالیاژ برخلاف آمبره، تشخیص مرز رنگ و تغییر آن سخت است و تغییر در طیف رنگ به آرامی انجام می‌شود.
اما در آمبره، علاوه‌بر آنکه تفاوت میان رنگ زمینه و رنگ روشن کار بسیار زیاد است، شما می‌توانید مرز رنگ را تا حدودی تشخیص دهید.
در روش سامبره هم برخلاف آمبره، تفاوت بین رنگ زمینه و رنگ روشن کار زیاد نیست و علاوه بر آن، در سامبره مانند بالیاژ توان تشخیص مرزبندی رنگ‌ها را نخواهید داشت و رنگ به‌صورت نامنظم روی مو پخش می‌شود.
نمای ظاهری آمبره برجسته‌تر و قابل توجه‌تر است، درصورتیکه نمای ظاهری سامبره ظریف‌تر و غیرقابل تشخیص‌تر به‌نظر می‌رسد.

  • لولایت و هایلایت

لولایت یکی دیگر از تکنیک‌های مش مو است که در آن تفاوت بین رنگ پایه مو و رنگ موی مش شده، کم است. درمقابل؛ هایلایت روشن‌تر کردن بخشی از موها نسبت به رنگ زمینه است و جلوه سه‌بعدی به موها خواهد بخشید.

  • بیبی لایت

قول می‌دهم که فکرش را هم نمی‌کردید که مش مو انقدر تنوع داشته باشد! بیبی لایت یکی از تکنیک‌های کمتر شناخته شده مش است که در آن دسته‌ای ظریف از تارهای مو تغییر رنگ می‌دهند تا به موی شما ظاهری آفتابی ببخشند.
این مدل نمای ظریفی دارد و دسته‌های آن نسبت به هایلایت بسیار کوچکتر است. آرایشگران در تکنیک بیبی لایت تلاش می‌کنند تا درخششی طبیعی به موهایتان بدهند.
این تکنیک بهترین انتخاب برای پوشاندن موی سفید محسوب می‌شود.

  • دلایت

دلایت آخرین دسته از مجموعه مش مو است. این تکنیک با مشخصه ریشه‌های تیره و ساقه‌های روشن شناخته می‌شود. نمای مو در دلایت، شبیه به زمانی است که موهایتان را دکلره کرده‌اید اما ریشه آن رشد کرده و تغییر رنگ داده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع مدل‌های چتری مو

مش مو

انواع مش مو

در ادامه با انواع مدل‌های مش مو آشنا می‌شویم:

مش مو دودی

مش موی دودی جزو رنگ‌های نسبتا سرد محسوب می‌شود. نمای نقره‌ای این رنگ مش، به‌خاطر وجود رنگدانه‌های آبی و سبز در آن است.
این رنگ سایه‌های واضح و نمایی براق و یخی دارد و به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها دوست دارند که این رنگ را برای موهایشان انتخاب کنند.
برای اینکه موهایتان رنگ دودی به خود بگیرد، باید آن را به پایه 10 برسانید. به‌همین‌دلیل برای جلوگیری از آسیب به مو حتما از پودر دکلره باکیفیت استفاده کنید و از آرایشگران باتجربه کمک بگیرید.
برای بهبود نمای مش دودی، خوب است که واریاسیون بنفش را به رنگ مو اضافه کنید.

مش مو سوزنی

مش موی سوزنی، روشی کلاسیک در این تکنیک محسوب می‌شود. در این روش آرایشگران با استفاده از کلاه مخصوص رنگ، دسته‌های مو را انتخاب می‌کنند و آن‌ها را با کمک قلاب از سوراخ‌های کلاه بیرون می‌کشند.
موهای بیرون از کلاه ابتدا دکلره و سپس رنگساژ می‌شوند و بعد از 20 تا 30 دقیقه، کلاه از سر برداشته می‌شود و موها کاملا آبکشی خواهد شد.

مش مو با کلاه

مش مو با کلاه برای تکنیک سوزنی انجام می‌شود. روش مش مو با کلاه با مش مو با فویل تفاوت‌ زیادی دارد که اصلی‌ترین آن، نوع انتخاب دسته‌های مو و جداسازی آن‌هاست.
برای مش کردن مو با کلاه باید ابتدا موها را شانه کنید تا تمام گره‌های مو باز شوند و بعد از آن کلاه را روی سر قرار دهید. حالا به هر میزانی که موردنظرتان است، دسته‌های مو را به‌صورت منظم و یکدست از سوراخ‌های کلاه بیرون می‌کشید و عمل دکلره و رنگساژ را انجام می‌دهید.
مش در این روش نسبت به مش با فویل، منظم‌تر است و برای مش‌های سوزنی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مش مو استخوانی

بژ روشن طیف اصلی رنگ در مش موی استخوانی است. رنگ خاص مش مو استخوانی باعث پرطرفدار شدن آن در میان خانم‌ها شده است. البته یادتان باشد که قبل از انتخاب این رنگ، به همخوانی آن با رنگ پوستتان توجه کنید، چون ممکن است رنگ بژ این مش با پوست شما جور درنیاید.

مش مو یخی

شاید رنگساژ یخی نوعی از مش مو جدید نباشد، اما هنوز هم که هنوز است، طرفداران خاص خود را دارد و برای بسیاری از افراد جذاب است.
کنتراست زیاد میان رنگ مش و رنگ پایه مو در این رنگ مش باعث شده است که جلوه جذابی داشته باشد و بسیاری از افراد که به‌دنبال رنگ‌های خاص هستند، رنگ یخی را انتخاب کنند.
این رنگ برای فصول گرم بسیار جذاب است.

مش موی کوتاه

اگر موهایتان کوتاه است و دوست دارید ظاهری زیبا به آن ببخشید، هایلایت بهترین انتخاب پیش‌روی شماست. هایلایت موی کوتاه هم کم‌دردسر و سریع انجام می‌شود و هزینه اقتصادی‌تر نسیت به مش موهای بلند دارد.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد ریباندینگ مو

جمع‌بندی

حتما می‌دانید که مش مو از جذاب‌ترین و زیباترین تکنیک‌های تغییر رنگ مو محسوب می‌شود. تفاوت میان رنگ زمینه کار و بخش‌های روشن‌تر مو، ظاهری زیبا و قابل توجه ایجاد می‌کند که کمتر کسی می‌تواند در برابر وسوسه انجام آن مقاومت به خرج دهد.
اما نکته ممی که باید قبل از هر اقدامی دررابطه با مش مو به آن توجه کنید این است که اولا مراقبت از موهای مش شده کار بسیار مهمی است و می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در نمای موها و سلامت آن‌ها داشته باشد.
بعد از مش مو حتما موهایتان را با شامپوهای ملایم و بدون سولفات بشویید و از استفاده از ماسک موی داخل و بیرون از حمام غافل نشوید.
حتما بعد از حمام موهایتان را با باد ملایم سشوار خشک کنید و اجازه ندهید که خودبه‌خود خشک شود؛ چون شکننده خواهد شد.
مسئله بعدی توان و تجربه آرایشگر در اجرای مش مو است. یادتان باشد که به‌خاطر افزایش قیمت در مواد اولیه مش و رنگ مو، قیمت این کار در حال افزایش است؛ اما هرگز به‌خاطر صرفه‌جویی در هزینه مش و رنگ مو، به سالن‌های غیرمعتبر و افراد غیر ماهر مراجعه نکنید.
این افراد با استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت می‌توانند آسیب زیادی به موهای شما وارد کنند.

محبوبه معصوم نیا

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی