آشنایی با روش‌های تراپی مو

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری
02:21، 1401/02/20
آشنایی با روش‌های تراپی مو
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

آشنایی با روش‌های تراپی مو


اگر موهایتان خشک و وز شده، موخوره گرفته و یا به شدت می‌ریزد، یعنی آنکه شرایط موهایتان خوب نیست و باید به فکر چاره باشید.

در این مقاله از مجله آدینا قصد داریم تا توضیح دهیم تراپی مو یعنی چه و انواع آن کدام است. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری کامل درباره کراتین مو و آشنایی با کراتین تراپی، پروتئین تراپی، و کلاژن تراپی می توانید در دوره کراتینه مو آدینا شرکت کنید.

تراپی مو چیست؟

وقتی موها با کمبود ویتامین، پروتئین، رطوبت، کراتین و انواع مواد معدنی روبه‌رو می‌شوند، یعنی حالشان خوب نیست و نیاز به درمان دارند. اینجاست که تکنیک‌های روز و دستگاه‌های مدرن به کمک موهای آسیب‌دیده می‌شتابند تا هرچه سریع‌تر آن‌ها را احیا و ترمیم کنند. به این روش‌ها و تکنیک‌ها تراپی مو گفته می‌شود که در  هر فرد، بسته به نوع و میزان آسیب مو، متفاوت است. 

به عبارت دیگر، به همه روش‌های درمانی ویتامینه و پروتئینه مو که روی ساقه مو اعمال می‌شود، Hair therapy گفته می‌شود؛ ولی روش انجام آن، در هر فرد با فرد دیگر فرق دارد.

بهترین روش درمانی مو چیست؟

در ادامه با انواع مختلف این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

پروتئین تراپی مو

موهای زبر و بدحالت، با کمبود شدید پروتئین روبه‌رویند. پروتئین، از مهم‌ترین موادی است که در سلامت موها نقش بسزایی دارد. گفتنی است کلاژن مورد نیاز موها نیز از طریق پروتئین تامین می‌شود. پرواضح است مویی که با کمبود پروتئین روبه‌رو باشد، ساقه‌ای زبر، خشن و زمختی دارد. بهترین روش احیای چنین موهایی، پروتئین تراپی است.

برای انجام این روش، محصولات حاوی پروتئین را روی ساقه مو می‌مالند. اگر آسیب اندک باشد، می‌توان از درمان‌های خانگی یا انواع ماسک موی پروتئینه استفاده کرد. ولی اگر آسیب جدی باشد، درمان‌های خانگی جوابگو نخواهد بود. اینجاست که باید پروتئین هیدرولیز شده را به کوتیکول مو اتصال داد تا با اعمال یک لایه محافظ روی ساقه مو، لایه‌های کوتیکول را تقویت کرده و تخلخلشان را از بین برد.

پروتئین تراپی مو چیست؟پروتئین تراپی مو چیست؟

پلکس تراپی مو چیست؟

در اولاپلکس تراپی یا همان پلکس تراپی، پیوندهای آسیب‌دیده دی‌سولفید مو به صورت دائم ترمیم و بازسازی می‌شود. گفتنی است این پیوندها براثر براشینگ، ریباندینگ، دکلره، رنگ و غیره شکسته می‌شوند. این شیوه برای همه افراد با هر نوع جنس مویی مناسب است؛ ولی اگر قصد دارید دوباره موهایتان را رنگ کنید، بهتر است فکر آن را از سرتان بیرون کنید.

گفتنی است پلکس تراپی جدیدترین فناوری پیشرفته نانو در کار با مواد شیمیایی با فرمول منحصربه‌فرد برای محافظت از پیوندهای مو و استحکام بافت موست.

برای پلکس تراپی بهتر است به سالن‌های تخصصی احیا مو مراجعه کنید؛ زیرا این کاری نیست که هر شخص بتواند در خانه آن را انجام بدهد. معمولا برای تاثیر بیشتر درمان، از دستگاه‌های نانو-استیم و ماکرومیست استفاده می‌کنند.

برای گرفتن نتیجه از پلکس تراپی مو، احتمالا به 3 یا 4 جلسه (هفته‌ای یک مرتبه) نیاز دارید.

در پلکس تراپی، مواد مغذی همچون کراتین، روغن آرگان، امگا 3، امگا 6، امگا 9، فیتوستنین، اسکلونی و غیره به ساقه مو تزریق می‌شود.

از اولاپلکس در سه حالت استفاده می‌شود:

  • رنگ مو
  • دکلره مو
  • اولاپلکس تراپی (قوی‌ترین درمان برای موهای کاملا دمیج و آسیب‌دیده)

بیشتر بخوانید: 7 نکته برای مراقبت از موهای بلند

هیدروژن تراپی مو چیست؟

اگر موهایتان شفافیت و درخشندگی خود را از دست داده، یعنی آنکه هیدروژن موجود در آن به شدت کم شده است. موهایی که با کمبود هیدروژن روبه‌رویند، ظاهری مات و کدر داشته و به شدت می‌ریزند.

در هیدروژن تراپی از دستگاه نانو-استیم استفاده می‌شود. این دستگاه، مولکول‌های تکی آب را تحت فشار 3.3 اتمسفر به قطر 26 نانومتر تبدیل می‌کند. بدین‌ترتیب، باکمک گرمای بخار و آنیون‌سازی، مواد مغذی و هیدروژن، به عمق مو وارد می‌شود. نتیجه اینکار، استحکام و تقویت بافت موست.

تعداد جلسات مورد نیاز در هیدروژن تراپی، معمولا 5 جلسه است که حدود 35 روز طول می‌کشد.

هیدروژن تراپی مو چیست؟هیدروژن تراپی مو چیست؟

در هیدروژن تراپی، انواع مواد آبرسان، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی به ریشه و ساقه مو تزریق می‌شود و بدین‌ترتیب، موجب احیا و استحکام کوتیکول‌های مو می‌شوند. همچنین تزریق مواد مغذی به پوست سر، باعث بهبود کیفیت گردش خون در آن می‌شود، در نتیجه شوره سر و ریزش مو به شکل موثری درمان می‌شود.

فواید هیدروژن تراپی موی سر:

  • نفوذ ذرات نانو آب به عمق مو
  • بهبود کیفیت گردش خون در پوست سر
  • بخاردهی و اکسیژن بالا

اوزون تراپی مو چیست؟

در این روش از دستگاه مخصوصی استفاده می‌شود که اکسیژن هوا (O2) را به اوزون (O3) تبدیل می‌کند. اوزون تراپی برای درمان‌های انواع مشکلات مو و پوست سر مانند ریزش مو، احیا و ترمیم موهای آسیب‌دیده، شوره سر و غیره استفاده می‌شود.

باید بدانید که فولیکول‌های مو در اثر افزایش سن، بیماری‌ها و عفونت‌ها، عوامل ژنتیکی، آلودگی‌های محیطی، رژیم‌های غذایی ناسالم، استرس و سبک زندگی ناسالم، روتین اشتباه مراقبت از مو، عدم تعادل هورومونی و بسیاری موارد دیگر دچار آسیب شده و قوامشان را از دست می‌دهند.

گفتنی است اوزون از سه اتم اکسیژن (O3) تشکیل شده  است. اتم‌های اکسیژن خاصیت اکسیداسیونی بسیار بالایی دارند و اگر روی پوست سر قرار گیرند، باعث تولید پروتئین مخصوصی با نام «پپتون» روی هریک از ساقه موها می‌شوند. نقش پپتون روی ساقه موها، درست همانند نقش اوزون در محافظت از کره زمین است، پپتون از ریزش مو و وارد شدن آسیب به آن جلوگیری می‌کند.

اتم‌های اکسیژن اووزن در اوزون تراپی وارد عمق ریشه و ساقه مو شده و در مسیر خود با حدود 80 تا 85 درصد عناصر تشکیل‌دهنده مو ترکیب می‌شوند. نتیجه این عمل، از بین رفتن کامل میکروب‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انواع آلودگی از روی پوست سر و موهاست. به این‌ترتیب، پوست سر و موها به طور کامل استریلیزه می‌شوند.

کربوکسی تراپی مو چیست؟

یکی دیگر از روش‌های بدون جراحی و غیرتهاجمی برای حل مشکلات مربوط به پوست کف سر و مو، کربوکسی تراپی است. در این روش، گاز دی‌اکسید کربن به عمق پوست سر تزریق می‌شود. نتیجه این فرایند، رویش مجدد موها و بهبود سنتز پروتئین و کلاژن در اطراف فولیکول موهاست.

سوال: عملکرد کربوکسی تراپی برای مو چگونه است؟

پاسخ: همانطور که می‌دانیم گلبول‌های قرمز، اکسیژن خون را از طریق ریه‌ها به اندام‌های بدن منتقل می‌کنند و دی‌اکسید کربن تولید شده در آن‌ها را به ریه انتقال  می‌دهند تا به واسطه عمل بازدم، از بدن خارج شود.

در روش کربوکسی تراپی، به پوست سر دی‌اکسید کربن تزریق می‌شود، این امر باعث می‌شود تا گلبول‌های قرمز به این ناحیه سرازیر شوند تا بتوانند دی‌اکسید کربن موجود در این ناحیه را از بدن خارج کنند. همین امر، باعث افزایش گردش خون در ناحیه و رساندن مواد مغذی بیشتر به ریشه مو و در نتیجه برطرف شدن مشکلات پوست و موی سر از جمله ریزش مو می‌شود.

پرسش: مزایای کربوکسی تراپی مو چیست؟

پاسخ:

  • هزینه مناسب
  • بدون درد
  • بدون عارضه جانبی
  • نتایج بسیار مطلوب
  • سازگار با دیگر شیوه‌های درمانی
  • بدون نیاز به جراحی

پرسش: کربوکسی تراپی مناسب چه افرادی است؟

پاسخ: معمولا مناسب افرادی است که به طور ژنتیکی، درجات متفاوتی از ریزش مو را تجربه می‌کنند. نتایج حاصل از این روش، بسیار سریع است.

بیشتر بخوانید: ریزش طبیعی مو در روز چقدر است؟ (همراه با روش های درمان)

کربوکسی تراپی موکربوکسی تراپی مو

کلاژن تراپی مو چیست؟

کلاژن، نوعی پروتئین طبیعی موست که باعث شادابی و نشاط در موها می‌شود.

در این روش، به دستگاه خاصی نیاز نیست و تنها به یک شامپو حاوی کلاژن غنی شده نیازمندیم. این روش را می‌توان هم در خانه و هم در سالن‌های زیبایی انجام داد.

گفتنی است کلاژن تراپی، نه تنها برای درمان ریزش مو، جلوگیری از موخوره و شکست مو موثر است، بلکه تا حدی از سفید شدن موها نیز جلوگیری می‌کند.

پرسش: فواید کلاژن تراپی مو چیست؟

پاسخ:

  • درمان ریزش مو
  • جلوگیری از مو خوره و شکست مو
  • جلوگیری از سفید شدن موها
  • برطرف کردن کم‌پشتی مو
  • حل ریزش مو
  • فاقد فرمالدهید
  • مناسب برای همه سنین
  • اثرگذاری کوتاه و بلندمدت

پرسش: معایب کلاژن تراپی موی سر چیست؟

پاسخ:

  • هر دو تا 4 ماه یکبار باید تمدید شود زیرا ماندگاری آن بیش از این مقدار نیست.
  • هزینه‌بر است.
  • گرچه کاملا بی‌خطر است، ولی ممکن است در برخی افراد باعث حساسیت شود.
  • تا 4 روز پس از کلاژن تراپی، اجازه ندارید موهایتان را بشویید.

تریپل تراپی مو

خانم‌های زیادی در سراسر دنیا از الگوی ریزش موی زنانه (FPHL) در رنج و عذا‌بند. برای درمان این مشکل، از چندین روش درمانی به طور همزمان استفاده می‌شود؛ زیرا تنها تکیه بر یک روش درمانی، جوابگو نیست.

ترپیل درمانی، یکی از جدیدترین و موثرترین راهکارهای مبارزه با ریزش موست که در آن از سه روش به طور همزمان برای مبارزه با FPHL استفاده می‌شود:

  • فرمول 82M: استفاده از داروی تجویزی موضعی که از مینوکسیدیل (minoxidil) 5%، رتین-آ (Retin-A) و استروئید تشکیل شده است. Retin-A باعث جذب بهتر عناصر مغذی می‌شود.
  • ویتامین‌ها: تجویز قرص‌های حاوی مواد مغذی موثر برای رشد مو؛ مانند: ویتامین‌های خانواده B، فلوت، زینک، بیوتین و ال‌سیستین.
  • تراپی لیزر سطح پایین (Low-level Laser Therapy-LLLT): این روش، یک روش درمانی (بدون نیاز به جراحی) مورد تایید FDA است که در طی آن از امواج مادون قرمز برای تحریک بهبود زخم، میتوکندری DNA و ترشح سیتوکین استفاده می‌شود. LLLT در افزایش تعداد تارهای مو و ضخامت آن‌ها بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: شامپو رنگساژ چیست و چه کاربردی دارد؟

تریپل تراپی موتریپل تراپی مو

تراپی پلاس مو چیست؟

معمولا در تراپی پلاس مو از گیاهان دارویی و مواد طبیعی استفاده می‌کنند که به طور ویژه با ترکیبات بیوسینتیک ترکیب شده است. از این روش، برای جلوگیری از ریزش مو و کمک به مقاومت و رشد موها استفاده می‌شود.

تراپی موی فر

موهای فر، گرچه زیبایی بی‌نظیری دارند ولی به همان‌اندازه، به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارند. در ادامه با روش‌های مراقبت از موی فر آشنا می‌شویم. به یاد داشته باشید بهترین تراپی برای موی فر، مراقبت صحیح از آن‌هاست.

  • عدم استفاده از شامپوهای قوی شیمیایی و چنگ زدن آن‌ها در حمام
  • خشک کردن موها با حوله‌های سنگین و الیاف‌های مصنوعی
  • عدم خوابیدن با موهای چرب
  • عدم بافتن موهای فر تا جای ممکن
  • عدم سفت بستن موهای فر
  • استفاده از محصولات مرتبط با موهای فر
  • استفاده از سری دیسپانسر روی سشوار برای خشک کردن و حالت دادن موها
  • استفاده از ماسک مو و نرم‌کننده‌های مناسب

تراپی موی فرتراپی موی فر

در آخر: چطور موهایی سالم داشته باشیم؟

کوتاه کردن مرتب موها: بسیاری به غلط فکر می‌کنند که کوتاه کردن موها باعث جلوگیری از رشد سریع آن‌ها می‌شود. ولی متخصصان پوست و مو اکیدا توصیه می‌کند بهترین تراپی مو برای جلوگیری از دوشاخه شدن آن‌ها، کوتاهی مرتبشان است؛ زیرا موهای دوشاخه‌ شده قادر به رشد نیستند.

طبیعی جلوه کنید: سعی کنید برای فرم‌دهی موهایتان از سشوار یا اتو مو استفاده کنید و برخی روزها، آن‌ها را باز بگذارید. تاجایی‌که برایتان مقدوراست، از بستن غیر ضروری‌شان خودداری کنید.

به پوست سرتان اهمیت بدهید: بسیاری افراد به دلیل خشکی پوست سر دچار خارش می‌شوند. بنابراین از شامپوهای ضدشوره یا ضدخارش موجود در داروخانه‌ها استفاده می‌کنند. اکیدا توصیه می‌کنیم که خارش شدید پوست کف سر را جدی بگیرید؛ زیرا در آینده‌ای نه چندان دور، شما را دچار مشکلات زیادی می‌کند.

پیروی از رژیم غذایی سالم: یکی از بهترین و ایمن‌ترین تراپی برای مو و تقویت آن‌ها، پیروی از رژیم‌های غذایی سالم است. غذای مصرفی شما باید دارای میزان زیاد پروتئین و مواد مغذی باشد تا علاوه‌بر اندام‌های ضروری بدن، بافت‌های غیرضروری مانند مو نیز از آن بهره‌مند شوند. غذاهای سرشار از ویتامین E و ویتامین C را در دستور کارتان قرار دهید؛ زیرا این ویتامین‌ها مهم‌ترین عناصر تولید کلاژن در پوست و مو هستند.

دوری از ابزارهای گرم‌کننده مو: پس از دوش گرفتن، از خشک کردن موهایتان با سشوار درحالیکه روی دور تند و گرم قرار داده‌اید، خودداری کنید. برای حفظ سلامت موهایتان، سشوار را روی سرعت پایین و باد خنک قرار بدهید.

استفاده هفتگی از نرم‌کننده و ماسک مو: از بهترین تراپی موی سر، استفاده از ماسک‌های مو (طبیعی و مصنوعی) است. ماسک‌ها با افزایش هیدارسیون مو، باعث احیا و سالم نگاه داشتن آن‌ها می‌شوند. دقت کنید ماسک مو باید با توجه به جنس مو انتخاب شود.

استفاده از کلاه: نور خورشید باعث خشکی موها می‌شود، به همین منظور، بدون کلاه زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.

عدم استفاده از آب داغ هنگام دوش گرفتن: آب داغ باعث از بین رفتن رنگ موها و خشکی پوست سر و مو می‌شود. همیشه با آب ولرم دوش بگیرید.

بیشتر بخوانید: مردانساژ چیست و چه نقشی در رنگ پذیری موهای شما دارد؟

عدم بازی کردن با موها: همیشه به دنبال راهکارهایی باشید تا از فشار روی موهایتان بکاهد. پیشنهاد ما این است برای بستن موها، از ابزاری غیر از کش مو استفاده کنید. همچنین از پیچاندن و بازی کردن با انتهای مو جدا خودداری کنید؛ زیرا برای سلامت موها به شدت مضر است.

پرهیز از شانه زدن بسیار: هنگام شانه زدن، موها کشیده شده و قسمت‌های ضعیف‌تر شکسته می‌شوند. همچنین برای شانه کردن موهایتان، از شانه‌های مناسب و ترجیحا پلاستیکی استفاده کنید.

استفاده از محصولات مناسب برای موهایتان: همیشه محصولات مو را با توجه به فصل سال انتخاب کنید. برای مثال، در زمستان‌ها، بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که آبرسان و مرطوب‌کننده باشد و برای فصل‌های گرم سال، از محصولاتی استفاده کنید که رطوبت موهایتان را نگیرد.

استفاده از روبالش ابریشمی: در روبالش‌های ابریشمی اصطکاک بین موها و پارچه، به حداقل میزان خود می‌رسد. بدین‌ترتیب، کوتیکول‌های مو کمتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

استفاده از مواد و روغن‌های طبیعی: یکی دیگر از بهترین تراپی مو، استفاده از مواد طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان، آلوئه‌ورا و غیره در کنار محصولات متناسب برای تقویت و درخشش موهاست.

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری

در دانشگاه فیزیک خوندم و اون را تا ارشد ادامه دادم. علاقه من به نویسندگی از اونجایی کلیک خورد که شروع کردم به نوشتن اولین مقاله‌ام در دانشگاه. سرچ کردن در گوگل، یادگیری و به روز بودن اطلاعات، نه تنها بخشی از کاریه که انجام می‌دم، بلکه تبدیل شده به یک سرگرمی بی‌نظیر؛ طوری‌که خیلی وقت‌ها متوجه گذر زمان نمی‌شم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی