هر آنچه باید در مورد کراتین مو بدانید

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری
19:03، 1401/01/13
هر آنچه باید در مورد کراتین مو بدانید
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

هر آنچه باید در مورد کراتین مو بدانید


کراتین مو روش درمانی بسیار محبوب برای ترمیم موهای آسیب‌دیده و همچنین صاف کردن آن‌هاست. در خصوص این نوع ترمیم سوالات زیادی وجود دارد؛ از جمله این‌که: آیا کراتین می‌تواند باعث آسیب به موها شود، با چه جنس موهایی بیشتر سازگار است و پرسش‌های دیگری از این دست. ما اینجاییم تا به تمامی پرسش‌های شما در این خصوص پاسخ دهیم. پس تا انتها با آدینا همراه باشید. همچنین برای آموزش حرفه ای و یادگیری کامل درباره کراتین مو و آشنایی با کراتین تراپی، پروتئین تراپی، و کلاژن تراپی می توانید در دوره پیشرفته کراتین آدینا شرکت کنید.

کراتین مو چیست؟

کراتین، یک پروتئین اساسی است که به طور طبیعی در مو، پوست و ناخن وجود دارد. دلیل موهای درخشان و صاف وجود همین پروتئین است. دلیل اصلی موهای فر یا وز نیز کم بودن میزان آن در بافت موست.

جالب است بدانید این پروتئین اساسی در پشم، شاخ و سم حیوانات نیز به‌وفور یافت می‌شود. کراتین نیز مانند دیگر پروتئین‌ها به انواع گوناگونی دسته‌بندی می‌شود که برخی از انواع آن برای فعالیت سلول‌ها و تنظیم رشد و تولید آن‌ها ضروری است.

به طور کلی، این پروتئین را به دو دسته تقسیم می‌کنند: آلفا و بتا. کراتینی که در پوست و موی انسان وجود دارد از نوع آلفاست. این پروتئین به دلیل وجود سیستئین، یک آمینو اسید حاوی گوگرد است. در موی انسان حدود 14% سیستئین وجود دارد. جالب است بدانید فرقی ندارد موهایتان بلند باشد یا کوتاه، اساسی‌ترین بخش در موهای هر انسان کراتین است.

نوعی دیگر از کراتین با نام کتین وجود دارد که جزء مواد آلی سخت است و در پوسته لابستر، میگو و حشرات به‌وفور یافت می‌شود.

استفاده از کراتین مو در سال‌های اخیر برای ترمیم موهای زبر و آسیب‌دیده بسیار رایج شده است. در این روش، کراتینه مورد نیاز موها به صورت مصنوعی و با کمک مواد شیمیایی به بافت مو رسانده می‌شود. البته این روش، یک روش دائمی نیست و پس از گذشت مدتی شفافیت و صافی آن از بین می‌برد و نیاز به ترمیم دوباره دارد.

کراتین مو چه قدر دوام می‌آورد؟

معمولا ماندگاری بهترین کراتین مو حدود 4 تا 6 ماه است. البته در صورت رعایت نکردن موارد توصیه‌شده، ممکن است صافی و درخشش موهایتان خیلی زود از بین برود.

در ادامه به اصول مهمی اشاره کردیم که رعایت آن‌ها منجر می‌شود تا اثر کراتین روی موهایتان تا مدت بیشتری باقی بماند:

اصول مهم در ماندگاری کراتین مو

  • استفاده از ماسک مو، شامپوی پروتئینه و ویتامینه اورجینال
  • استفاده از روغن‌های طبیعی برای برطرف کردن موخوره و از بین بردن بیشتر وزی نوک موها
  • خشک کردن موها با باد بسیار ملایم و رفتار کاملا ملایمت‌آمیز با آن‌ها
  • شانه کردن موها با برس پهن
  • پرهیز از مرطوب نگاه داشتن موها
  • عدم استفاده از دکلره، دکوپاژ و رنگ مو تا حد ممکن
  • استفاده از رنگ مو بدون آمونیاک در صورت نیاز
  • استفاده از کلاه مخصوص شنا هنگام شنا در استخر یا دریا
  • عدم استفاده از وسایل حرارتی مو با دمای بالا مانند اتو مو یا بابلیس
  • عدم استفاده از وسایلی همچون تافت، کتیرا یا ژل که باعث خشکی مو می‌شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با روش‌های صاف کردن مو

دوام کراتین مودوام کراتین مو

آیا کراتین مو باعث ریزش مو می شود؟

به طور کلی کراتین هیچ آسیبی برای مو ندارد و در حقیقت جان دوباره به آن می‌بخشد. البته این بدان معنا نیست که قادر به بازگردان شادابی و نشاط اولیه موست، ولی وضعیت آن را از حالت خشک و وز تا زمان ریزش و رویش مجدد موی زنده تا حد زیادی تغییر می‌دهد.

متاسفانه در برخی از سالن‌های آرایشگاه، به دلیل استفاده از مواد نامرغوب یا ترکیب کراتین با مواد شیمیایی مختلف باعث صدمه رساندن به مو و در نتیجه ریزش آن می‌شوند. آسیب وقتی شدیدتر خواهد شد که موها تحت ثاثیر حرارت داغ و مستقیم وسایلی مانند سشوار یا اتو مو قرار می‌گیرند.

گفتنی است میزان ریزش مو در این روش‌ها تا اندازه زیادی بسته به آسیب واردشده به ساختار موست.

کراتین مو از چه موادی تشکیل شده است؟

کراتین‌درمانی با روش‌های صافی مو در گذشته بسیار متفاوت است. این روش‌ها حاوی مواد شیمیایی قوی بودند که ساختار مو را کاملا تغییر می‌دادند، ولی کراتین به دلیل سطح pH بالایش، باعث نرمی و تورم مو و کوتیکول آن می‌شود.

در ادامه اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده کراتین آمده است:

فرمالیدهید

یکی از مواد تشکیل‌دهنده کراتین مو، فرمالدهید است، به همین دلیل بحث‌های زیادی پیرامون ایمنی این روش به وجود آمده است. فرمالدهید ماده‌ای سرطان‌زاست. در حقیقت، آنچه که در کراتینه‌درمانی باعث صافی مو می‌شود، وجود همین ماده است.

باید بدانید که کراتین به‌تنهایی عیوب ساقه مو را پر کرده و باعث می‌شود تا ابریشمی‌تر به نظر آید، ولی باعث صاف کردن آن نمی‌شود. صاف شدن مو زمانی اتفاق می‌افتد که پس از اعمال مواد، با اتو مو (با دمای 450 دجه) روی فرمالدهید کشیده می‌شود. اگر نگران فرمالدهید موجود در این مواد هستید، باید بدانید از سال 2014 نوعی جدید فرمولاسیون بدون فرمالدهید به بازار عرضه شده است.

سیلومتیکون

سیلومتیکون یکی دیگر از اصلی‌ترین اجزا در فرمولاسیون کراتین مو است که سیلیکونی شفاف و بدون بو است. از این ماده اغلب به عنوان حلال پایه در محصولات مو، بدن و محصولات آرایشی استفاده می‌شود. برخلاف کراتین، خاصیت درمانی ندارد و بیشتر مرطوب‌کننده است. در واقع سیلومتیکون به‌سرعت از روی پوست و مو بخار می‌شود، ولی همچنان به داشتن پوست یا موی ابریشمی کمک می‌کند. به همین دلیل استفاده از آن در محصولات پوست و مو بسیار رایج است.

 حساسیت به کراتین مو   

معمولا در سالن‌های آرایشگاه از درمان‌های کراتینه که حاوی مقادیر زیادی فرمالدهید است، استفاده می‌کنند. طوری‌که بسیاری از کارمندان آرایشگرها از خونریزی بینی و مشکلات تنفسی همیشه شاکی‌اند. این علائم از عوارض مهم گاز فرمالدهید است.این حجم از فرمالدهید که آرایشگرها در معرض آن هستند، 5 برابر بیش از حد ایمن است. به همین دلیل، انجام آن به زنان باردار و افراد با مشکلات تنفسی پیشنهاد نمی‌شود.

محصولات کراتینه مو در برخی افراد باعث قرمزی، خارش و التهاب پوست سر و همچنین سردرد می‌شود. این امر به ویژه در محصولات فرمالدهیددار بیشتر رایج است. در درازمدت انواع محصولات بی‌کیفیت که متاسفانه به‌وفور در آرایشگاه‌ها استفاده می‌شود، می‌توانند باعث از بین بردن شادابی طبیعی مو و ریزش شدید آن شوند. بنابراین در انتخاب آرایشگاه موردنظر خود نهایت دقت را به خرج دهید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دکوپاژ مو

دلایل حساسیت به کراتین مودلایل حساسیت به کراتین مو

توصیه ما این است: سعی کنید بیش از یک بار در سال موها را کراتین نکنید. به یاد داشته باشید برای داشتن موی سالم و ابریشمی، مهم‌ترین گام سبک زندگی سالم، دوری از استرس و رنگ و دکلره تا حد امکان و همچنین مصرف میوه و سبزیجات به میزان زیاد است.

کراتین مو برای کودکان

موهای یک کودک بسیار ظریف‌تر از موهای یک بزرگسال است. موهای کودک نیز از خطر آسیب‌دیدگی و دیگر شرایط ناسالم ایمن نیست.

محصولات زیادی برای مراقبت از موی کودکان خردسال در بازار موجود است. یکی از آن‌ها کراتین مو (البته انواع بدون فرمالدهید) است که اثرات سوئی روی سلامت کودک شما ندارند. باید بدانید برای کراتینه کردن مو هیچ محدودیت سنی وجود ندارد، ولی اگر قرار است موهای کودکتان را کراتین کنید، حتما انواع محصولات مخصوص کودکان تهیه کنید. همچنین به مواد به‌کاررفته در آن‌ها دقت کنید تا فاقد سولفات و پارابن باشند.

آیا کراتین مو برای کودکان بی‌خطر است؟آیا کراتین مو برای کودکان بی‌خطر است؟

باوجود متفاوت بودن روش‌های استفاده و دوز مصرفی کراتینه مو برای کودک نسبت به بزرگسالان، همچنان در نظر گرفتن نکات زیر مهم است:

  • کراتینه کردن موی کودکان حداقل دو تا سه ساعت زمان نیاز دارد. توجه به این نکته، با توجه به خلق‌وخو و میزان بی‌قراری کودکتان مهم است.
  • بوی مواد شیمیایی اعمال شده روی موی کودک، می‌تواند وی را بی‌تاب و بی‌قرار بسازد.
  • این درمان، یک درمان نسبتا گران و پرهزینه است، بنابراین قبل از انجام آن، حتما بودجه خود را بررسی کنید.
  • مراقبت‌های بعد از کراتینه مو برای به دست آوردن نتایج دلخواه، به شدت مهم است. البته در بسیاری از موارد، این مراقبت‌ها برای یک کودک طاقت‌فرسا خواهد بود.

روش زدن کراتین به مو  

  • ابتدا درباره یک برند مورد اطمینان حسابی تحقیق کنید.
  • قبل از کراتین مو، حتما موهایتان را با شامپوهای ضعیف مانند شامپو بچه بشویید؛ زیرا بعد از کراتین اجازه شستن آن‌ها را تا سه روز ندارید.
  • پس از شستن موهایتان نم موی خود را تا 80 و 90 درصد بگیرید ولی کاملا آن‌ها را خشک نکنید.
  • برای کراتینه کردن، موهایتان را به 4 تا 8 دسته تقسیم کنید. این تقسیم‌بندی تا حد زیادی به حجم موهایتان بستگی دارد. هرچه موهایتان به بخش‌های زیادتری تقسیم شوند، نتیجه کار بهتر خواهد شد.
  • محول کراتینه مو را در ظرفی مناسب ریخته و با کمک فرچه یا شانه آن را در فاصله 1.5 سانتی‌متری از ریشه مو بمالید. نیازی نیست حجم زیادی از محلول روی موها مالیده شود، همین‌قدر که موهایتان را پوشش دهد و مرطوب کند، کافی است. پس از آغشته کردن همه موهایتان، حدود 40 تا 50 دقیقه صبر کنید تا محلول اثر خود را بگذارد.
  • در طول این مدت هر 10 دقیقه یکبار موهایتان را از بالا به پایین شانه کنید و سپس آن‌ها را با یک کلاه نایلونی بپوشانید تا اثربخشی کراتین مو بیشتر شود.
  • پس از گذشت زمان مذکور، موهایتان را شسته و خشک کنید.
  • پس از خشک شدن کامل موهایتان، با اتو مویی به دمای 400 تا 450 درجه سانتی‌گراد، شروع به صاف کردن موهایتان بکنید. توجه کنید حجم مویی که در اتو مو قرار می‌گیرد، زیاد نباشد و هر دسته باید 7 تا 8 بار اتو شود. پس از اتو کردن، موهایتان نباید تا سه روز هیچ رطوبتی را به خود ببیند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید راجع به موس مو بدانیم

روش زدن کراتین به موروش زدن کراتین به مو

نکات مهم در خصوص کراتین مو

  • تا دو روز بعد از کراتینه کردن، موهایتان را با گیره یا کش شل ببندید.
  • پس از هربار شستشو موهایتان را با دمای ملایم سشوار خشک کنید.
  • هنگام شستشو فشار زیادی به موهایتان وارد نکنید.
  • حتما از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید.
  • تا سه روز پس از کراتینه، از شستن موهایتان جدا پرهیز کنید.

در آخر

کراتین مو قیمت تا حد زیادی بسته به حجم مو و نوع برند و محصولی مصرفی شما دارد. کراتینه مو باعث ایجاد موهایی ابریشمی می‌شود. به طور کل، اثربخشی روش کراتینه درمانی تا حد زیادی به سلامت موها قبل از کراتین کردن، ضخامت هر تار مو و نوع محصول مصرفی، بستگی دارد.

در کراتینه سلول‌هایی که روی هم قرار می‌گیرد تا رشته‌های مو را تشکیل دهند (کوتیکول)، صاف می‌شوند. از نظر تئوری کراتینه کردن مو باعث جذب کراتین در ساقه مو می‌شود که نتیجه آن موهای درخشان و پر است. همچنین کراتین باعث می‌شود که موهای فر کمتر وز به نظر برسند و ظاهری صاف‌تری داشته باشند.

دوباره تاکید می‌کنیم کراتینه کردن مو به خودی خود اثر سوئی ندارد ولی روش نادرست انجام آن و استفاده از مواد نامرغوب مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد کرد. عدم پیروی از دستورالعمل ویژه کراتین کردن موها، بی‌دقتی هنگام اتو مو کشیدن به سادگی می‌تواند منجر به سوزاندن موها و در نتیجه ریزش و آسیب به آن‌ها شود.

توصیه ما همیشه این است که اگر نسبت به مواد کراتین مو حساسیت پوستی دارید، از انجام آن خودداری کنید.

مهنوش مختاری
مهنوش مختاری

در دانشگاه فیزیک خوندم و اون را تا ارشد ادامه دادم. علاقه من به نویسندگی از اونجایی کلیک خورد که شروع کردم به نوشتن اولین مقاله‌ام در دانشگاه. سرچ کردن در گوگل، یادگیری و به روز بودن اطلاعات، نه تنها بخشی از کاریه که انجام می‌دم، بلکه تبدیل شده به یک سرگرمی بی‌نظیر؛ طوری‌که خیلی وقت‌ها متوجه گذر زمان نمی‌شم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت مدرسه زیبایی آدینا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف

رشته‌های تحصیلی پیشنهادی