اکسیدان چیست و چه اکسیدانی مناسب موی شماست؟

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا
11:25، 1401/03/25
اکسیدان چیست و چه اکسیدانی مناسب موی شماست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

اکسیدان چیست و چه اکسیدانی مناسب موی شماست؟


اکسیدان چیست و چه اکسیدانی مناسب موی شماست؟

رنگ کردن موها همیشه یکی از بهترین گزینه‌ها برای ایجاد تنوع و داشتن حس شادابی بیشتر است. همه ما حداقل یک بار سعی کرده‌ایم خودمان موهامان را رنگ کنیم و اکثرا هم نتیجه مطلوبی به دست نیاورده‌ایم. یا رنگ مو آنقدر که انتظار داشته‌ایم روشن نشده است، یا نتیجه کار موهایی با رنگ تند مایل به قرمز از کار درآمده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاقات استفاده نادرست از اکسیدان است که در واقع رنگ مو را فعال می‌کند. اگر در انتخاب درصد یا میزان لازم اشتباه کنید قطعا نتیجه نهایی آنچه انتظار داشتید از آب در نخواهد آمد. پس پیش از آنکه یک بار دیگر شانس خود را امتحان کنید با ما همراه باشید تا بیشتر درباره اکسیدان و اهمیت و کاربرد آن در رنگ کردن مو بدانیم. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری انواع هایلایت و دکلره مو به صورت عملی می توانید در دوره رنگ آدینا شرکت کنید.

اکسیدان چیست؟

در انتخاب درصد و میزان اکسیدان رنگ مو دقت کنید.

در انتخاب درصد و میزان اکسیدان رنگ مو دقت کنید.

اکسیدان مو به انگلیسی Hair Oxidant ‌نامیده می‌شود. این ماده درواقع کاتالیزوری مناسب برای فعل و انفعالی است که باعث می‌شود رنگ موی شما تغییر کند. مواد تشکیل دهنده آن شامل هیدروژن پراکسی، ستیل الکل، آب و ستثاریل الکل می‌باشد. اگر درصد و میزان اکسیدان رنگ مو را به درستی انتخاب کنید نه تنها موهاتان به رنگ دلخواه درمی‌آید بلکه آسیب هم نخواهد دید. اما اگر بخواهید موهاتان را بدون استفاده از این محصول آرایشی رنگ کنید، باید بدانید که تغییر چندانی در رنگ موها به وجود نخواهد آمد.

اکسیدان چه کاربردهایی دارد؟

همان طور که پیش‌تر گفته شد، اکسیدان فعال کننده رنگ مو است. این ماده باعث می‌شود لایه کوتیکول مو کنار برود تا رنگ بتواند به داخل رنگدانه‌های مو نفوذ کند. این محصول در انواع کرمی و مایع به بازار عرضه می‌شوند. استفاده و کنترل نوع کرمی آن راحت‌تر است و کار کردن با آن برای افراد مبتدی ساده‌تر خواهد بود.

 اما نوع مایع آن به خوبی با رنگ مخلوط شده، به رنگ شما حجم می‌دهد و همین امر باعث می‌شود بتوانید به سادگی تمام موهاتان را با رنگ بپوشانید. فرقی ندارد شما از نوع مایع استفاده می‌کنید یا کرمی، در هر حال این ماده باعث می‌شود رنگ از روی سر شما چکه نکند و کاملا یک دست دیده شود. البته نباید فراموش کنیم که ماندگاری رنگ هم به این ترتیب بالاتر می‌رود.

بیشتر بخوانید: انواع هایلایت برای موهای مشکی

انواع اکسیدان و درصدهای آن

اکسیدان 12 مخصوص برای دکلره است.

اکسیدان 12 مخصوص برای دکلره است.

علاوه بر نوع کرمی و مایع، این محصول درصدهای مختلفی هم دارد که کارکرد و میزان تاثیر آن‌ها با هم متفاوت است.

اکسیدان 3 درصد یا شماره 5/0 این اکسیدان برای رنگ تیره کاربرد دارد و ضعیف‌ترین نوع موجود در بازار است که از آن برای رنگ‌های موقت، رنگ‌هایی که نمی‌خواهید به مرور تغییر کنند، برای دوام بیشتر رنگ موهای دکلره شده، دوام بیشتر رنگساژ و مش و جلوگیری از تغییر رنگ زمینه مو استفاده می‌شود. 

اکسیدان برای موی سفید 6 درصد یا شماره 1 است. همچنین در دکلره‌های ضعیف، تکنیک‌های دکوپاژ، آمبره، سابره و رسوب رنگ به ساقه مو کاربرد دارد. این درصد محبوب‌ترین نوع برای استفاده در رنگ ابرو است. این گزینه برای کسانی که علاقه‌ای به رنگ خیلی روشن ندارند، کسانی که موهای چند رنگ دارند و می‌خواهند به رنگی یکنواخت برسند و موهای دکلره شده بهترین انتخاب است. اگر می‌خواهید موهاتان در مش فویل نسوزد بهترین انتخاب برای شما همین گزینه خواهد بود.

اکسیدان 9 درصد یا شماره 2 قوی‌ترین درصدی است که افراد غیر حرفه‌ای هم می‌توانند از آن استفاده کنند. این درصد محبوب‌ترین نوع برای رنگ‌های با پایه متوسط تا بلوند و دکلره است. از این درصد برای شامپو شیمیایی هم استفاده می‌شود.

اکسیدان 12 درصد مخصوص حرفه‌ای‌ها است. این اکسیدان برای دکلره استفاده می‌شود. درصد بالای آب اکسیژنه آن باعث می‌شود موها به سرعت صدمه ببینند. از این جهت بهتر است در منزل از آن‌ استفاده نکنید. این درصد به دلیل سرعتی که در بازکردن رنگ مو دارد در بین آرایشگرها بسیار محبوب است و از آن برای انواع رنگ‌های پلاتین و دکلره قوی استفاده می‌کنند. اگر لازم بود این درصد را بکار ببرید بهتر است اولاپلکس را هم فراموش نکنید. ریختن چند قطره روغن آرگان در مخلوط رنگ هم روش خوبی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موها است.

نسبت رنگ مو و اکسیدان

برای رنگساژ به نسبت سه برابر اکسیدان نیاز خواهید داشت

برای رنگساژ به نسبت سه برابر اکسیدان نیاز خواهید داشت

همیشه باید به نسبت رنگ به اکسیدان دقت کنید، چون این مقدار تاثیر مستقیم در سلامت مو و کبفیت نهایی رنگ شما خواهد داشت. معمولا به ازای هر صد میلیلیتر رنگ به صد و پنجاه میلیلیتر اکسیدان نیاز دارید. البته نسبت و مقدار اکسیدان در رنگ مو در تمام تکنیک‌های رنگ کردن مو یکسان نیست. مثلا برای رنگساژ به نسبت سه برابر اکسیدان نیاز خواهید داشت. مصرف کمتر این محصول باعث تیره شدن مو خواهد شد، اگر بیش از حد نیاز ترکیب کنید مو کمی روشن‌تر از پایه اصلی درخواهد آمد. بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن موها همیشه اندازه استاندارد را رعایت کنید و برای تیره‌تر یا روشن‌تر کردن از رنگ‌هایی با پایه مناسب‌تر استفاده کنید.

اصول استفاده از اکسیدان برای ابرو

برای رنگ کردن ابروها در ابتدا بهتر است رنگ مناسب ابرو را تهیه کنید. درصد اکسیدان برای رنگ ابرو به عواملی چون جنس و ضخامت ابروهای شما و رنگی که انتخاب می‌کنید دارد. اگر موی ابروهای شما نازک و روشن هستند برای داشتن ابروهای تیره‌تر از گزینه 3 درصد و برای رنگ‌های روشن‌تر از 6 درصد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سامبره مو چیست و چطور انجام می شود؟

بهترین درصد برای رنگ کردن ابروهای تیره کدام است؟

بهترین درصد برای رنگ کردن ابروهای تیره کدام است؟

 اگر ابروهای شما تیره هستند و تارهای به نسب ضخیمی دارند 9 درصد بهتر گزینه برای روشن‌تر کردن ابروهای شما است. به یاد داشته باشید استفاده از نمونه 12 درصد برای رنگ ابروها ممنوع است. دقت کنید به کاربردن باقی مانده رنگ مو برای ابرو اصلا توصیه نمی‌شود و بهتر است پیش از رنگ کردن مطمئن شوید که پوست صورتتان به رنگ حساسیت نشان نمی‌دهد.

عوارض استفاده از اکسیدان درصد بالا

البته مقاومت کردن در برابر وسوسه داشتن موهایی که تا حد امکان سفید باشد گاهی کار بسیار مشکلی است. اما باید همیشه این نکته را هم در نظر بگیریم که شرط اصلی زیبایی موها سالم بودن آن‌ها است.

شما می‌توانید موهای کاملا تیره را با دو یا سه بار دکلره کردن به پایه سفید برسانید، اما در این شرایط کوتیکول مو به شکل برگشت ناپذیری باز خواهد شد و ظاهری خشک، شکننده و در عین حال ضخیم پیدا خواهد کرد. حتی روشن کردن مو با اکسیدان خالی هم کار چندان سختی نیست اما اگر در این فرآیند از انواع درصد بالا و به روشی غلط استفاده کنید نتیجه آن موهایی سوخته و نارنجی رنگ خواهد بود.

این نکته را هم بخاطر داشته باشید که درصد 12 فقط برای دکلره مناسب است و نباید موها را با آن رنگ کنید. استفاده از این نمونه نیاز به مهارت، سرعت عمل و وسایل حرفه‌ای دارد. پیش و در حین استفاده از آن باید مرتب کشسانی موها را چک کنید. بهتر است ریسک استفاده از آن در خانه و به دست افراد غیر حرفه‌ای را هرگز نپذیرید.

نکاتی برای انتخاب و خرید اکسیدان

پیش از خرید اکسیدان بهتر است برخی موارد را درنظر داشته باشید. پیش از این اشاره کردیم که هر درصد از این محصول آرایشی برای طیف و سبک خاصی از رنگ مناسب است. حال بد نیست بدانید جنس و ضخامت موی شما هم تاثیر بسزایی در این انتخاب دارد.

موهای نازک به راحتی رنگ می‌گیرند. معمولا نتیجه نهایی رنگ روی این موها یک درجه تیره‌تر یا یک درجه روشن‌تر از آب درخواهد آمد پس بهتر است موقع انتخاب رنگ به این موضوع دقت کنید. چنین موهایی را می‌توانید به سادگی به کمک اکسیدان‌هایی با ولوم پایین رنگ کنید.

موهایی که ضخامت طبیعی دارند نسبت به همه چیز واکنش طبیعی و در حد انتظار نشان می‌دهند پس برای رنگ کردن آن‌ها می‌توانید از مقدار و درصد اکسیدان توصیه شده توسط شرکت سازنده رنگ استفاده کنید.

معمولا تیره یا روشن کردن موهای ضخیم کار سختی است. حتی رنگ‌های تیره هم روی موهای ضخیم ممکن است به پایه نرسند و یک درجه روشن‌تر از حد مورد نظر دیده شوند. بنابراین باید برای رنگ کردن چنین موهایی از اکسیدانی با درصد بالاتر و حجمی بیشتر از معمول استفاده کنید.

اینکه ریشه مو معمولی و انتهای مو خشک و شکننده باشد، اتفاقی بسیار شایع است. به چنین موی، موی متخلخل می‌گویند. اگر بخواهید موی متخلخل را روشن کنید باید اکسیدانی با ولوم پایین‌تر انتخاب کنید، یا رنگ را برای زمان کوتاه‌تری روی موها قرار دهید. اما برای تیره کردن آن باید از درصدهای بالاتر استفاده کنید. بهتر است انتهای این موها را طی پانزده دقیقه آخر به رنگ آغشته کنید. اگر میزان آسیب دیدگی موهاتان زیاد است بهتر است از رنگ و اکسیدان بدون آمونیاک استفاده کنید.

دقت داشته باشید بهتر است رنگ و اکسیدان را از برندی مشابه تهیه کنید. خرید این قبیل محصولات از فروشگاه‌های معتبر بهترین گزینه رو به روی شما است. قیمت اکسیدان اصولا چندان زیاد نیست ولی دقت در خرید نوع و درصد درست آن نقشی اساسی در زیبایی موهای شما خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: رنگ موی مناسب شما چیست؟

کلام آخر

رنگ کردن مو شاید کار چندان پیچیده‌ای بنظر نیاید اما قطعا نیاز به دقت، نکته سنجی و تجربه دارد. انتخاب درست یا غلط اکسیدان می‌تواند مرز بین سلامتی و خوشرنگ بودن موهای شما و اصطلاحا سوختن و بدرنگ شدن آن را تعیین کند پس پیش از خرید و استفاده خوب درباره‌اش مطالعه و فکر کنید. با آموزشگاه آرایشگری آدینا به رسیدن فکر کن!

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی