آشنایی با اسکراب پوست و انواع آن

محبوبه معصوم نیا
12:14، 1401/01/28
آشنایی با اسکراب پوست و انواع آن
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

آشنایی با اسکراب پوست و انواع آن


اسکراب پوست یکی از آن واژه‌های تخصصی در حوزه مراقبت پوست است که احتمالا اسم آن را زیاد شنیده‌اید. اما اسکراب دقیقا چیست و چه کاری برای پوست انجام می‌دهد؟ برای آشنایی بیشتر با این مفهوم و روش‌های خانگی ساخت انواع اسکراب مطابق با نوع پوست، با ما همراه باشید. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری مراقبت های پوستی و آشنایی با انواع انواع تونرها، لایه بردارها و ماسک ها می توانید در دوره جامع مراقبت‌های پوست آدینا شرکت کنید.

اسکراب پوست چیست؟

سلول‌های پوستی ما هرروز در معرض احیا و تجدید هستند و سلول‌های مرده روی سطح لایه بیرونی پوست جمع می‌شوند.
معمولا سلول‌های مرده پوست بعد از مدتی از روی سطح پاک می‌شوند؛ اما آلودگی‌ها و تجمع سلول‌های مرده پوستی می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی برای صورت شوند.
از آکنه تا منافذ باز پوست از مهم‌ترین مسائلی هستند که بدون پاکسازی پوست از آلودگی‌ها درمعرض آن قرار دارید.
اسکراب یکی از روش‌های مکانیکی پاکسازی پوست است که درواقع کار ازبین بردن سلول‌های مرده پوست از لایه سطحی اپیدرم را انجام می‌دهند یا به آن سرعت می‌بخشد.

اسکراب پوست چیست

اسکراب مداوم پوست می‌تواند شما را به نتایج جذابی برساند. روشن‌تر و شفاف‌تر شدن پوست، داشتن پوستی نرم و ملایم و کاهش منافذ باز از مهم‌ترین مزایای استفاده از اسکراب هستند.
اسکراب پوست براساس نوع پوست و نیاز شما مشخص می‌شوند و اگر بتوانید به‌درستی اسکراب مناسب خود را انتخاب کنید، می‌توانید بهتر از مزایای آن استفاده کنید.
اسکراب‌ها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه شده‌اند؛ اما شما می‌توانید به‌اسدگی و با دم‌دستی‌ترین مواد اولیه آن را در منزل تهیه کنید. ما در ادامه به شما روش درست کردن انواع اسکراب برای پوست‌های مختلف را آموزش خواهیم داد. اما قبل از آن خوب است که بدانید چطور پوستتان را برای اسکراب آماده کنید.

اسکراب پوست چگونه است؟ (آموزش اسکراب پوست)

فرقی ندارد چه نوع پوستی دارید؛ درهرصورت برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، باید مراحل و نکات زیر را برای اسکراب درنظر بگیرید و انجام دهید:

  •  صورتتان را با آب گرم بشویید و از آلودگی سطحی پاک کنید. آب نباید زیاد داغ یا سرد باشد. شستن صورت باید یک دقیقه طول بکشد.
  •  بعد از آمادگی پوست، مقداری از اسکراب مناسب برای پوستتان را روی دستتان بریزید و آن را روی صورتتان ماساژ دهید.
  •  حدود یک تا دو دقیقه مواد اسکراب را روی پوستتان ماساژ دهید. حواستان باشد که با دستتان فشار زیادی روی پوستتان وارد نکنید. ماساژ بیش‌ازاندازه می‌تواند باعث ایجاد خش و زخم روی پوستتان شود یا آن را بیش‌ازحد حساس کند.
  •  پوستتان را آبکشی کنید.
  •  بعد از خشک کردن پوست، از آبرسان و مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.
  •  بعد از اسکراب بدون ضدآفتاب زیر آفتاب نروید. این کار ممکن است باعث ایجاد لک در پوست شما شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد پاک‌کننده آرایش

اسکراب پوست

اسکراب صورت برای جوش

کسانی که پوستان درگیر آکنه شده است، از مهم‌ترین کسانی هستند که باید اسکراب را در برنامه و روتین پوستی خود جا دهند. مهم‌ترین هدف برای پوست دارای جوش، پاکسازی از آلودگی‌های محیطی است.
اگر پوست جوش‌دار دارید و دنبال فرمولی خانگی اسکراب برای پاکسازی پوست هستید، می‌توانید از چند فرمول زیر استفاده کنید:

  •  اسکراب جوش شیرین: یک قاشوق جوش شیرین را با یک قاشق عسل مخلوط کنید. اگر احساس می‌کنید این اسکراب پوستتان را بیش‌ازاندازه خشک می‌کند، مقداری روغن زیتون به ترکیب اضافه کنید.
  •  اسکراب جو دو سر: یک قاشق جو دوسر آسیاب شده را به یک‌دوم قاشق ماست و یک قاشق عسل مخلوط کنید.
  •  اسکراب آرد برنج: یک قاشق آرد برنج را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و آن را به پوستتان بزنید.

اسکراب پوست خشک

پوست‌های خشک، نسبت به سایر انواع پوست‌ها حساس‌تر هستند و باید برای اسکراب آن‌ها دقت زیادی داشته باشید. خشک بودن پوست به این معنا نیست که دیگر به اسکراب نیاز ندارد؛ صورت شما همچنان در معرض آلودگی‌های محیطی است و تجمع سلول‌های مرده روی سطح آن، شما را ملزم می‌کند که پوستتان را پاکسازی کنید.
برای اسکراب پوست خشک باید مسئله اضافه کردن روغن و چربی لازم به ماده اولیه را مدنظر داشته باشید. انواع اسکراب‌های زیر می‌توانند انتخاب مناسبی برای پوست شما باشند:

  •  اسکراب قهوه: برای اسکراب قهوه مناسب با پوست خشک، کافیست مقداری تفاله قهوه را با یک دو قاشق شیر پرچرب مخلوط کنید. اجازه دهید که پنج دقیقه بماند و سپس با اضافه کردن مقداری عسل به آن، پوستتان را با این ترکیب اسکراب کنید.
  •  اسکراب شکلات تلخ: شرط می‌بینم هیچ اسکرابی به این اندازه جذاب نیست! برای داشتن این اسکراب کافیست یکی دو تکه شکلات تلخ را آب کنید و با یک قاشق شکر و یک قاشق روغن نارگیل هم بزنید. این ترکیب خوشمزه و خوشبو را روی صورتتان اسکراب کنید تا حال پوستتان خوب شود.
  •  اسکراب عسل: یک قاشق شکر، نصف قاشق روغن زیتون و نصف قاشق عسل را مخلوط کنید.

اسکراب پوست چرب

اگر پوست چربی دارید، اسکراب روی آن بهترین عملکرد را خواهد داشت. هدف از اسکراب پوست چرب، کمک به پاکسازی پوست و کنترل ترشح سبوم در آن است.
شما می‌توانید از ترکیب زیر برای اسکراب پوست چرب کمک بگیرید:

  •  اسکراب گوجه: نصف قاشق پوره گوجه را با یک قاشق شکر قهوه‌ای یا معمولی ترکیب کنید و آن را به پوستتان بمالید.
  •  اسکراب نمک دریا: یک قاشق نمک دریا، یک قاشق آبلیمو و یک قاشق عسل را با یکدیگر ترکیب کنید تا این اسکراب روشن‌‌کننده جذاب به‌دست بیاید.
  •  اسکراب قهوه: قهوه برای هر پوستی مناسب است. برای اسکراب قهوه پوست چرب، کافیست یک قاشق از تفاله آن را با ماست مخلوط کنید و روی پوستتان ماساژ دهید. به همین سادگی!

اسکراب پوست بدن

بدن شما هم مانند صورتتان به اسکراب نیاز دارد. بهترین زمان برای اسکراب بدن در حمام و بعد از دوش آب گرم است. شما می‌توانید از ترکیبات مختلفی برای اسکراب بدن در حمام استفاده کنید.
از ترکیب آراد جوانه گندم تا تفاله قهوه و نمک حمام، گزینه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند پوست تمیز، لطیف و روشن‌تری داشته باشید. فقط یادتان باشد که اسکراب بدن هم مانند اسکراب صورت نباید بیش از چند دقیقه روی پوست بماند؛ چون ممکن است باعث ایجاد التهاب، قرمزی و حساسیت شود.

اسکراب پوست قهوه

قهوه فواید زیادی برای پوست دارد و می‌تواند یکی از بهترین مواد اولیه برای تهیه اسکراب باشد. کافیست بعد از آنکه قهوه را دم کردید، تفاله آن را دور نریزید و با ترکیباتی خاص، آن را به اسکرابی مفید برای پوستتان تبدیل کنید.
ترکیب قهوه و عسل، قهوه و ماست و قهوه و انواع روغن‌های طبیعی می‌تواند علاوه‌بر خاصیت پاکسازی و لایه‌برداری پوست به شما کمک کند پوستی شفاف‌تر و روشن‌تر داشته باشید.
ترکیب قهوه در انواع اسکراب برای انواع پوست مناسب است و شما می‌توانید با پیدا کردن ترکیبات مناسب پوستتان و اضافه کردن آن به قهوه، لایه‌برداری قدرتمند و موثر بسازید.

بیشتر بخوانید: با انواع کرم ضدآفتاب آشنا شوید

اسکراب پوست


اسکراب پوست با شکر

شکر هم مانند قهوه پای ثابت همه انواع اسکراب‌ها برای انواع پوست است. خاصیت کریستالی شکر مانند یک لایه‌بردار ریز و در ابعاد کوچک عمل می‌کند و شما می‌توانید بااستفاده از آن، سلول‌های مرده پوست را پاکسازی کنید.

اسکراب شکر برای پوست خشک:

یک قاشق شکر را با نصف قاشق آبلیمو، یک قاشق عسل و کمی روغن نارگیل ترکیب کنید.

اسکراب شکر برای پوست چرب:

ترکیب شکر به اضافه پوره گوجه و ژل آلوئه‌ورا می‌تواند اسکراب مناسبی برای شما باشد.

اسکراب پوست با جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از مواد اولیه ارزانی است که می‌تواند در داشتن روتین پوستی بسیار کمک‌کننده باشد. کافیست کمی جوش شیرین را با مواد متناسب با پوستتان ترکیب کنید که اسکرابی موثر بسازید.
شما می‌توانید با ترکیبات زیر اسکراب جوش شیرین مناسب با انواع پوست را تهیه کنید:

  •  یک قاشق جوش شیرین به اضافه یک چهارم قاشق روغن نارگیل و سه قطره آبلیمو اسکرابی موثر و مناسب برای پوست‌های خشک ایجاد می‌کند.
  •  برای پوست‌های چرب می‌توانید از ترکیب آب و جوش شیرین استفاده کنید. به‌سادگی سه چهارم قاشق غذاخوری آب و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را ترکیب کنیدو به پوستتان بمالید.

بیشتر بخوانید: بالم لب چیست؟

جمع‌بندی

  •  اسکراب چند دقیقه روی پوست بماند؟ میزان مناسب ماندگاری اسکراب روی پوست به ترکیبات آن بستگی دارد. درحالت کلی بین دو تا چهار دقیقه، نهایت زمانی است که باید اچازه دهید اسکراب‌های حاوی مواد اولیه پاک‌کننده روی صورت باقی بماند. 
  • شما می‌توانید از مواد اولیه متنوعی در تهیه اسکراب پوست استفاده کنید. از اسکراب پوست انار تا اسکراب تفاله قهوه، گزینه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند پوستی با نمای شفاف، پاکیزه و نرم داشته باشید.
  •  مرطوب‌کننده بعد از اسکراب را فراموش نکنید. پوست شما بعد از لایه‌برداری به آبرسانی عمیق نیاز پیدا خواهد کرد. درغیراینصورت ممکن است پوستتان آسیب ببیند.
  • شما نباید هرروز از اسکراب استفاده کنید. بهتر است این کار را نهایتا دوبار درهفته تکرار کنید تا به سلول‌های سالم پوستتان آسیبی وارد نشود.
  •  حتما بعد از اسکراب از ضدآفتاب استفاده کنید. از آنجایی که اسکراب باعث خراش‌های میکروسکوپی در پوستتان می‌شود، می‌تواند پوستتان را دربرابر اشعه آفتاب بی‌دفاع‌تر از همیشه می‌شود و بیشتر از هر زمانی به آن نیاز پیدا خواهید کرد.
  •  درصورت تمایل به خرید اسکراب‌های آماده از دستورالعمل روی بسته پیروی کنید.
محبوبه معصوم نیا

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی