آشنایی با انواع ماسک موی خانگی

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری
21:09، 1401/02/10
آشنایی با انواع ماسک موی خانگی
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

آشنایی با انواع ماسک موی خانگی


آیا تاکنون ماسک مو خانگی امتحان کرده‌اید؟ استفاده از آن‌ها برای سلامت و بهبود کیفیت مو بسیار موثر است و می‌توان از آن‌ها برای انواع مو آسیب‌دیده، زبر، خشک، فر، چرب، نازک، موج‌دار و غیره استفاده کرد. مهم‌ترین ویژگی انواع خانگی ماسک‌های مو این است که حاوی هیچ‌گونه مواد شیمیایی نیست و بنابراین آسیبی به تارهای مو وارد نمی‌کند. در این مطلب از مجله آدینا، قصد داریم تا درباره انواع ماسک‌های مو خانگی بیشتر توضیح دهیم. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری کامل درباره کراتین مو و آشنایی با کراتین تراپی، پروتئین تراپی، و کلاژن تراپی می توانید در دوره پیشرفته کراتین آدینا شرکت کنید.

ماسک مو چیست؟

ماسک مو همچون ماسک صورت، از مواد مغذی مانند انواع روغن‎های گیاهی (مثل روغن زیتون) تهیه می‌شود. ماسک‌های مو را می‌توان یک نرم‌کننده قوی به شمار آورد که علاوه‌بر نرم و ابریشمی کردن تارهای مو، سبب استحکام و تقویت آن نیز می‌شوند.

ماسک‌های مو برای منظورهای مختلفی استفاده می‌شود مانند ریزش مو، تقویت مو، موهای خشک و آسییب‌‌دیده، موهای چرب و غیره.

در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

ماسک مو چه کاربردی دارد؟

ابریشمی کردن موها: به دلیل مواد به کار رفته در ماسک‌ها (مانند انواع روغن‎های طبیعی مثل روغن نارگیل، آرگان و غیره) موها، ابریشمی و براق می‌شوند.

آبرسانی عمیق موها و کاهش موخوره: در بیشتر ماسک‌های خانگی از عسل استفاده می‌شود. عسل ماده‌ای است که خاصیت رطوبت‌رسانی بالایی دارد و از دهیدارته شدن مو جلوگیری می‌کند.

تقویت مو و کمک به رشد مو: ماسک‌های مو سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی‌اند که نه تنها باعث تقویت ریشه مو می‌شوند، بلکه باعث به رشد تارهای مو نیز کمک می‌کنند.

ترمیم موهای آسیب‌دیده: موها در اثر تماس مستقیم با حرارت یا رنگ و دکلره، آسیب‌ می‌بینند و وز و خشک می‌شوند. ماسک‌هایی که حاوی موادی همچون روغن آرگان، آووکادو، عسل، روغن زیتون یا نارگیل و غیره است به خوبی سبب تقویت، درخشندگی و جوانسازی آن‌ها می‌شود.

فواید ماسک موفواید ماسک مو

ماسک مو خانگی برای ریزش مو

ماسک حنا

یکی از بهترین ماسک‌های خانگی برای تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش آن، ترکیب حنا و سدر است. از آنجا که حنا به موهایتان  رنگ می‌دهد، می‌توانید مقدار سدر را بیشتر از حنا در نظر بگیرید؛ برای مثال، 150 گرم سدر و 50 گرم حنا.

ماسک مو تخم‌مرغ، شیر، روغن زیتون و آبلیمو

این ماسک سرشار از ویتامین B و پروتیئن (دو ماده اساسی و بسیار مفید برای موها) است. برای تهیه این ماسک به مواد زیر نیاز دارید:

  • شیر یک فنجان
  • تخم‌مرغ یک عدد
  • روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
  • آبلیمو دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

تمامی مواد بالا را باهم ترکیب کرده و اجازه دهید تا به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست سرتان باقی بماند. سپس موهایتان را با آب سرد بشویید.

ماسک مو چای سبز و تخم‌مرغ

برای این منظور به یک عدد سفیده تخم‌مرغ و دو قاشق غذاخوری چای سبز نیاز دارید.

مواد را تا جایی هم بزنید که یک ترکیب خمیری شکل به دست آید. حال باکمک یک شانه، این ترکیب را به ساقه و پوست سر خود بمالید و اجازه دهید تا به مدت 15 الی 20 دقیقه روی سرتان باقی بماند. در نهایت می‌توانید موهایتان را با شامپو بشویید.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز با رادیکال‌های آزاد موجود در پوست کف سر و فولیکول‌های مو مبارزه کرده و مانع از ریزش آن‌ها می‌شوند. بعلاوه، سفیده تخم‌مرغ در تقویت ریشه مو بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: ویتامینه مو چیست؟

ماسک مو روغن نارگیل و دارچین

این ماسک، در رشد مو بسیار موثر است. برای تهیه این ماسک، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با یک قاشق چایخوری دارچین مخلوط کرده و اجازه دهید تا به مدت 30 تا 45 دقیقه روی سرتان باقی بماند. بهتر است طی این مدت، از کلاه دوش استفاده کنید. در نهایت موهایتان را با شامپو و نرم‌کننده بشویید.

ماسک روغن نارگیل و زردچوبه هندی

برای تهیه این ماسک، نیاز است تا 10 یا 12 برگه زردچوبه هندی را به همراه 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل گرم کرده و پس از خنک شدن، به مدت 20 دقیقه روی سرتان قرار دهید. سپس با شامپو، موهایتان را بشویید.

این ماسک علاوه‌بر اینکه از ریزش مو جلوگیری می‌کند، باعث آبرسانی تارهای مو نیز می‌شود.

ماسک موز

این ماسک سرشار از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، روغن‌های طبیعی و پتاسیم است که به عنوان درمانی قوی برای ریزش مو شناخته می‌شود. برای این تهیه ماسک دو دستور عمل وجود دارد.

#دستور اول:

مواد مورد نیاز:

  • موز رسیده دو عدد
  • روغن نارگیل، یک قاشق غذاخوری
  • عسل، یک قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری

دستور تهیه:

همه مواد را به خوبی باهم ترکیب کرده و اجازه دهید تا به مدت 5 تا 10 دقیقه روی موهایتان باقی بماند و سپس سرتان را با آب سرد بشویید.

نکته: اجازه ندهید بیشتر از این مدت روی موهایتان باقی باشد.

ماسک موزماسک موز

#دستور دوم طرز تهیه ماسک مو موز

مواد مورد نیاز:

  • دو عدد موز رسیده و له شده
  • دو قاشق غذاخوری روغن بادام

طرز تهیه:

مواد فوق را با هم ترکیب کرده و آن را روی سرتان قرار دهید. بهتر است از کلاه دوش استفاده کنید تا موهایتان، کاملا با مواد پوشیده شوند. اجازه دهید این ماسک به مدت یکساعت روی سرتان باقی بماند. در نهایت، موهایتان را با آب سرد و شامپو بشویید.

ماسک مو برای مو خوره

ماسک کشک

این ماسک در درمان موخوره، درخشان کردن ساقه و انتهای مو و کاهش آسیب به آن بسیار موثر است. همچنین به عنوان یک ماسک مو تقویت کننده عالی برای موها شناخته می‌شود.

مواد لازم:

  • سرکه سیب: یک قاشق غذاخوری
  • کشک: یک فنجان
  • عسل: یک قاشق غذاخوری

طرز استفاده ماسک مو کشک:

تمامی مواد فوق را با هم ترکیب کرده و به ریشه و ساقه موهایتان بمالید. پس از 15 تا 20 دقیقه، سرتان را با آب سرد بشویید.

ماسک روغن کرچک

یکی از بهترین ماسک‌های موی خانگی برای درمان موخوره، شوره سر و افزایش ضخامت تارهای مو، ماسک روغن کرچک است.

مواد لازم:

  • روغن کرچک: دو قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ: یک عدد

طرز تهیه:

مواد بالا را با هم ترکیب کرده و اجازه دهید تا به مدت یکساعت روی سرتان باقی بماند. سپس موهایتان را با آب سرد به خوبی بشویید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد کراتین مو بدانید

ماسک مو روغن کرچک مناسب برای موخورهماسک مو روغن کرچک مناسب برای موخوره

ماسک مو سس مایونز

یکی از بهترین ماسک‌ها برای موخوره، سس مایونز است. عملکرد این سس در ترمیم موهای آسیب دیده و درمان موخوره واقعا شگرف‌انگیز است.

برای این منظور:

  • موهایتان را شسته و آب آن را با حوله بگیرید.
  • نیم پیمانه سس مایونز به موهایتان بزنید و اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه روی موهایتان باقی بماند و سپس سرتان را با آب سرد و شامپو بشویید.
  • برای گرفتن نتیجه، هفته‌ای دو بار این ماسک را امتحان کنید.

درمان موخوره با آبجو

آبجو، پروتیئن و قند فراونی دارد که برای فولیکول‌های تارهای آسیب‌دیده کمک بزرگی به شمار می‌آید. بعلاوه، آبجو یک کاندیشنر عالی است که علاوه‌بر نرم ودرخشان‌ کردن تارهای مو، باعث پرپشت شدن آن نیز می‌شود.

دستور تهیه:

  • پس از شستن موهای خود با شامپو، مقداری آبجو را به ساقه و انتهای موهایتان اسپری کنید. اجازه دهید آبجو به مدت 2 تا 3 دقیقه روی موهایتان باقی بماند (لازم نیست پس از اسپری آبجو، موهایتان را بشویید).
  • برای گرفتن نتیجه، هفته‌ای یکبار این عمل را تکرار کنید.

ماسک مو خانگی برای تقویت مو

ضعیف شدن تارهای مو به دلیل رنگ کردن، آسیب دیدن و ریزش شدید مو رخ می‌دهد. در ادامه، شماری از ماسک‌های موی خانگی را برمی‌شماریم که در تقویت مو بسیار موثر است.

ماسک رزماری

برای تهیه این ماسک به یک فنجان آب و 2 تا 3 قاشق غذاخوری رزماری خرد شده نیاز دارید. اجازه دهید تا رزماری‌ها چند دقیقه‌ای در آب بجوشند. سپس عبور آب آن از صافی، به آن زمان دهید تا خنک شود. پس از خنک شدن، آن را به ریشه و ساقه موهایتان بزنید. این ماسک، علاوه‌بر اینکه در رشد مو موثر است، باعث تقویت فولیکول‌های تارهای مو شده و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.

ماسک مو روغن نارگیل و عسل

برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و 1 قاشق غذاخوری عسل نیاز دارید. بعد از هم‌زدن این ترکیب، آن را درون یک ماهیتابه گرم کرده و سپس اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه روی سرتان باقی بماند. این ماسک، علاوه‌بر آبرسانی موها، در ترمیم آن‌ها نیز بسیار موثر است.

ماسک تخم‌مرغ، آبلیمو، روغن زیتون و شیر

این ماسک، یکی از بهترین ماسک‌های تقویت موست که نه تنها به رشد آن‌ها کمک می‌کند، بلکه باعث نرم و درخشان‌تر شدن آن‌ها نیز می‌شود.

برای تهیه این ماسک یک عدد تخم‌مرغ را با یک فنجان شیر، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و دو قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کنید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه روی موهایتان قرار بگیرد. سپس با آب سرد و شامپو سرتان را بشویید.

بیشتر بخوانید: کامل‌ترین روتین مراقبت از مو

ماسک تخم‌مرغ، آبلیمو، روغن زیتون و شیر برای تقویت موماسک تخم‌مرغ، آبلیمو، روغن زیتون و شیر برای تقویت مو

ماسک سرکه سیب، عسل و ماست

برای این منظور، به یک فنجان ماست، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز دارید. ترکیب فوق را به مدت 15 دقیقه روی ساقه و ریشه موهایتان قرار داده و در نهایت سرتان را با آب سرد بشویید.

سرکه سیب و اسید لاکتیک، باعث از بین بردن باکتری‌ها، قارچ‌ها و انواع آلودگی‌ها روی تارهای مو و کف سر کمک می‌شود؛ بعلاوه، عسل در رطوبت‌رسانی به فولیکول‌های مو عالی عمل می‌کند.

ماسک مو برای موهای چرب

ماسک سفیده تخم‌مرغ با آبلیمو

سفیده تخم‌مرغ، چربی کف سر را به خوبی کنترل می‌کند. همچنین به دلیل خاصیت اسیدی ویتامین C، باکتری‌ها و قارچ‌ها، از روی کف سر و موهان از بین می‌روند و بدین‌گونه تارهای مو تقویت می‌شوند.

برای تهیه این ماسک، یک عدد سفیده تخم‌مرغ و نصف فنجان آبلیمو تازه را با هم ترکیب کنید و آن را روی ساقه و ریشه موهایتان قرار دهید. سپس کلاه دوش را بپوشید و اجازه دهید این ماسک به مدت 30 تا 45 دقیقه روی سرتان باقی بماند. سپس موهایتان را با شامپو و نرم‌کننده بشویید.

ماسک مو چرب با گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین‌های A، C و بیوتین است که علاوه‌بر بهبود گردش خون در کف سر، PH آن را تنظیم می‌کند و به این‌وسیله،چربی بیش از اندازه پوست سر را کنترل می‌کند.

برای تهیه این ماسک، به یک عدد گوجه‌فرنگی بزرگ و یک قاشق غذاخوری آب نیاز دارید.

دستور تهیه به این صورت است:

آب گوجه‌فرنگی شسته شده را گرفته و سپس آن را با یک قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید. حال پوست سرتان را به مدت 10 دقیقه با آن ماساژ بدهید. سپس، کلاه دوش را بپوشید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه دیگر، روی سرتان باقی بماند. اکنون می‌توانید موهایتان را با آب سرد بشویید.

ماسک توت‌فرنگی و آبلیمو

توت‌فرنگی، نه تنها باعث از بین بردن چربی اضافه پوست سر می‌شود، بلکه به علت آنکه حاوی انواع ویتامین‌ها (مانند ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها) و دیگر مواد مغذی است، باعث درخشندگی و تقویت تارهای مو نیز موثر می‌شود.

برای تهیه این ماسک، اگر موهایتان کوتاه و متوسط است، به یک چهارم فنجان توت‌فرنگی له شده نیاز دارید و اگر موهایتان بلند است، نصف فنجان توت‌فرنگی له شده نیاز دارید. توت‌فرنگی‌ها را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کرده و سپس آن را از صافی عبور دهید.

این ترکیب صاف شده را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی سرتان قرار داده و در نهایت موهایتان را با آب سرد بشویید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع مراقبت از موی اکستنشن شده

ماسک مو توت‌فرنگی و آبلیموماسک مو توت‌فرنگی و آبلیمو

ماسک مو جوش‌شیرین، ماست و لیمو

ماست، خاصیت پروبیوتیک و ضدقارچی دارد، به همین دلیل در پاکسازی عمیق مو و کف سر و حفظ تعادل چربی پوست سر کمک شایانی می‌کند.

جوش‌شیرین، علاوه‌بر اینکه جاذب خوب چربی است، خاصیت قلیایی دارد که در تنظیم PH پوست سر کمک بزرگی می‌کند.

برای تهیه این ماسک مو چرب، یک فنجان ماست را با دو قاشق غذاخوری آبلیمو و یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین ترکیب کرده و سپس خمیر به دست آمده را به مدت 30 تا 40 دقیقه روی سرتان قرار بدهید. در نهایت، می‌توانید موهایتان را با شامپو و نرم‌کننده بشویید.

ماسک موی آناناس و موز

آناناس، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی مانند B1، B6 و C است که باعث تقویت فولیکول‌های مو، کاهش ریزش آن‌ها و تنظیم چربی پوست کف سر می‌شود.

موز نیز بهترین منبع برای تغذیه پوست سر و فولیکول‌های موست.

برای تهیه این ماسک، به 4 تکه مکعبی آناناس خرد شده و یک عدد موز رسیده نیاز دارید. این مواد را تاجایی با هم مخلوط کنید که خمیری یکنواخت به دست بیاید. حال، آن را به مدت 30 دقیقه روی سرتان قرار داده و در نهایت موهایتان را با آب سرد بشویید.

ماسک مو برای موهای خشک و وز

ماسک شکر قهوه‌ای با روغن زیتون

برای تهیه این ماسک، دو قاشق چایخوری شکر قهوه‌ای را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و سپس این ترکیب را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی موهایتان قرار داده و در نهایت آن‌ها را بشویید.

این ماسک، علاوه‌بر آبرسانی کردن تارهای مو، باعث درخشان شدن و نرمی آن‌ها نیز می‌شود.

ماسک عسل، ماست و موز

این ماسک مو، برای موهای وز و خشک بسیار عالی است. 

برای تهیه آن باید یک برش موز را یک قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری ماست ترکیب کرده و به مدت 30 تا 45 دقیقه روی موهایتان قرار دهید.

میزان بالای اسید لاکتیک موجود در این ماسک، تا حد زیادی سبب ترمیم موهای آسیب‌دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تغذیه چه نقشی در سلامت مو دارد؟

ماسک عسل، ماست و موز مخصوص موهای وز و خشکماسک عسل، ماست و موز مخصوص موهای وز و خشک

ماسک آووکادو، عسل، تخم‌مرغ و روغن نارگیل

یک عدد آووکادو خرد شده را با دو عدد تخم‌مرغ، یک قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل با هم ترکیب کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی موهایتان قرار دهید. سپس با شامپو و نرم‌کننده سرتان را بشویید.

این ماسک، به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین‌های بسیار، در ترمیم موهای آسیب‌دیده و کم‌تر شدن وزی و خشکی آن‌ها بسیار موثر است.

در آخر: چه ماسک مویی خوبه؟

اگر قصد خرید ماسک مو دارید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ماسکی تهیه کنید که متناسب با موهای شما باشد. مثلا ماسک‎های موی رنگ شده و آسیب دیده با ماسک مخصوص موهای چرب، فر و خشک متفاوت است.
  • قصد خرید چه ماسکی دارید؟ آیا به ماسکی نیاز دارید که به آبکشی احتیاج ندارد یا به دنبال ماسکی هستید که باید در انتهای شست‌وشوی موها در حمام استفاده شود؟
  • اجزای تشکیل‌دهنده ماسکی که قصد خریدش را دارید، به دقت بررسی کنید. برای مثال، ویتامین B5 در تقویت مو بسیار موثر است یا ویتامین E در رشد و احیا تارهای مو تاثیرگذار است.
  • ظرف ماسک را در نظر بگیرید. ماسک‌ها به صورت تیوپی، کاسه‌ای و پمپی در بازار موجودند. پیشنهاد ما این است که سعی کنید ماسک‌های تیوپی یا پمپی را برای حمام استفاده کنید.
  • حتما از مشاوران و متخصصان پوست و مو در انتخاب یک ماسک عالی کمک بگیرید.
  • به مواردی نظیر تاریخ تولید، تاریخ انقضا و برند ماسک توجه کنید. همچنین سعی کنید آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

پرسش‌های متداول

آیا ماسک‎های مو باعث ریزش مو می‌شوند؟

خیر، ماسک‌ها محصولات مراقبتی‌ از مویند و به حفظ سلامت و تقویت آن کمک می‌کنند.

آیا می‌توان به صورت روزانه از ماسک‌های مو استفاده کرد؟

بهتر است ماسک‌ها هفته‌ای یک، دو تا نهایت سه بار (برحسب شرایط مو) استفاده شوند.

تفاوت ماسک مو و نرم‌کننده در چیست؟

نرم‌کننده‌ها باعث نرمی و صافی رشته‌های مو می‌شوند و حالت‌دهی‌شان را آسان‌تر می‌کنند. درحالیکه ماسک‌های مو به عمق مو نفوذ کرده و در نتیجه موجب آبرسانی، ترمیم و تقویت تارهای مو می‌شوند.

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری

در دانشگاه فیزیک خوندم و اون را تا ارشد ادامه دادم. علاقه من به نویسندگی از اونجایی کلیک خورد که شروع کردم به نوشتن اولین مقاله‌ام در دانشگاه. سرچ کردن در گوگل، یادگیری و به روز بودن اطلاعات، نه تنها بخشی از کاریه که انجام می‌دم، بلکه تبدیل شده به یک سرگرمی بی‌نظیر؛ طوری‌که خیلی وقت‌ها متوجه گذر زمان نمی‌شم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی