علت ریزش ابرو چیست؟ (+روش های درمان آن)

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا
13:18، 1401/03/20
علت ریزش ابرو چیست؟ (+روش های درمان آن)
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

علت ریزش ابرو چیست؟ (+روش های درمان آن)


احساس می‌کنید ابروهایتان کم‌پشت یا دچار ریزش شده است؟ دنبال راه‌حلی برای بهبود وضعیت ابروهایتان هستید؟ توصیه می‌کنیم که این مقاله را از دست ندهید. ما در این مقاله از بلاگ آدینا با شما از راهکارهای توقف یا درمان ریزش ابرو صحبت کرده‌ایم. با ما همراه باشید. همچنین برای آموزش و یادگیری حرفه ای طراحی و اجرای میکروبلیدینگ ابرو می توانید در دوره میکروبلیدینگ ابرو آدینا شرکت کنید.

شناخت عوامل ریزش ابرو

ابرو درست مانند موی سر، گاهی دچار ریزش می‌شود یا ممکن است برای مقاطعی کاهش رشد را تجربه کند. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و شما متوجه شوید که بخش‌هایی از ابرو یا تمام آن، به‌صورت محسوسی کم‌پشت شده است.

ریزش ابرو می‌تواند تاثیر زیادی بر ظاهر داشته باشد و شما را درگیر درمان‌های طولانی و ناتمام کند. خبر خوب اینکه ریزش ابرو در اکثر مواقع کاملا قابل درمان است. اما تشخیص علت ریزش ابرو مسئله اساسی‌تری است که کل پروسه درمان ریزش موی ابرو را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

طیف وسیعی از عوامل در کاهش رشد موی ابرو دخیل هستند. ممکن این دلایل به سادگی استفاده از لوازم آرایشی نامناسب و حساسیت پوستی و یا ناشی از مشکلات جدی‌تری مانند عفونت‌های پوستی یا مشکلات هورمونی باشند.

بهتر است برای تشخیص نهایی علت ریزش ابرو حتما با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید. به‌این ترتیب خواهید توانست با کمک پزشک به بهترین درمان برسید. لیست زیر، بخشی از متداول‌ترین علل این مشکل است.

عوامل ریزش ابرو

عوامل ریزش ابرو

استفاده از دارو و شیمی درمانی

شیمی‌درمانی و داروهایی که در درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند، عوارض متعددی دارند. سازوکار این داروها، تحت تاثیر قرار دادن همه سلول‌هایی است که به سرعت تقسیم می‌شوند؛ ازجمله سلول‌های فولیکول مو. به‌همین دلیل ریزش ابرو و مو یکی از شایع‌ترین عوارض داروهای درمان سرطان است.

جدا از شیمی درمانی، بعضی از داروها می‌توانند باعث ریزش مو شوند. داروهای ضدفشار خون، داروهای درمان تشنج و همچنین داروهای آرامبخش و ضدافسردگی از جمله درمان‌هایی هستند که می‌توانند به صورت بالقوه شما را مستعد ریزش سازند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تاتو خط چشم

مشکلات تیروئید و اختلالات هورمونی

مشکلات هورمونی از دیگر عللی هستند که می‌توانند تاثیر زیادی بر رشد یا ریزش مو داشته باشند. غده تیروئید وظیفه تنظیم متابولیسم را برعهده دارد و برهم خوردن تعادل آن، می‌تواند به‌شکل عوارض جسمی بروز کند.

رشد مو، یکی از فرآیندهایی است که با برهم خوردن تعادل تیروئید دچار اختلال می‌شود. کم‌کاری تیروئید باعث ریزش شدید مو می‌شود و ابرو هم از قاعده مستثنی نیست. اگر به سلامت کارکرد تیروئیدتان شک دارید و دچار ریزش ابرو شده‌اید، حتما برای چکاپ به متخصص مراجعه کنید.

سایر مشکلات هورمونی که می‌توانند منجر به ریزش ابرو شوند عبارتند از:

عدم تعادل در ترشح انسولین

برهم خوردن تعادل استروژن

برهم خوردن تعادل هورمون‌های جنسی مردانه در بدن بانوان؛ از جمله تستسترون

اختلال در سطح استروژن

کمبود مواد مغذی

اگر به دنبال علت ریزش موی ابرو در کودکان هستید و کودکتان به هیچ مشکل خودایمنی پوستی دچار نبود، به کمبود مواد مغذی در بدن کودکتان شک کنید. درصد زیادی از مشکلات پوست و مو در کودکان، از مشکلات تغذیه‌ای ناشی می‌شود.

بدن ما به مواد مغذی مانند منابع انرژی، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. این مواد به سلامت کمک می‌کنند و بر رشد مو تاثیر می‌گذارند. کمبود یا اختلال در تعادل این مواد مغذی، می‌تواند به شکل ریزش مو خود را نشان دهد.

کمبود ویتامین‌های زیر تاثیر زیادی در افزایش ریزش ابرو و کاهش رشد مو دارد:

  • کمبود بیوتین
  • کمبود ویتامین c
  • فقر آهن و کم‌خونی
  • کمبود ویتامین‌های B12، E و D
  • کمبود اسیدهای چرب امگا
  • کمبود سیستئین

بیماری های داخلی

گاهی ریزش ابرو در بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلات مربوط به سلامتی ریشه دارد. به‌همین دلیل باید قبل از اقدام برای درمان مشکل ریزش، بیماری را درمان کرد.

به‌غیر از مشکلات هورمونی یا اختلالات ویتامین‌ها، عموما بیماری‌های پوستی منجر به ریزش ابرو می‌شوند. در ادامه با این بیماری‌ها آشنا خواهید شد:

اگزما

اگزما نوعی التهاب پوستی است که باعث ایجاد خارش، قرمزی، ترشح و تحریک می‌شود. وقتی سیستم ایمنی بدن بیش از اندازه حساس باشد، چنین وضعیتی ایجاد می‌شود.

اگزما می‌تواند در سطح فولیکول مو اختلال ایجاد کند که خود را به شکل ریزش شدید مو نشان می‌دهد.

پسوریازیس

پسوریازیس اختلالی خودایمنی است که باعث می‌شود سلول‌های پوستی به سرعت تکثیر شوند. ایجاد لکه‌های قرمز، ضخیم شدن پوست و پوسته‌پوسته شدن و درد از شایع‌ترین علامت این مشکل است.

پسوریازیس با مسدود کردن فولیکول‌ مو، رشد آن را متوقف می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه آنچه باید درباره کاشت مژه بدانید

بیماری های مرتبط با ریزش ابرو

بیماری های مرتبط با ریزش ابرو

درماتیت تماسی

درماتیت به‌معنای التهاب پوست است. درماتیت تماسی عارضه‌ای است که دراثر تماس پوست با آلرژن‌ها یا مواد محرک سمی ایجاد می‌شود.

معمولا دراین وضعیت پوست حساس و قرمز می‌شود و ممکن است احساس سوزش داشته باشید. درماتیت تماسی در ناحیه ابرو، می‌تواند منجر به ریزش ابرو شود.

کچلی

کچلی که به‌‌عنوان کرم حلقوی هم شناخته می‌شود، در اثر بروز نوعی قارچ به‌وجود می‌آید. لکه قرمز، خارض شدید، ضایعات برجسته و حلقه مانند همراه با ترشح و تاول، از شایع‌ترین علامت‌های این مشکل است.

افزایش سن

افزایش سن، یکی دیگر از عوامل دخیل در ریزش ابرو است. با بالا رفتن سن، پوست حالت کشسانی خود را رفته‌رفته ازدست می‌دهد و به همین دلیل، فولیکول مو ضعیف و شکننده می‌شود و راحت از دست می‌رود.

به‌همین دلیل، معمولا افراد با افزایش سن، شاهد کم‌پشت شدن ابروها و افزایش ریزش آن می‌شوند.

پیشگیری و درمان ریزش ابرو

اینهمه از دلایل ریزش ابرو گفتیم تا برسیم به این نقطه. باید برای درمان این معضل چه اقداماتی انجام دهیم؟

مسئله مهم در درمان ریزش ابرو این است که قبل از هرچیزی علت آن را پیدا کنید تا نهایتا بتوانید درمان متناسب با آن را پیش بگیرید.

به‌صورت کلی، روش‌‌های زیر از مهم‌ترین و متداول‌ترین متدهای درمان ریزش ابرو است:

انجام آزمایش‌های هورمونی

همانطور که می‌دانید، نوسانات هورمونی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو است. به همین دلیل نیاز است که حتما با تجویز پزشک از وضعیت هورمون‌های بدنتان آگاه شوید تا درصورت لزوم درمان‌های هورمونی را شروع کنید.

معمولا چند ماه بعد از شروع درمان، نتیجه آن را در رشد مو و افزایش حجم آن خواهید دید.

استفاده از داروهای شیمایی

معمولا درکنار درمان علت اصلی ریزش ابرو، از داروهای زیر هم برای درمان مشکل و افزایش سرعت رشد مو استفاده می‌شود:

بیماتوپروست موضعی 03/0

این محصول یکی از مکمل‌های رشد مجدد مو، به‌ویژه در ناحیه چشم است و به‌صورت گسترده در درمان ریزش موی ابرو و مژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر درگیر مشکل ریزش موی ابرو و پلک هستید، احتمال اینکه چنین دارویی توسط پزشک برای شما تجویز شود بسیار بالاست.

مطالعات نشان داده‌اند که این درمان موضعی می‌تواند نتیجه بسیار خوبی در رویش مجدد موی ابرو داشته باشد.

البته درنظر بگیرید که استفاده از بیماتوپروست می‌تواند عوارض زیر را هم به‌دنبال داشته باشد:

  • درماتیت تماسی
  • هایپرپیگمنتیشن پوست
  • خارش

بیشتر بخوانید: اکستنشن اسپایکی چیست؟

مشکلات پوستی ریزش ابرو

مشکلات پوستی ریزش ابرو

کورتیکواستروئیدها

داروها و پمادهای استروئیدی می‌توانند منجر به توقف ریزش ابرو شوند. این داروها معمولا تاثیری قدرتمند و پایدار دارند و در بسیاری از موارد به بیماران درگیر بیماری‌های پوستی، تجویز می‌شوند.

گاهی در شرایط حادتر ریزش مو، پزشک پیشنهاد می‌کند که این‌دسته از داروها را به‌صورت تزریقی اعمال کنید تا شاهد نتایج قدرتمندتر و سریع‌تری باشید.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یکی دیگر از شناخته‌ شده‌ترین و معروف‌ترین داروهای محرک رشد مو است که به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر ریزش ابرو شدیدی داشته باشد، احتمال اینکه پزشک از ترکیب ماینوکسیدیل و داروهای استروئیدی برای درمان شما استفاده کند، بسیار بالاست.

روش‌های طبیعی و گیاهی

شما می‌توانید در کنار درمان‌های دارویی و پزشکی، از انواع درمان گیاهی ریزش موی ابرو استفاده کنید. روش‌های‌ خانگی زیر برای تسریع رشد ابروهایتان بسیار موثر هستند.

روغن کرچک

روغن کرچک ترکیبات شیمیایی خاصی دارد که می‌تواند برای رفع مشکل ریزش مو مفید واقع شود. کافیست روزی یک بار چند قطره از این روغن را دو تا سه دقیقه روی پوستتان ماساژ دهید و بعد از سی دقیقه آن را بشویید.

ترکیب پوست لیمو و روغن نارگیل

پوست برش خورده یک عدد لیمو و یک چهارم لیوان روغن نارگیل را مخلط کنید و اجازه دهید که حدود دوهفته در مکانی تاریک استراحت کند. بعد از دو هفته هرروز قبل از خواب پنبه را به این مخلوط آغشته کنید و روی ابروهایتان بکشید.

هنگام درمان با این روش حتما برای خروج از منزل، از ضدآفتاب استفاده کنید.

شیره آلوئه‌ورا

شیره آلوئه‌ورا درمان موثر دیگری برای توقف ریزش ابرو و رشد مجدد آن است. برگ آلوئه‌ورا را کنید و شیره آن را روی ابروهایتان قرار دهید.

پیاز

گوگرد موجود در آب پیاز محرک قدرتمند دیگری برای رشد سریع‌تر و متراکم‌تر مو است. کافیست پیاز را خرد کنید و آب آن را با استفاده از پنبه به ابروهایتان بمالید.

شیر

کافیست پنبه‌ای را به شیر آغشته کنید و به ناحیه ابرویتان بمالید. خواص طبیعی شیر به تغذیه ریشه مو و رشد سریعتر آن کمک خواهد کرد.

تغذیه سالم و مناسب

تغذیه سالم علاوه‌بر افزایش سطح سلامتی شما، کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به پوست و مو به حداقل ممکن برسد یا روند درمانتان به سرعت طی شود.

سعی کنید میزان مناسبی از میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی‌تان وجود داشته باشد تا انواع ویتامین‌ها را دریافت کنید. به‌این‌ترتیب مطمئن خواهید شد که بدنتان هرگز به دلیل کمبود مواد معدنی یا ویتامین‌ها درگیر ریزش مو نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: کاشت مژه به روش هیبریدی چطور انجام می‌شود؟

درمان ریزش ابرو

درمان ریزش ابرو

در آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا اصلی‌ترین دلایل ریزش ابرو و درمان آن را با شما به‌اشتراک بگذاریم. مهم‌ترین مسئله در این مشکل این است که برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید و درنهایت با داشتن سبک زندگی سالم و تقویت سیستم ایمنی بدنتان، احتمال بروز این مشکلات را به حداقل ممکن برسانید.

تحریریه آدینا
تحریریه آدینا

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی