تونر چیست و چه کاربردی دارد؟

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری
21:08، 1401/02/04
تونر چیست و چه کاربردی دارد؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تونر چیست و چه کاربردی دارد؟


چه چیزی بین شما و داشتن یک پوست شفاف فاصله انداخته است؟ شاید تنها به یک سلاح مخفی برای رسیدن به چنین پوستی نیاز دارید. سلاح مخفی که بدان نیاز دارید، همان تونر است که نه تنها باعث پاکسازی و احیا پوستتان می‌شود، بلکه به شما در بهبود کیفیت پوست صورتتان کمک می‌کند.

در ادامه، قصد داریم تا دقیق‌تر به سوال تونر چیست پاسخ بدهیم و درباره انواع و فواید استفاده از آن صحبت کنیم. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری مراقبت های پوستی و آشنایی با انواع انواع تونرها، لایه بردارها و ماسک ها می توانید در دوره پیشرفته مراقبت پوست آدینا شرکت کنید.

تونر چیست و طرز استفاده

ممکن است از خود بپرسید تونر چیست و آیا واقعا کاری انجام می‌دهد؟ به طورخلاصه، تونرها طوری طراحی شده‌اند که منافذ پوست صورت را به حداقل برسانند، پوست را به طور موقت سفت و محکم کنند و کثیفی و روغن را به طور عمقی از روی آن پاک کنند. در نتیجه، باعث شفاف شدن و درخشانی پوست شوند. همچنین، تونرها در پاک کردن چربی و انواع آلودگی‌ها از روی پوست بسیار کارآمدتر از تمیزکننده‌ها هستند و از پوست در برابر عوامل استرس‌زای محیطی، به شکل بهتری محافظت می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به روتین مراقبت پوستی خود، حتما تونر را هم اضافه کنید تا پوستی درخشان‌تر و باطراوت‌تری داشته باشید.

طرز استفاده از تونر آسان است؛ پس از هربار شست‌وشوی پوست با مواد شوینده، مقداری تونر روی پوست خود اسپری کنید یا روی پد پنبه‌ای بریزید و سپس روی پوستتان بمالید. در حقیقت، از مهم‌ترین وظیفه تونرها، متعادل کردن PH صورت است. پس از هربار شست‌وشو با مواد شوینده، PH پوست تغییر می‌کند و در صوت نرسیدن به تعادل، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوست وارد می‌شود.

تونر چیست و طرز استفاده از آن چگونه است؟تونر چیست و طرز استفاده از آن چگونه است؟

فواید استفاده از تونر پوست صورت

پس از آگاهی از کاربرد تونر و ضرورت استفاده از آن، لازم است که درباره فواید استفاده از آن در روتین پوستی نیز اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

  • به حداقل رساندن منافذ پوست

هرچه منافذ پوست کوچکتر به نظر برسند، پوست ظاهری صاف‌تر خواهد داشت. تونرهای صورت به شما کمک می‌کنند تا با اعتمادبه‌نفس کامل و با پوستی بدون آرایش در جمع‌های مختلف حضور پیدا کنید؛ درحالی‌که درباره ظاهر زیبای خود کاملا اطمینان خاطر دارید.

  • از پوست در برابر فاکتورهای محیطی محافظت می‌کند

تونر پوست طوری فرموله شده تا علاوه‌بر تمیز نگه داشتن پوست شما، از آن در برابر عوامل بیرونی محافظت کند و آسیب آن‌ها را به حداقل برساند.

  • باعث سفتی موقتی پوست می‌شود

تونر جوان‌کننده شگفت‌انگیزی است که به پوست کمک می‌کند تا درخشان‌تر به نظر آید. به همین دلیل، توصیه ما این است روزی دوبار از تونر استفاده کنید تا خودتان تفاوت را احساس کنید.

  • به پوست شما طراوت می‌بخشد

در ادامه بحث فواید تونر چیست، به این نکته می‌رسیم که اگر می‌خواهید احساس طراوت واقعی را تجربه کنید، روزتان را با اسپری کردن تونر روی پوستتان آغاز کنید و دقیقا با همین کار، به روز خود پایان دهید. 

  • به شما کمک می‌کند تا پوستی صاف داشته باشید

استفاده از تونرهای صورت (به ویژه تونرهای گیاهی) یک راهکار عالی برای کاهش هرگونه قرمزی و التهاب و منافذ باز پوست است. 

  • به زدودن چربی و باقی‌مانده میکاپ از روی پوست کمک می‌کند

تونر هرگونه آلودگی و ناخالصی را از روی پوستتان می‌زداید. پرواضح است که پوست تمیز و عاری از هرگونه آلودگی، درخشش بی‌نظیری دارد.

  • در حفظ رطوبت پوست تاثیر زیادی دارد

تونر پوست، نوعی آبرسان پوست نیز محسوب می‌شود و به آن کمک می‌کند تا بهتر بتواند رطوبت خود را حفظ کند. بنابراین، وقتی بلافاصله پس از زدن تونر، از کرم آبرسانتان استفاده می‌کنید، پوست عمیق‌تر می‌تواند آن را جذب کند.

بیشتر بخوانید: 10 خاصیت روغن درخت چای و شیوه صحیح استفاده از آن

فواید استفاده از تونر پوستفواید استفاده از تونر پوست

انواع تونر صورت

حال که فهمیدیم که تونر چیست و فواید آن کدام است، بهتر است به معرفی انواع تونر بپردازیم.

تونر برای پوست چرب

اگر پوستتان پس از مدتی چرب می‌شود و گاه‌گاه شاهد آکنه‌ و جوش روی آن‌ هستید، یعنی پوست شما از نوع چرب یا مختلط است. درحالی که، پوست همه افراد به طور طبیعی و به لطف وجود غدد چربی، چربی تولید می‌کند (معمولا آن را سبوم پوستی می‌نامند)، پوست برخی افراد، چربی بیش از اندازه تولید می‌کند که در نهایت منجر به پوست چرب می‌شود. افراد با پوست چرب، برای خلاصی از چربی اضافه پوستشان تمایل به استفاده از محصولات زیادی مانند انواع پاک‌کننده‌ها، ماسک‌های سفت‌کننده منافذ و غیره دارند؛ ولی بهترین محصول برای مبارزه با چربی صورت با کم‌ترین تحریک پوستی، تونرها هستند.

برای پوست چرب، تونر چه مارکی خوبه:

  • تونر الارو مدل Fresh Balancing: این محصول برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه بسیار مفید است و در رفع سلول‌های مرده تاثیر زیادی دارد.
  • ویتالیر مدل Dexpanthenol: فرمولاسیون این تونر کاملا طبیعی است و در ترکیباتش از عصاره آلوئه‌ورا، گلیسیرین، ویتامین B5 و ویتامین E استفاده شده است. این محصول در کوچک کردن منافذ و کاهش تعرق صورت بسیار کمک‌کننده است.
  • تونر نیووا مدل Refreshing Tomner: این محصول، حاوی عصاره نیلوفر آبی است که علاوه‌بر کوچک کردن منافذ، به ترمیم و بازسازی بافت پوست نیز کمک می‌کند.
  • تونر ایوروشه مدل Pure Calmille: این تونر، تونر پاک‌کننده صورت و چشم است که در عین‌ پاکسازی پوست، بدون آنکه حالت چسبندگی روی پوست ایجاد کند، عمیقا آن را آبرسانی می‌کند.

تونر برای پوست‌های چربتونر برای پوست‌های چرب

تونر برای پوست خشک

در ادامه بحث تونر چیست، به پوست‌های خشک می‌رسیم. افراد با پوست خشک باید از تونرهای فاقد الکل استفاده کنند. در زیر چند تا از بهترین تونرها برای پوست‌های خشک را معرفی کرده‌ایم:

  • تونر پاک‌کننده دیپ سنس مدل گلاب: گلاب و محصولاتی که حاوی این عصاره‌اند، در به تعویق انداختن پیری پوست بسیار موثرند. همچنین، سدیم هیالورونات به کار رفته در این تونر، باعث پاکسازی عمیق پوست و حفظ شادابی و رطوبت آن می‌شود.
  •  تونر ویتالیر مدل سنسی ویت: این تونر برای افراد با پوست خشک و حساس، عالی است. در فرمولاسیون این محصول از ترکیباتی مانند هیالورونیک اسید، آلانتوئین و زینک گلوکونات استفاده شده که همگی در تنظیم PH پوست و رفع لک‌های پوستی موثرند.
  • تونر بایو آکوا مدل هیالورونیک اسید: گرچه این تونر برای انواع پوست مناسب است، ولی اگر پوست خشک و حساسی دارید، به آن توجه بیشتری کنید. این تونر از ترکیبات کاملا گیاهی ساخته شده؛ بنابراین، هیچ‌گونه حساسیتی ایجاد نمی‌کند. بعلاوه، باعث کاهش چین‌وچروک، تنظیم PH پوست، کاهش منافذ، پاکسازی عمیق پوست و بهبود خاصیت ارتجاعی آن می‌شود.
  • تونر سینره مدل Fresh: یکی از بهترین تونرها که به خوبی همه انتظارات را برآورده کرده، تونر سینره مدل Fresh است. این تونر برپایه ترکیبات اولیه گیاهی و فاقد الکل است؛ بنابراین حساسیت ایجاد نمی‌کند و در کوچک‌کردن منافذ و پاکسازی اصولی پوست، عملکرد خارق‌العاده‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: 10 نکته برای تشخیص لوازم‌آرایش اصل از تقلبی

تونر سینره برای پوست‌های حساستونر سینره برای پوست‌های حساس

تونر جوش سر سیاه

بعد از شست‌وشو، PH پوست صورت از حالت نرمال خود خارج می‌شود. این عدم تعادل، باعث از بین رفتن باکتری‌ها و چربی‌های مفید از روی پوست و ایجاد حالت ناخوشایندی مانند پوسته‌پوسته شدن، قرمزی، التهاب و چین‌وچروک می‌شود. از طرفی، بعد از شست‌وشو و پاکسازی منافذ پوست، بهترین موقعیت برای آبرسانی و تغذیه صحیح پوست است، زیرا منافذ پوست عاری از هرگونه آلودگی‌اند و بهتر می‌توانند مواد مغذی را جذب خود کنند. اینجاست که تونرها به کار شما می‌آیند.

باید بدانید دلایل جوش‌های سرسیاه، بسته شدن منافذ پوستی یا تجمع چربی‌ها و آلودگی‌ها در آن‌هاست. البته دلایلی دیگر مانند تغییرات هورمونی در دروان بلوغ، تاثیر زیادی در این پدیده دارند. در همگی این حالت‌ها، یک تونر جوش سرسیاه می‌تواند کمک‌ بزرگی به شما بکند. حال ممکن است از خود بپرسید که ویژگی‌های این تونر چیست؟

تمرکز اصلی این تونرها، روی جوش‌های سرسیاه و منافذ باز پوستی بدون برجای گذاشتن جای جوش یا هیچ لکه‌ای دیگری روی پوست است. وظیفه اصلی تونر جای جوش، کم کردن و محو کردن لک‌ها و جای جوش روی پوست است. این تونرها، در نهایت می‌توانند پوستی شفاف و صاف برای شما به ارمغان آورند.

تونر جمع کننده منافذ

هر نوع پوستی (خشک، چرب یا نرمال) می‌تواند منافذ باز و بزرگ داشته باشد. منافذ باز گرچه از نظر پزشکی، مشکل‌ساز نیستند ولی زیبایی چهره را به شدت تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. با افزایش سن، شاهد کاهش میزان کلاژن‎ در پوست هستیم که این خود می‌تواند سبب بزرگ‌تر به نظر رسیدن منافذ پوستی شود. تونرها در حقیقت، باعث پاک کردن عمیق منافذ پوستی از چربی، سلول‌های مرده و انواع آلودگی‌ها می‌شوند.

به یاد داشته باشید تونرها نمی‌توانند شما را از شر منافذ باز پوست خلاص کنند، ولی در کاهش آن‌ها و بهبود کیفیت ظاهر پوست، عملکرد عالی دارند.

تونر جمع کننده منافذتونر جمع کننده منافذ

برای جمع کردن منافذ پوست، بهترین مارک تونر چیست؟

  • سینره مدل Fresh
  • تونر آیوما مدل pure
  • تونر ضدجوش و قابض منافذ لاروش
  • تونر ضدجوش و قابض منافذ نوتریژینا
  • تونر قابض منافذ نیاسیامید 5 درصد Cos De BAHA
  • و...

 پد تونر چیست؟

پد تونر در حقیقت همان پدهای آرایشی پنبه‌ای است که برای زدن تونر و دیگر محصولات مراقبت پوستی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تونر خانگی

اگر می‌خواهید بدانید نوع خانگی تونر چیست، باید بگوییم اگر ماده خاصی را می‌شناسید که امتحانش را روی پوستتان را پس داده است، بهتر است از آن در تهیه تونر خانگی استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه چند تونر خانگی را بیان می‌کنیم:

تونر کافور

کافور برای کنترل چربی پوست، عالی است. برای تهیه، تنها باید یک تکه کافور را در کاسه گلاب مخلوط کنید. این مخلوط را می‌توانید بین 3 تا 4 هفته در یخچال نگهداری کنید.

تونر چای بابونه

چای بابونه برای درمان پوست‌های خشک استفاده می‌شود. برای تهیه این تونر باید:

  • یک کیسه چای بابونه را در 100 میلی‌متر آب کاملا جوش قرار دهید.
  • 5 دقیقه به آن فرصت دهید تا دم بکشد.
  • پس از خنک شدن، آن را با کمک پد پنبه‌ای، به مدت 20 دقیقه روی صورت و گردن خود بمالید و سپس صورتتان را بشویید.
  • برای گرفتن نتیجه، این تونر را به رژیم مراقبت روزانه پوستتان اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: فواید استفاده از کرم دور چشم و بهترین زمان استفاده

تونر خانگی چای بابونهتونر خانگی چای بابونه

تونر خانگی شیر، عسل و تخم‌مرغ

شیر در جوانسازی پوست موثر است. عسل خواص ضدباکتری و مرطوب‌کنندگی قوی دارد و تخم‌مرغ در سفت کردن پوست و از بین خطوط ریز پوستی کمک می‌کند. برای تهیه این تونر باید:

  • یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری شیر و یک سفیده تخم‌مرغ را با هم مخلوط کنید تا ترکیب غلیظی به دست آید.
  • سپس این مخلوط را به مدت 15 دقیقه روی پوستتان بمالید و در نهایت آن را با آب سرد بشویید.

چند پرسش و پاسخ

آیا بعد از استفاده از تونر باید صورت را شست؟

بعد از استفاده از تونر، نیازی به شستن صورت نیست. بعد از شست‌وشوی صورت، باید به صورت خود تونر زده و سپس از آبرسان خود استفاده کنید؛ درحالی که پوستتان هنوز نمناک است.

چه کسانی باید از تونر استفاده کنند؟

همه افراد باید از تونر استفاده کنند. زیرا تونرها پوست‌های خشک را آبرسانی می‌کنند، باعث از بین بردن چربی‌ها و آلودگی‌ها از منافذ پوست می‌شوند و به آرام شدن پوست‌های حساس کمک می‌کنند. همچنین، در محافظت از پوست بزرگسالان عملکرد عالی دارند و باعث یکدست شدن رنگ پوست‌های مختلط می‌شود.

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری

در دانشگاه فیزیک خوندم و اون را تا ارشد ادامه دادم. علاقه من به نویسندگی از اونجایی کلیک خورد که شروع کردم به نوشتن اولین مقاله‌ام در دانشگاه. سرچ کردن در گوگل، یادگیری و به روز بودن اطلاعات، نه تنها بخشی از کاریه که انجام می‌دم، بلکه تبدیل شده به یک سرگرمی بی‌نظیر؛ طوری‌که خیلی وقت‌ها متوجه گذر زمان نمی‌شم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی