چرا باید با بخور صورت آشتی کنیم؟

هدی صادقی
هدی صادقی
12:31، 1401/02/26
چرا باید با بخور صورت آشتی کنیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چرا باید با بخور صورت آشتی کنیم؟


در طول روز چند بار از جلوی آینه رد می‌شوید و دلتان می‌خواهد خودتان را بیشتر تماشا کنید؟ احتمالاً از آن دسته افرادی هستید که وقتی غرق تماشای خودتان می‌شوید حسابی وضعیت پوستتان را زیر نظر می‌گیرید که ببینید چقدر چین‌وچروک و لک و آکنه دارد. از آن مهم‌تر، به این فکر می‌کنید که چطور می‌توانم پوست صاف و یکدست، شفاف و لطیفی داشته باشم؛ کرم خوب؟ ماساژ و بخور صورت؟ یا شاید با هزینه بیشتر به سراغ لیزر پوست و آیتم‌های گران‌تر بروید.

چرا راه دور برویم؟ بخور دادن صورت یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌هایی است که شما را برای مدتی طولانی‌تری روبه روی آینه نگه می‌دارد و کاری می‌کند لبخند رضایت روی لب‌هایتان عمق بیشتری داشته باشد. چطور؟! به شما نشان می‌دهیم. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری مراقبت های پوستی و آشنایی با انواع انواع تونرها، لایه بردارها و ماسک ها می توانید در دوره مراقبت از پوست آدینا شرکت کنید.

بخور صورت چیست؟

روش بخور دادن صورت ازجمله روش‌های سنتی پاک‌سازی پوست است که با کمک بخارآب گرم (از دستگاه بخور یا با یک کاسه آب جوش) یا هوله گرم، منافذ پوست باز و آماده تغذیه با انواع کرم‌ها و مواد مغذی می‌شود.

خوب است بدانید که بسیاری از طرفداران این روش پاک‌سازی پوست مایل هستند از ترکیب‌های دارویی یا گیاهی به آب بخور صورت اضافه کنند تا در کنار کمک به آماده‌سازی بهتر پوست، لحظات دل‌نشینی را برای خود بسازند.

فواید بخور دادن صورت کدام‌اند؟

حالا که با یکی از ساده‌ترین روش‌های تقویت و پاک‌سازی پوست بیشتر آشنا شدید بهتر است ده مورد از مزایای بخور دادن صورت را هم بدانید تا این بار با علاقه و لذت بیشتری به پوست صورتتان برسید.

یک پاک‌کننده بی‌خطر

همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم، بخور یک روش پاک‌سازی است که باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود. درواقع این پاک‌سازی آن‌قدر عمیق است که باعث از بین رفتن هر نوع آلودگی از سطح پوست، نرم شدن جوش‌های سرسیاه (آکنه) و درنتیجه تخلیه آسان آن‌ها می‌شود.

باعث افزایش گردش خون می‌شود

بخور صورت باعث افزایش گردش خون می‌شود.

بخور صورت باعث افزایش گردش خون می‌شود.

وقتی حرارت بالا به پوست شما برخورد می‌کند باعث تعریق و درنتیجه گشادشدن رگ‌ها می‌شود. این گشادی رگ‌ها افزایش جریان خون، تغذیه بهتر پوست و اکسیژن‌رسانی کافی را به همراه دارد که درنهایت پوست سالم و درخشانی را به شما هدیه می‌دهد.

کنترل و کاهش آکنه

نوشتیم که بخور به باز شدن منافذ پوستتان کمک می‌کند. منافذ پوست که باز باشند، فرصت برای خروج سلول‌های مرده و آلودگی‌های دیگر بهتر فراهم می‌شود. درنتیجه به‌مرورزمان، پوست، کمتر جوش می‌زند.

اگر می‌خواهید بیشتر بدانید باید اضافه کنیم که این آلودگی‌ها باعث گرفتگی منافذ پوست و درنهایت آکنه می‌شوند. پس بخور صورت کمک می‌کند تا فرایند پاک‌سازی پوست شما با سرعت منطقی و بهتری پیش برود. بخور دادن صورت ازجمله اصلی‌ترین بخش‌های پاک‌سازی پوست به شمار می‌رود.

کمک به تخلیه چربی اضافی پوست با بخور صورت

تابه‌حال به دلیل نرمی و لطافت طبیعی پوستتان فکر کرده‌اید؟ این نرمی به لطف چربی طبیعی است که از غدد چربی پوست ترشح می‌شود. اما اگر این چربی سبوم زیر لایه پوست انباشته شود، باکتری‌ها فرصت رشد بیشتری پیدا می‌کنند که درنتیجه باعث ظاهر شدن آکنه یا جوش‌های سرسیاه می‌شود.

شما با بخور دادن صورت به باز شدن منافذ پوست و تخلیه چربی اضافی زیر پوست کمک می‌کنید.

آب‌رسانی پوست

بخارآب باعث افزایش چربی پوست و درنتیجه آب‌رسانی آن می‌شود. درواقع بخور آب‌رسان صورت یک مرطوب‌کننده طبیعی برای پوست شما به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: ۶ نوع ماساژ صورت در خانه برای ۶ کاربرد مختلف

جذب بهتر محصولات مراقبتی پوست

بعد از بخور بهترین زمان مصرف محصولات مراقبتی پوست است.

بعد از بخور بهترین زمان مصرف محصولات مراقبتی پوست است.

متخصصین پوست و زیبایی توصیه می‌کنند که برای تغذیه بهتر پوست، محصولات مراقبتی را پس از بخور دادن صورت استفاده کنید. دقیقاً به این دلیل که منافذ پوست باز می‌شوند و این عضو حساس قدرت جذب و نفوذپذیری بیشتری پیدا می‌کند.

کلاژن سازی

بالاتر برایتان توضیح دادیم که بخور صورت به افزایش گردش خون در پوست کمک می‌کند. این افزایش خون باعث می‌شود تا کلاژن و الاستین بیشتری در پوست تولید و ظاهر آن، شفاف، سفت و جوان‌تر به نظر برسد.

بخور یک روش آرام سازی است

حتماً برای یک بار هم که شده تجربه برخورد بخارآب گرم را روی صورتتان حس کرده‌اید. اگر کنجکاو هستید که بدانید برای بخور صورت چه گیاهی خوبه، انواع دیگر گیاهان دارویی (اسطخودوس، بابونه، شمعدانی، اکالیپتوس) برای آرام بخش تر شدن پاک‌سازی پوست توصیه می‌شود.

روش افزودن گیاهان دارویی و عصاره‌های روغنی

پیش‌تر برایتان نوشتیم که اگر مایل هستید بخور اثرگذاری بیشتری داشته باشد می‌توانید از گیاهان دارویی و روغن‌ها هنگام بخور دادن استفاده کنید. کافی است بدانید هدف شما برای استفاده از این مواد چیست؛ آرام بخشی یا تقویت پوست.

گیاهان دارویی در زمان بخور

بابونه- بخور صورت با بابونه کمک می‌کند التهاب پوستی کمتر شود. خوب است بدانید که گیاه بابونه برای هرنوع پوستی مناسب است مخصوصاً پوست حساس.

عصاره‌های روغنی در زمان بخور

اسطوخودوس- اگر پوست خشک یا مبتلا به اگزما دارید قویاً تأکید می‌کنیم که از لطف فوق العاده این روغن گیاهی که رایحه آرام بخشی هم دارد خود را محروم نکنید.

شمعدانی- روغن شمعدانی خاصین جمع کنندگی دارد و افزودن آن در زمان بخور کمک می‌کند تا پوست محکم و صافی داشته باشید.

اکالیپتوس- پوست‌های جوش دار که دچار گرفتگی منافذ پوست هستند با کمک این روغن گیاهی حال بهتری پیدا می‌کنند.

پرتقال- البته روغن پرتقال بیشتر برای رایحه درمانی مناسب است ولی احتمالاً نقشی هم در باز کردن منافذ پوست و حفظ شادابی آن دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اسکراب پوست و انواع آن

کنترل و کاهش سردرد

بخور صورت باعث کاهش سردرد می‌شود.

بخور صورت باعث کاهش سردرد می‌شود.

توصیه ما به آن دسته از افرادی که با سردردهای سینوسی و گرفتگی سینوس دست و پنجه نرم می‌کنند این است که برای کنترل مشکل از بخور صورت با عصاره‌های روغنی استفاده کنند. فراموش نکنید که این عصاره‌ها، تأثیر بخور را روی کاهش سردردها بیشتر می‌کنند.

یک روش کم هزینه و خانگی

و در پایان، مهم‌ترین فایده بخور دادن صورت، بی دردسر و ساده بودن مراحل انجام آن است. واقعاً برای پاک‌سازی پوست با بخور مجبور نیستید از خانه بیرون بروید یا هزینه خاصی بدهید، می‌توانید با یک کاسه آب داغ، یک هوله و کمی وقت آزاد برای پاک‌سازی پوست صورت خود دست به کار شوید.

نکات مهم پس از بخور صورت کدام‌اند؟

برای بسیاری از طرفداران مراقبت‌های پوستی شاید هنوز روشن نیست که چه نکات مراقبتی پس از بخور را باید رعایت کنند تا نتیجه دلخواهشان را بگیرند. ما رعایت موارد زیر را توصیه می‌کنیم:

  •  آیا بعد از بخور باید صورت را شست؟ بله ولی نه با آب سرد. بلکه به دلیل حساسیت زیاد پوست پس از برخورد حرارت با آن، لازم است با مهربانی و آرامش کافی، صورت را با آب ولرم شست و شو کنید.
  • توجه داشته باشید که کشیدن حوله روی پوست پس از پاک‌سازی با بخور درست نیست و باعث تشدید حساسیت و ملتهب شدن آن می‌شود. بنابراین به آرامی پس از شست و شو آن را خشک کنید.
  • بخارآب خاصیت جذب کنندگی پوست را بیشتر می‌کند. بهتر است پس از بخور دادن صورت از سرم یا هر نوع کرم مورد نظر خود (مخصوصاً کرم مرطوب‌کننده) استفاده کنید. اگر هم مایل هستید روی جوانسازی پوستتان کار کنید، پس از پاک‌سازی بهترین زمان برای استفاده از کرم ضدپیری پوست است.
  • ماساژ پوست را فراموش نکنید؛ این کار پس از بخور عالی است و حسابی پوستتان را سرحال می‌کند. البته دقت کنید برای ماساژ پوست باید انگشتان را آرام آرام از پایین به بالا بکشید. اگر پوست چرب یا حساسی ندارید می‌توانید از روغن ماساژ استفاده کنید.

مهم: پیش از اینکه پوستتان را در معرض حرارت قرار دهید آب بنوشید. پاک‌سازی با بخور هم حتماً باید با نوشیدن آب شروع شود.

دسته بندی انواع پوست برای بخور دادن

از آنجاییکه هر نوع پوستی به روش متفاوتی برای بخور دادن نیاز دارد در ادامه بیشتر می‌خوانیم:

بخور صورت برای لک و جوش

بالاتر برایتان نوشتیم که بخور، منافذ پوست را باز می‌کند. بنابراین راه برای باقی ماندن آکنه و جوش‌های ریز سرسیاه زیر پوست بسته می‌شود چون به راحتی از منافذ باز پوست راهی به بیرون پیدا می‌کنند و تخلیه می‌شوند.

بخور دادن پوست چرب

بخور پوست چرب آداب خاصی دارد چون مقدار چربی بیشتری زیر سطح پوست انباشته شده و شما باید پس از بخور، از موادی که بدون چربی هستند برای تکمیل فرایند پاک‌سازی پوستتان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نوع پوست شما چیست؟

بخور صورت پوست چرب متفاوت است.

بخور صورت پوست چرب متفاوت است.

توصیه می‌کنیم هنگام بخور، از گیاه رزماری هم استفاده کنید. این گیاه مناسب پوست‌های چرب است و حسابی از خجالت این نوع پوست در می‌آید!

بخور پوست خشک

پوست خشک یکی از آسیب پذیرترین انواع پوست است که برای مراقبت از آن باید خیلی بیشتر وقت صرف کنید. عموماً توصیه می‌کنند که بخور گرم صورت پوست خشک یک راه حل مطمئن و عالی برای بازگرداندن شادابی پوست و آب‌رسانی به آن است.

خوب است بدانید که بخور آب‌رسان صورت برای پوست‌های خشک نوعی احیای دوباره آن است. همچنین افزودن گیاهان دارویی و روغن‌های گیاهی مثل روغن گل رز یا اسطوخودوس کمک می‌کند روند رطوبت رسانی و آرام سازی التهاب ناشی از خشکی پوست سریع‌تر اتفاق بیفتد.

بنابراین اگر پوست خشک دارید، دست روی روش معجزه آسایی برای بازیابی آن گذاشته‌اید؛ پاک‌سازی با بخور برای پوست خشک عالی است.

نکته: مدت زمان بخور برای پوست‌های خشک به اندازه بخوردادن انواع دیگر پوست نیست. توصیه می‌کنیم برای رعایت شکنندگی و آسیب پذیری بالای آن، هر نوبت بخور را برای مدت محدودی درنظر بگیرید و زیاد در معرض بخار نباشید.

بخور صورت چه خطراتی ممکن است داشته باشد؟

با وجود همه فوایدی که این روش مراقبتی برای پاک‌سازی پوست دارد، بخارآب داغ ممکن است خطرات زیر را برای پوست شما به همراه داشته باشد:

  • سوختگی ناشی از قرار گرفتن در معرض بخار (سوختگی ناشی از آب داغ یک اصطلاح است که برای سوختگی با مایعات داغ یا بخار تعیین شده.)
  • بخور با هوله داغ خطرناک است. اگر بخور را با هوله مرطوب انجام می‌دهید آن را فقط گرم کنید نه داغ یا خیس از آب داغ.
  • بخور باعث می‌شود اختلالات پوستی مثل اگزما و بیماری‌های التهابی مثل پسوریازیس تحریک شوند. بنابراین اصلاً نباید به سراغ این روش پاک‌سازی برای پوست رفت. چون گرما باعث گشادشدن رگ‌های خونی و درنتیجه افزایش التهاب و سرخی پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید: روش‌های خانگی آبرسانی پوست

در آخر

بخور صورت یکی از روش‌های پرطرفدار بین علاقه مندان به مراقبت‌های زیبایی پوست است. با بخور دادن پوست زمینه برای آب‌رسانی و افزایش حالت ارتجاعی آن فراهم می‌شود.

بخور یک روش آرام بخش به شمار می‌رود که می‌توانید با افزودن گیاهان دارویی و روغن‌های گیاهی، کیفیت آن را بهتر و بیشتر کنید. فراموش نکنید که افراد مبتلا به اختلالات پوستی مثل اگزما یا پسوریازیس نباید به سراغ این روش پاک‌سازی بروند چون باعث تشدید التهاب و برخی پوست می‌شود.

هدی صادقی
هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی‌ام بهره می‌برم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی