بالم لب چیست؟

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری
20:59، 1401/02/17
بالم لب چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

بالم لب چیست؟


یکی از سوال‌هایی که ممکن است ذهن بسیاری را درگیر خود کند، این است که اساسا بالم لب برای چی خوبه؟ در پاسخ به این پرسش، در ابتدا باید به نقش لب‌ها در زیبایی چهره اشاره کرد.

لب‌های خشک، زبر، پوسته‌پوسته شده هیچ جایی در دنیای زیبایی ندارد. بهترین روش برای محافظت از لب‌ها در برابر چنین آسیب‌هایی، استفاده از بالم لب است. استفاده مرتب از این محصول، به سادگی می‌تواند پوست آسیب‌دیده لبتان را از ترمیم کند.  

در ادامه این مطلب از مجله آدینا قصد داریم تا درباره این محصول اعجاب‌انگیز و انواع گوناگون آن بیشتر توضیح دهیم. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری مراقبت های پوستی و آشنایی با انواع انواع تونرها، لایه بردارها و ماسک ها می توانید در دوره پیشرفته مراقبت پوست آدینا شرکت کنید.

بالم لب چیست؟

بالم لب نوعی موم یا پماد با خاصیت مرطوب‌کنندگی و نرم‌کنندگی است که بدون اینکه روی لب‌ها ایجاد سنگینی یا چسبندگی بکند، آن‌ها را آبرسانی کرده و چربی لازم برای شادابی و نشاط آن را فراهم می‌آورد. باید بدانید که در لب‌ها هیچ غده عرقی یا چربی وجود ندارد، همین مساله باعث خشکی آن‌ها به ویژه در زمستان و آب‌وهوای خشک می‌شود.

به طورکلی، بالم‌های لب از ترکیبات نرم‌کننده مانند لانولین، موم زنبور عسل، روغن نارگیل، پارافین، وازلین، روغن آفتابگردان و غیره ساخته شده‌اند. در ترکیبات برخی آن‌ها، ویتامین‌هایی همچون Q10، E و C و دیگر ترکیباتی مانند هیالورونیک اسید، دی پالمیتول هیدروکسی پرولین نیز دیده می‌شوند که در کاهش چین‌وچروک و مقابله با پیری لب بسیار موثر عمل می‌کنند.

بالم لب

بالم لب چیست؟

بالم لب چه کاربردی دارد؟

درمان خشکی و آبرسانی لب‌ها مهم‌ترین وظیفه بالم‌های لب است.

پوست لب، جزء حساس‌ترین بخش بدن است که در معرض مستقیم آفتاب، سرما و هوای خشک قرار دارد. از آن‌جهت که فاقد هرگونه غدد چربی یا عرق است، به سادگی در مواجه با فاکتورهای بیرونی خشک و پوسته‌پوسته‌می‌شود. اینجاست که اهمیت بالم‌های لب بیشتر آشکار می‌شود:

  • محافظت از پوست حساس لب در برابر فاکتورهای آسیب‌زای بیرونی
  • مرطوب نگاه داشتن لب‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر پوسته‌پوسته شدن و ترک خوردن
  • پر کردن خطوط لب به دلیل ترکیبات ترمیم‌کننده و مرطوب‌کننده
  • استفاده ساده و سریع
  • محافظت از لب‌ها در برابر پرتوهای آفتاب به دلیل SPF موجود در آن‌ها

بیشتر بخوانید: بالیاژ مو چیست و چطور انجام می شود؟

بالم لب خوب دارای چه ویژگی‌هایی است؟

  • باید دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان قوی باشد تا بتواند پوست‌های آسیب‌دیده لب‌ را ترمیم کند.
  • در ساختش باید از مواد طبیعی استفاده شده باشد و دارای اسانس یا مواد تحریک‌کننده نیز نباشد تا موجب تحریک و حساسیت نشود.
  • دارای SPF باشد تا بتواند از لب‌ها در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت کند.
  • دارای انواع ویتامین‌ها و ترکیبات مغذی باشد که به بهترین شکل ممکن، پوست لب را تغذیه کند.

بالم لب فانتزی چیست؟

بالم‌های فانتزی، بالم لب جدیدی است که در طرح‌های فانتزی مانند قلب، پاندا و غیره و در دو نوع دخترانه و پسرانه در بازار یافت می‌شوند.

این محصولات، معمولا در رایحه‌ها و رنگ‎های مختلف ارائه شده‌اند. ترکیبات  ویتامینه و مرطوب‌کننده آن‌ها، باعث نرمی و درخشندگی لب‌ها می‌شوند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات سبک، خاصیت ضدچروک و آبرسانی‌شان است که نه تنها از پوست سطحی لب‌ها در برابر فاکتورهای خطرناک بیرونی (باد، سرما، نور خورشید و خشکی هوا) محافظت می‌کنند، بلکه از لایه‌های زیرین لب‎ها نیز محافظت می‌کنند.

بالم لب فانتزیبالم لب فانتزی

بالم لب بچه‌گانه

معمولا بالم‌های بچه‌گانه حاوی ویتامین‌های A، D و E است تا بتوانند به خوبی از پوست نازک لب‌های کودکان در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. بعلاوه، انواع روغن‌های گیاهی به کار رفته در این بالم‌ها، باعث نرم و لطیف نگاه داشتن لب‌های کودکان شده و از خشکی و ترک آن‌ها جلوگیری می‌کند.

فرمولاسیون پایه بالم‌های مخصوص کودکان‌، ترکیبی از چربی‌های طبیعی و ملایم، بدون استفاده از مواد نگهدارنده، رنگ‌های افزودنی و پارابن است تا بتوانند از تحریکات پوستی لب‌های کودکان که معمولا ناشی از آبریزی دهان و یا استفاده از پستانک است، محافظت بکنند.

روش استفاده از آن‌ها ساده است؛ تنها کافی است تا بالم را روی لب کودک بمالید. بسته به میزان خشکی لب‌های کودک، این عمل را تا چند بار در طول روز تکرار کنید. در صورت خشکی شدید، می‌توانید هر دو ساعت یکبار، بالم لب را تمدید کنید.

بالم لب بی‌رنگ

بالم‌های بی‌رنگ در دو نوع طعم‌دار و بی‌طعم در بازار یافت می‌شوند. از جمله بالم بی‌رنگ و بی‌عطر و طعم، بالم هیدرودرم است که در آن از روغن آلوئه‌ورا، کاندولا، روغن کرچک، دانه انگور و ویتامین E استفاده شده است. از آنجاکه این بالم بی‌رنگ و بی‌طعم است، برای آقایان نیز مناسب است.

بالم لب رنگی

بالم‌های رنگی علاوه بر مرطوب‌ نگاه داشتن لب‌ها، رنگی طبیعی و زیبایی به آن می‌بخشند. طوری‌که می‌توان به جای رژلب، از آن‌ها استفاده کرد.

برای مثال، می‌توان از بالم لب رنگی گلدن‌رز نام برد. این محصول، دارای SPF 15 است و به خوبی از لب‌ها در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت می‌کند. این بالم، علاوه‌بر هیدارته کردن لب‌ها، رنگی بسیار طبیعی و زیبایی به لب‌ها می‌بخشد. در این محصول از  ترکیبات هیالورونیک اسید، روغن شی‌ باتر، روغن آرگان و ویتامین E استفاده شده تا لب‌ها را نرم و درخشان کند.

بالم لب حرارتی

محبوبیت بالم‌های حرارتی به دلیل فرمولاسیون خاص‌شان است. وقتی این بالم‌ها را به لب می‌مالید، با PH و دمای لب‌ها ترکیب شده و تغییر رنگ می‌دهند. در نهایت، به صورت کاملا خودکار از بی‌رنگ به سمت رنگی ملایم (با توجه به دمای لب‌هایتان) می‌روند، بعلاوه،  باعث می‌شوند تا لب‌ها برجسته‌تر و درشت‌تر به چشم بیایند.

این بالم‌ها به خوبی از خشکی، ترک و پوسته‌پوسته‌ شدن بافت لب جلوگیری کرده و باعث آبرسانی و مرطوب‌کنندگی آن‌ها می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی مش مو و انواع آن

حساسیت به بالم لب

در برخی از بالم‌ها از مواد سمی و شیمیایی استفاده شده که موجب آلرژی در برخی افراد می‌شود. بعلاوه، برخی از ترکیبات بالم‌ها مانند ویتامین E مضر نیستند ولی باعث حساسیت در گروهی از اشخاص می‌شود.

حساسیت به بالم لبحساسیت به بالم لب

در ادامه با رایج‌ترین مواد سمی که در برخی بالم‌ها استفاده می‌شود، آشنا می‌شویم:

پارابن:

پروپیل پارابن، بوتیل پارابن، ایزوبوتیل پارابن، ایزوپروپیل پارابن و تمامی ترکیباتی که انتهای نامشان، پارابن است. پارابن‌ها می‌توانند عملکرد هورمون‌ها و غدد درون‌ریز را مختل کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست و سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

متاسفانه، پارابن‌ها در مردها باعث کاهش تولید اسپرم و سطح تستوسترون می‌شوند.

پترولیوم

پترولیوم تصفیه شده (که از بنزین به دست می‌آید)، ترکیب خوبی برای محصولات زیبایی است. ولی فرایند تصفیه آن سخت است و اگر به درستی تصفیه نشود، دارای ترکیبات سمی بسیار خطرناکی برای بدن است.

برای مثال، در ژل پترولیومی که به خوبی تصفیه نشده، نوعی هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای وجود دارد که با سرطان سینه ارتباط مستقیمی دارد.

سالیسیلیک اسید، منتول و فنل

این مواد، باعث تحریک لب‌ها و از بین بردن سطح خارجی پوست لب می‌شود.

عطرها

آیا می‌دانید یکی از اصلی‌ترین دلایل اگزما و بیماری‌های پوستی، عطرها و رایحه‌های افزودنی در محصولات مرتبط با پوست است.

روپیل گلیکول

این ماده سمی می‌تواند باعث ایجاد تشنج در افراد شود. باید بدانید که بدن کودکان قادر به شکستن صحیح این ماده نیست، به همین دلیل اکیدا توصیه می‌شود که زنان باردار و کودکان زیر 6 سال، از محصولات حاوی این ماده به شدت دوری کنند.

الکل

یکی دیگر از مواد خطرناک موجود در انواع بالم لب، الکل است که باعث تشدید خشکی لب‌ها می‌شود.

بالم لب خانگی

برای ساخت یک بالم طبیعی در خانه می‌توانید از روغن نارگیل یا روغن زیتون استفاده کنید. برای اینکه بالم خانگی‌تان رنگی باشد، پیشنهاد می‌کنیم نصف چغندر قرمز را به قطعات کوچک‌تر خرد کرده و در داخل مخلوط‌کن بریزید. سپس نصف لیمو به همراه دو قاشق چایخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون به آن اضافه کرده و به خوبی باهم ترکیب کنید.

بالم شما آماده است، آن را در ظرفی دربسته ریخته و در داخل یخچال قرار دهید تا سفت و قابل‌استفاده شود.

بیشتر بخوانید: با انواع کوپ مو آشنا شوید

بالم لب خانگیبالم لب خانگی

بهترین مارک بالم لب چیست؟

در ادامه قصد داریم برخی از بهترین برندهای بالم لب موجود در بازار را معرفی کنیم. معیار ما برای انتخاب آن‌ها عبارت است از:

  • طراحی زیبا
  • قدرت نرم‌کنندگی بالا
  • ارزش خرید بالا نسبت به قیمت
  • میزان رضایت مشتریان از خرید
  • سهولت در نگهداری

بالم نئودرم مدل Soothing Repair

این بالم حاوی موم زنبور عسل، شی باتر، ویتامین E و آلوئه‌وراست که در بهبود زبری و خشکی لب‌ها عملکردی عالی دارد و رطوبت آن‌ها را به خوبی تامین می‌کند.

بالم نیوآ مدل Strawberry Shine

این بالم با مرطوب‌کنندگی 24 ساعته، بدون ایجاد سنگینی و چسبندگی روی لب، سلامت و زیبایی آن را حفظ می‌کند. بعلاوه، درخشش و جلوه‌ای زیبا بدان می‌بخشد.

بالم لب دکتر ژیلا مدل B01

در این محصول از ترکیبات موثری همچون روغن آووکادو، روغن جوجوبا، آلانتوئین، بابونه، آلوئه‌ورا، چای سبز و ویتامین‌های A و E استفاده شده است؛ به همین دلیل اثر نرم‌کنندگی بسیار قوی دارد. بعلاوه، این بالم حاوی SPF 20 بوده که به خوبی از پوست حساس لب‌ها در برابر پرتوهای خطرناک UV محافظت می‌کند. این بالم به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی قویش، در خنثی‌سازی اثر منفی رادیکال‌های آزاد و رفع ترک، پوسته‌ریزی و شقاق بسیار موثر است.

بالم لب دکتر ژیلا مدل B01بالم لب دکتر ژیلا مدل B01

بالم مای مدل Aloe Vera Nourishing

این محصول به دلیل ترکیباتی منحصربه‌فردی همچون عصاره جوانه گندم (با اثر آنتی‌اکسیدانی قوی)، عصاره آلوئه‌ورا، روغن جوجوبا، شی باتر، ویتامین E و دیگر ترکیبات مفید گیاهی در احیا بافت آسیب‌دیده پوست لب به شدت تاثیرگذار است. همچنین، ترکیبات گیاهی موجود در این محصول، علاوه‌برآنکه در تغذیه‌ پوست لب‌ها موثرند، اثر ضدالتهابی قوی نیز دارند.

گفتنی است این محصول دارای SPF 15 است که مانع از نفوذ امواج مضر UV به پوست لب‌ها می‌شود.

بالم ثمین مدل Repairing

در پاسخ به این پرسش که این بالم لب برای چیست؟ باید گفت که این محصول دارای ترکیباتی همچون روغن بادام شیرین، روغن دانه ماکادمیا، روغن جوانه گندم، روغن آرگان، شی باتر و بیسابولول است که در تغذیه بافت لب اثر خارق‌العاده‌ای دارند:

  • روغن بادام شیرین: این روغن حاوی ویتامین A و E است که در از بین بردن سریع ترک لب موثر است.
  • روغن ماکادامیا: خاصیت ضدالتهابی دارد.
  • روغن جوانه گندم: موجب لطافت و شفافیت پوست لب می‌شود و خاصیت ارتجاعی آن را حفظ می‌کند.
  • روغن آرگان: سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و خواص مغذی بسیار زیادی دارد؛ به طوری‌که در حفظ رطوبت و شادابی پوست لب‌ها بسیار تاثیرگذار است.
  • بیسابولول: دارای خواص ضدالتهابی و ضدحساسیت است.
  • روغن شی باتر: به دلیل داشتن سینامیک اسید، یکی از موثرترین مرطوب‌کنندگان گیاهی است.
  • ویتامین A: این ویتامین، جزء ویتامین‌های محلول در چربی است و به سادگی جذب پوست می‌شود.
  • ویتامین E: در تقویت غشا سلولی و نوسازی سلول‌ها بسیار کمک‌کننده است و رطوبت از دست رفته پوست را بدان باز می‌گرداند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد دکلره مو بدانید

بالم لب الارو مدل Repair and Hydrate

این بالم که ماندگاری طولانی دارد،  از لب‌ها در برابر سرما، خشکی، پوسته‌پوسته شدن به خوبی محافظت می‌کند. در این محصول از ترکیبات مفیدی همچون ویتامین E (که خاصیت ضدپیری دارد)، روغن سبوس برنج، موم غنی شده عسل استفاده شده که باعث ترمیم عالی بافت آسیب‌دیده پوست لب می‌شود.

دیگر برندهای برتر بالم لب موجود در بازار

  • بالم لابلو مدل Blackberry shine
  • بالم کامان مدل Strawberry shine
  • بالم نوتروژینا با SPF 20
  • بالم هیدرودرم مدل Moisturizing
  • بالم مرو مدل Strawberry
  • بالم ایورشه وانیلی

در آخر

برای حفظ سلامت و زیبایی پوست، چاره‌ای جز رسیدگی به آن ندارید. لب‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای داشتن لب‌های درخشان و شفاف‌، بهترین و البته ساده‌ترین راه، استفاده از بالم‌‌ لب است. بالم‌ها، نه تنها یکی از بهترین زیرساز آرایش لب به شمار می‌روند، بلکه می‌توان از انواع رنگی آن‌ها به عنوان رژلب نیز استفاده کرد. از آنجا که برخی بالم‌ها، فاقد رنگ‌اند، برای آقایان نیز بسیار مناسب‌اند.

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری

در دانشگاه فیزیک خوندم و اون را تا ارشد ادامه دادم. علاقه من به نویسندگی از اونجایی کلیک خورد که شروع کردم به نوشتن اولین مقاله‌ام در دانشگاه. سرچ کردن در گوگل، یادگیری و به روز بودن اطلاعات، نه تنها بخشی از کاریه که انجام می‌دم، بلکه تبدیل شده به یک سرگرمی بی‌نظیر؛ طوری‌که خیلی وقت‌ها متوجه گذر زمان نمی‌شم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی