هر آنچه باید در مورد دکلره مو بدانید

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری
18:12، 1401/01/11
هر آنچه باید در مورد دکلره مو بدانید
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

هر آنچه باید در مورد دکلره مو بدانید


هیچ خانمی نیست که با دکلره مو آشنا نباشد. دکلره در حقیقت موادی است که سبب از بین رفتن رنگدانه‌های مو می‌شود. ازآنجاکه پایه مو اکثر خانم‌های ایرانی تیره است، بهترین روش برای رساندن آن به پایه روشن، دکلره است. در ادامه، با تکنیک‌های این روش بیشتر آشنا خواهیم شد. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری انواع هایلایت و دکلره مو به صورت عملی می توانید در دوره جامع رنگ و لایت مو آدینا شرکت کنید.

دکلره مو چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، دکلره بی‌رنگ کردن رنگدانه‌های مو و رساندن آن به پایه‌ای بی‌رنگ است تا بتوان رنگ‌های روشن یا فانتزی را روی آن پیاده کرد. نکته‌ اینجاست که حتی قوی‌ترین دکلره‌ها نیز قادر به از بین بردن تمامی رنگدانه‌های مو نیستند. این روش، قطعا عوارضی برای مو خواهد داشت که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

دکلره مو سفید

موی سفید هیچ ربطی به سن و سال شخص ندارد و پوشاندن آن همیشه از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد است. در ادامه به بیان سه ترفند پوشاندن موهای سفید پرداخته‌ایم.

دکلره با کمک شامپو بچه

این روش، یکی از قوی‌ترین روش‌های دکلره مو است و بیشتر، مناسب افرادی است که موی‌های شقیقه و جلوی سرشان سفید است یا خواهان رساندن پایه موهایشان به پایه 7 یا بالاتر هستند.

در این روش باید مقادیر مساوی از اکسیدان 6% با پودر دکلره و شامپو بچه ترکیب شود. سپس، همچون شامپو روی موها ریخته ‌شود. در آخر باید پس از گذشت زمانی حدود 1 دقیقه با آب ولرم آبکشی شود.

دقت کنید این ترکیب باید به طور یکسان از ریشه تا انتهای ساقه مو پخش شود.

روش دوم

این روش بیشتر مناسب افرادی است که درصد کمی از موهایشان (کنار شقیقه و جلوی پیشانی) سفید است. در این روش، اکسیدان شماره 2 یا 3 را با دستکش یا قلمو به موهای سفید بمالید و اجازه دهید تا حدود یک ربع روی آن باقی بماند. سپس آن را پاک کنید. نکته اینجاست که برای پاک کردن آن نباید موها را شست. اکنون قادر خواهید بود تا رنگ مورد نظرتان را روی موهایتان قرار دهید. پیشنهاد ما این است که رنگ مورد نظرتان را با اکسیدان 6% ترکیب کنید تا رنگ‌پذیری بهتری روی موهای سفید مشاهده کنید.

روش سوم

برفرض اگر پایه رنگ موهایتان عسلی (شماره 5) است و قصد دارید تا ریشه‌های سفید را نیز به همین رنگ درآورید، باید مقدار مناسبی از رنگ مو را با آب مقطر ترکیب کرده و آن را به مدت 20 دقیقه روی موهایتان بگذارید. پس از گذشت این زمان، رنگ را باکمک دستمال یا هر وسیله دیگری از موهایتان پاک کنید. در این روش نیز همانند روش بالا، برای پاک کردن رنگ، اجازه آبکشی ندارید. بدین ترتیب رنگدانه‌های مصنوعی را به موهایتان القا کرده‌اید. برای رنگ‌های روشن‌تر، رنگ مو موردنظر را با اکسیدان 6% ترکیب کنید.

دکلره موی کوتاه

در دکلره مو کوتاه مانند موی مردان شناخت نوع مو مهم است. برای مثال موی مردان 5 حالت مختلف دارد، حال آنکه موی خانم‌ها تنها 2 حالت دارد. قبل از دکلره، باید درباره نوع رنگی که قرار است روی مو اعمال شود، اطلاعات کافی داشته باشید. همچنین دقت کنید که آیا متناسب با رنگ چهره و موی سر افراد است یا خیر.

بیشتر بخوانید: ریزش طبیعی مو در روز چقدر است؟ (همراه با روش های درمان)

دکلره مو کوتاهدکلره مو کوتاه

برای این منظور، انجام مراحل زیر مهم است:

گام اول: 20 گرم پودر دکلره را به همراه نصف کرم دکلره با اکسیدان 9% در ظرف پلاستیکی ریخته و مواد را باهم ترکیب می‌کنیم. برای دکلره کردن مو، آن‌ها را از فرق به دو قسمت تقسیم کرده و یک ردیف نازک از یک بخش جدا و شروع به دکلره کنید. باقی موها را به کمک گیره‌ای نگه دارید.

گام دوم: ردیف نازکی از موی جلوی سر را از باقی موها جدا کرده و سر شانه را داخل مواد دکلره زده و با همان شانه شروع به دکلره رشته‌های مو کنید. سپس ردیف بعدی را از گیره درآورده و همین عمل را روی آن‌ها پیاده کنید تا تمامی رشته‌ موهای مدنظر، به مواد دکلره آغشته شوند.

نکته مهم: شانه را به‌آرامی روی موها بکشید تا موهای زیرین نیز کاملا آغشته به مواد دکلره شوند. دقت کنید که فاصله موهای دکلره و بی‌رنگ باید به اندازه 1 یا 2 سانتی‌متر باشند تا نتیجه کار شکل زیباتری به خود بگیرد.

گام سوم: پس از آغشته کردن مواد دکلره مو با موهای جلو، نوبت به موهای پشت سر می‌رسد. بهتر است 10 تا نهایت 15 دقیقه بعد از اتمام کار، موهایتان را با شامپوی نرم‌کننده شسته و خشک کنید.

گام چهارم: حال می‌توانید 60 گرم از رنگ موی دلخواه (گروه شماره n) را با اکسیدان 6% ترکیب کرده و به مدت 30 تا 40 دقیقه روی سرتان قرار دهید. در آخر با یک شامپوی نرم‌کننده موهایتان را بشویید.

دکلره موی اکستنشن

قبل از دکلره اکستنشن یا کلاه گیس‌ به این نکته توجه کنید که آیا آن‌ها قابلیت دکلره شدن و رنگ‌پذیری را دارند یا خیر.

در ابتدا دکلره مو را تنها روی بخش کوچکی از اکستشن مو امتحان کنید و ببینید نتیجه چه می‌شود. در صورتی‌که نتیجه دلخواهتان بدست آمد، آن را روی تمامی قسمت‌های مو امتحان کنید. برای این منظور، موها را دسته‌دسته کرده و با گیره‌ای هر دسته را از دسته دیگر جدا کنید. سپس هر دسته را شانه زده و با کمک فرچه رنگ، آن را به مواد دکلره آغشته کنید. همین کار را برای تمامی دسته‌ها تکرار کنید و پس از گذشت زمان حدود 10 دقیقه، (به شرط رسیدن اکستنشن مو به پایه روشن مدنظر) بشویید.  

حال نوبت اعمال رنگ موست. برای این منظور نیز دوباره آن را دسته دسته کرده و رنگ موردنظرتان را با کمک فرچه مخصوص رنگ به مدت 30 تا 40 دقیقه روی هر دسته بمالید. قبل از شست‌وشو قسمتی از رنگ را از روی موها بردارید و ببینید که آیا رنگ روی آن‌ها تثبیت شده است یا خیر. در صورت تثبیت رنگ، موها را باید با آب ولرم و شامپو نرم‌کننده شست.

بیشتر بخوانید: شامپو رنگساژ چیست و چه کاربردی دارد؟

دکلره مو در پریودی

پرسشی اغلب خانم‌ها این است که آیا می‌توان در دوران پریودی موها را دکلره کرد. پاسخ به این پرسش کمی دشوار است. زیرا تغییرات هورمونی، جنس پوست و مو و ژنتیک هر فردی منحصر به خود اوست.

در این دوران، به دلیل بی‌نظمی و برهم خوردن تعادل هورمون‌های زنانه، متابولسیم و حرارت بدن نیز تغییر می‌کند. به همین دلیل، معمولا واکنش بدن افراد به دکلره در این دوران با باقی روزها متفاوت است. همچنین ترشح چربی در بسیاری از افراد در این دوره بسیار بیشتر از دیگر روزهاست که باعث کم شدن نفوذپذیری مواد دکلره روی مو می‌شود. به همین دلیل ممکن است به مدت زمان بیشتری نیاز باشد تا دکلره بتواند اثر کند. همین امر موجب سوزش یا خارش یا در بدترین حالت موجب آسیب جبران‌ناپذیری به بافت مو می‌شود.

به توجه به توضیحات بالا، توصیه کلی ما به خانم‌ها این است سعی کنند دکلره یا رنگ کردن موهایشان را به بعد از دوران قاعدگی موکول کنند. 

دکلره مو در بارداری

تقریبا همه متخصصان بر این باورند که به دلیل اهمیت حیاتی سه ماه اول بارداری برای جنین، از دکلره و رنگ مو جدا خودداری شود.

بهتر آن است حتی‌المقدور از دکلره کردن، رنگ کردن و یا فر کردن موها در تمامی دوران بارداری دوری کنید. زیرا این مواد حاوی ماده‌ای خطرناک برای جنین با نام پارافنین دی‌آمین هستند که می‌تواند از طریق پوست سر وارد جریان خود مادر شود و سلامت جنین را به خطر اندازد.

اگر همچنان برای دکلره و رنگ مو مصر هستید، توصیه ما این است که این کار را در نیمه دوم بارداری انجام دهید.

دکلره مو در بارداریدکلره مو در بارداری

عوارض دکلره مو

  • از بین رفتن رطوبت مو: از شایع‌ترین عوارض دکلره، از بین رفتن یا کم شدن میزان رطوبت مو است، زیرا وظیفه دکلره از بین بردن رنگدانه‌های موست. این امر با فعل و انفعلات شیمیایی روی ساقه مو همراه است که در نهایت سبب از بین رفتن رطوبت طبیعی تارهای مو می‌شود. در صورتی‌که رطوبت ازدست‌رفته جبران نشود، مقاومت و الاستیکی مو از بین می‌رود و به‌شدت آسیب‌پذیر می‌شود.
  • سوختن مو: یکی دیگر از آسیب‌های رایج دکلره سوختن تارهای موست. این اتفاقی در صورتی رخ می‌دهد که مقاومت مو در برابر مواد دکلره کم و بسیار ضعیف باشد، به همین دلیل به سادگی نوک آن می‌سوزد و با عواقب موخوره دست به گریبان خواهید شد.
  • حساسیت به دکلره مو: از جمله این حساسیت‌ها قرمزی، التهاب و خارش یا زخم شدن پوست سر است. در برخی افراد شدت این حساسیت به قدری است که پوست سر به کل نابود شده و شخص دچار خونریزی می‌شود. افراد با پوست‌های حساس بسیار بیش از دیگران در معرض این آسیب‌ها هستند.
  • ریزش و شکننده شدن تارهای مو: دکلره باعث افزایش آسیب‌پذیری مو و کاهش مقاومت آن در برابر عوامل طبیعی و تضعیف پوست سر و در نهایت شکنندگی و ریزش مو می‌شود.
  • وز شدن تارهای مو: دکلره با باز کردن و ضعیف کردن کوتیکول مو و کم کردن رطوبت آن، باعث وزی و پفی آن می‌شود. موهای وز و پف‌کرده نه‌تنها ساختار ضعیفی دارند، بلکه شانه زدنشان نیز مشکل است. همین امر میزان ریزش آن ‌ها را دوچندان می‌کند.

در نهایت باید بگوییم هرچه صدمه‌ای که دکلره وارد می‌کند، شدیدتر باشد؛ امکان از بین رفتن کامل بافت مو و آسیب‌ همیشگی به پوست کف سر وجود دارد. متاسفانه در چنین مواردی آسیب‌ها دائمی‌اند.

دکلره مو آمبره

دکلره مو آمبره یکی از اصلی‌ترین مراحل در آمبره موست. در آمبره ریشه مو تیره است و هرچه به سمت ساقه و نوک مو می‌رویم رنگ مو روشن‌تر می‌شود. به همین دلیل، رنگ پایه مو را با دکلره روشن نمی‌کنند. در حقیقت، در آمبره به یک دکلره ضعیف نیاز است.

دکلره مو با فویل

در این روش ابتدا پودر دکلره سفید یا آبی را با مقداری اکسیدان مخلوط کرده تا ترکیب تقریبا سفتی به دست آید.

سپس موها را به 7 قسمت قسمت تقسیم کنید:

  • یک قسمت در بالای سر
  • دو قسمت دیگر از بغل گوش‌ها
  • دو قسمت به صورت عمودی در پشت سر
  • دو قسمت در کناره‌های گوش

برای دکلره مو با فویل از کنار گوش سمت راست، اولین دسته مو را جدا کنید. دقت کنید این دسته‌ها نه خیلی پرپشت باشند و نه خیلی ضخیم تا به نتیجه دلخواهتان برسید. همچنین باید ضخامت دسته‌های مو در تمامی فویل‌ها به یک اندازه باشد.

بیشتر بخوانید: مردانساژ چیست و چه نقشی در رنگ پذیری موهای شما دارد؟

دکلره مو با فویلدکلره مو با فویل

با قرار دادن دسته‌های مو در داخل فویل، با فرچه یا قلم‌مو مخصوص رنگ، مواد دکلره را به صورت افقی، عمودی یا مایل روی موهایتان بمالید.

وقتی موهایتان به اندازه‌ای که می‌خواهید روشن شد، باید فویل را از روی موها برداشته و آن را آبکشی کنید. در مرحله آخر، پس از خشک کردن موها رنگ مورد نظرتان را با اکسیدان ترکیب کنید و روی آن قرار دهید.

چند نکته در خصوص دکلره مو تکه‌ای

  • پیش از شروع، فویل‌ها را به اندازه‌های یکسان 5 سانتی‌متر برش بزنید.
  • دسته‌های مو و عرض لایه‌های فویل بسته به حجم مو می‌تواند تغییر کند.
  • سعی کنید رنگ و دکلره را از سمت راست کناره گوش آغاز کنید. این کار باعث نتیجه رضایت‌بخشی خواهد شد.
  • توجه کنید دسته‌هایی که در فویل‌ها قرار می‌گیرد، بسیار ضخیم نباشند؛ زیرا به‌دلیل سنگینی، باعث حرکت فویل به سمت پایین خواهد شد.
  • هنگام دکلره، مرتب موهایتان را چک کنید تا نسوزد.
  • سعی کنید از چسب مخصوص برای محکم نگاه داشتن فویل‌ها اسفاده کنید تا سر جای خود محکم باقی بمانند.

بیشتر بخوانید: آموزش روش های رنگ کردن موی سفید در خانه

در آخر

اگر اولین‌بار است که دکلره می‌کنید، حتما از فرد دیگری کمک بگیرید. موهای دکلره نسبت به گرما و آب کلردار به شدت حساس‌اند. بنابراین از انجام کارهایی مانند تماس مستقیم اتو مو یا شنا بدون استفاده از کلاه مخصوص جدا خودداری کنید. در آخر در انجام دکلره مو افراط نکنید و در صورت داشتن بیماری‌های عصبی، قبل از انجام آن با پزشک مشورت کنید.

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری

در دانشگاه فیزیک خوندم و اون را تا ارشد ادامه دادم. علاقه من به نویسندگی از اونجایی کلیک خورد که شروع کردم به نوشتن اولین مقاله‌ام در دانشگاه. سرچ کردن در گوگل، یادگیری و به روز بودن اطلاعات، نه تنها بخشی از کاریه که انجام می‌دم، بلکه تبدیل شده به یک سرگرمی بی‌نظیر؛ طوری‌که خیلی وقت‌ها متوجه گذر زمان نمی‌شم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی